جامعه جهانی خواستار پایان جنگ و تشدید مبارزه با کرونا در لیبی شد

برای مقابله با ویروس کرونا، لیبی نیازمند وضعیت اضطراری بهداشتی است

تداوم جنگ می تواند منجر به افزایش خطر انتشار ویروس کرونا در لیبی شود.‏ عکس از: ‏AFP‏

در پی گسترش انتشار ویروس کرونا در لیبی به ویژه در شهرهای مصراته و طرابلس و افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا به 17 نفر، بسیاری از ابرقدرت های جهانی و کشورهای عربی خواستار توقف فوری جنگ و تلاش برای مبارزه با ویروس کرونا در لیبی شدند. کشورهای یاد شده از طرف های درگیر در جنگ خواستند برای جلوگیر از میزان فاجعه، از جنگ دست بکشند و تمام تلاش های خود را صرف مقابله با شیوع ویروس کرونا و همکاری با مردم کنند.

البته جهت های بین المللی و منطقه ای از جمله اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، سفارت ایالات متحده در لیبی و اتحادیه عرب در حالی این فراخوان را مطرح می کنند که درست یک سال از هنگام نخستین حمله نظامی ارتش ملی لیبی برای بیرون آوردن شهر طرابلس از تصرف نیروهای دولت وفاق ملی لیبی که به تاریخ 4 آوریل 2019، صورت گرفت می گذرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، اتحادیه اروپا از طرف های درگیر در جنگ خواسته است عملیات نظامی خود را متوقف کنند و با ویروس کرونا، دشمن مشترکی که سراسر جهان را با خطر رو به رو کرده است به مبارزه بپردازند. اتحادیه اروپا ضمن ابراز آمادگی برای همکاری با لیبی، علاوه کرده است که ویروس کرونا خطرناک ترین دشمن کنونی برای همه ی بشریت است و کشورهای اروپایی با تمام امکانات اقتصادی و بهداشتی و پیشرفت های فوق العاده که دارند در برابر این ویروس مرگبار به زانو در آمدند، بنابر این بایستی طرف های درگیر در بحران لیبی این واقعیت تلخ را درک کنند که بیماری کرونا می تواند لیبی را با شدید ترین فاجعه تاریخ رو به رو کند. پس از 9 سال جنگ و درگیری، امروز لیبی افزون بر این که دچار نا امنی و فقر است، در معرض خطر بزرگ دیگری قرار گرفته است و البته تهدید این خطر منحصر به میدان های جنگ نیست بلکه سراسر لیی را به گونه ی یکسان در بر می گیرد و بهترین شیوه برای جلوگیری از گسترش این بیماری، توقف فوری جنگ و اعلام آتش بس سراسری در کشور است. اتحادیه اروپا همچنان تأکید کرده است که تلاش برای از سرگیری صادرات نفت می تواند نقش موثری در بهبودی زندگی شهروندان لیبی داشته و از گسترش دامنه آلودگی به ویروس کرونا جلوگیری کند. افزون بر آن، بایستی تمام طرف های ذیدخل در لیبی در تلاش برای حل بحران جنگ از طریق مذاکره و گفت و گو باشند و در مذاکراتی که به رهبری سازمان ملل انجام می شود شرکت کنند تا این که لیبی از باتلاق بحران اقتصادی بیرون آید و زمینه مقابله با ویروس کرونا در کشور فراهم شود.

از سوی دیگر، سفارت ایالات متحده در لیبی با نشر پیامی از طرف های درگیر در جنگ خواسته است در این مرحله حساس، اختلافات خود را کنار گذارند و برای نجات ملت از خطر انتشار ویروس کرونا، جنگ را متوقف کنند و تمام تلاش ها و مساعی خود را بر محور مقابله این بیماری همه گیر متمرکز کنند. در این پیام آمده است که همبستگی و وحدت میان گروه های مختلف سیاسی و قومی و تشدید هماهنگی های بهداشتی و اقتصادی می تواند از افزایش بحران جلوگیری کند. سفارت ایالات متحده با تأکید مجدد بر آمادگی برای همکاری با تمامی طرف های ذیدخل در لیبی، خاطر نشان کرده است که برای پیشگیری از خطر گسترش ویروس کرونا، باید در لیبی وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام شود و تمام مسئولان و شخصیت های سیاسی و قومی تلاش ها و توجه خود را معطوف به این خطر همه گیر کنند.

در همین حال، احمد ابو الغیط، دبیر کل اتحادیه عرب از تمام طرف های درگیر در جنگ داخلی لیبی خواسته است از خطر انتشار ویروس کرونا غافل نشوند و برای مبارزه با این دشمن فراگیر، دست از جنگ بردارند و پیش از این که تهدید این بیماری از کنترل خارج شود، اقدامات لازم را برای نجات شهروندان لیبی انجام دهند و تدابیر بهداشتی را در سراسر کشور اعمال کنند.

از سوی دیگر، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی برای نخستین بار جنگ لیبی را به عنوان "جنگ نیابتی بین المللی" توصیف کرده و افروده است که این جنگ خسارت های بی شماری در پی داشته و لیبی را در تمام عرصه ها به ویژه در عرصه اقتصادی آسیب پذیر کرده و بدهی های داخلی و خارجی لیبی به صدها میلیارد دلار رسیده است. در اعلامیه ی نمایندگی سازمان ملل در لیبی آمده است: به رغم این که قلمرو لیی سرشار از منابع با ارزش طبیعی است اما این کشور اکنون حدود  300 میلیارد بدهی دارد و توقف صادرات نفت از 17 ماه ژانویه گذشته تا کنون لیبی را متحمل بیش از 4 میلیارد دلار خسارت کرده است. تردیدی نیست که زیان های هنگفت یاد شده و عدم توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی، ملت لیبی را با دشوارترین وضعیت رو به رو کرده است، این در حالی است که شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش نگرانی در کشور شده و مشکلات شهروندان لیی را چند برابر کرده است.

در همین راستا، فاتح الخشمی، روزنامه نگار لیبی در صحبتی که با ایندپیندنت عربی داشت، گفت: ملت لیبی افزون بر تحمل جنگ و نا امنی، اکنون با تهدید بزرگ دیگری مواجه شده و عدم اتخاذ اقدامات پیشگیرانه لازم می تواند منجر به گسترش شدید ویروس کرونا در سراسر کشور شود و مردم را با فاجعه بی سابقه مواجه کند، بنابر این، وضعیت بحرانی و چالش بر انگیز کنونی نیازمند توقف فوری جنگ و رسیدگی به مسائل اقتصادی و بهداشتی در کشور است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia