شیوع اعتیاد بین زنان افغان مهاجر که از ایران بازمی‌گردند

فشار مهاجرت و بحران کرونا زنان را به سمت مواد مخدر سوق می‌دهد

زنی در مرکز توانبخشی زرنج- Reuters /Stefanie Glinski

کنشگران اجتماعی و کارشناسان پزشکی نسبت به افزایش اعتیاد در بین زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. 

این افراد معتقدند که موج بازگشت پناهجویان افغان از ایران در پی شیوع کرونا، می‌تواند به اعتیاد در میان زنان بیش از پیش دامن بزند.

حدود ۳.۵ میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند که بسیاری‌شان متولد ایران هستند. اما به دنبال شیوع ویروس کرونا، بسیاری به افغانستان بازگشته‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از چنین افرادی که به تازگی از ایران بازگشته‌اند، در ایران به اعتیاد روی آورده‌اند و عده‌ای از آن‌ها نیز پس از بازگشت و تحت فشار زندگی در افغانستان، شروع به مصرف هروئین و تریاک کرده‌اند. 

یکی از این زنان، فرزانه ۲۶ ساله‌ است. او ۱۴ سال پیش از ایران به محل تولدش در زرنج، پایتخت ایالت نیمروز افغانستان بازگشت و از همان زمان به هرویین روی آورد. او اکنون در مرکز توانبخشی است و مراحل ترک را طی می‌کند.

او به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «من از ۱۲ سالگی و زمانی که والدینم من را به همسری یکی از اقوام دورمان در آوردند، شروع به استفاده از مواد مخدر کردم.»

فرزانه می‌افزاید: «من به عنوان پناهجو در ایران بزرگ شده بودم و فقط به خاطر ازدواج به افغانستان بازگشتم. همسرم من را آزار می‌داد و مرتب به من تجاوز می‌کرد. او معتاد بود و به همین دلیل من هم به اعتیاد روی آوردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در نهایت تصمیم به ترک مواد مخدر می‌گیرد و به مرکز توانبخشی می‌آید تا دوره ۹۰ روزه ترک اعتیاد را در آن‌جا بگذراند.

دکتر سعید خلیل کاظمی که تنها مرکز توانبخشی زنان در زرنج را مدیریت می‌کند، می‌گوید که گرایش زنان به مواد مخدر نگران کننده است.

او می‌گوید: «بسیاری از زنان به خاطر اعتیاد اعضای خانواده و تحت فشار روانی و آزار جسمی و یا بازگشت اجباری (از مهاجرت)، به مواد مخدر روی می‌آورند.»

رقم دقیقی از میزان زنان مصرف کننده مواد مخدر در افغانستان در دست نیست.

طبق «نظرسنجی مصرف مواد مخدر در افغانستان»، در این کشور ۳۶ میلیونی، ۲.۹ تا ۳.۶ میلیون نفر دچار اعتیاد هستند.

بیشتر از