نیروهای حشد الشعبی عراق در خیابان‌های قم

گروهی از نیروهای حشد الشعبی به قم آمدند تا این شهر را ضدعفونی کنند

ضدعفونی قم با حضور نیروهای حشد الشعبی- عکس از خبرگزاری تسنیم/محمدعلی مریزاد

در حالی که شیوع کرونا در ایران هر روز جدی‌تر می‌شود و تقریبا هیچ شهری در کشور نیست که از این ویروس عالم‌گیر در امان باشد، امروز خبرگزاری فارس در یک گزارش تصویری از حضور نیروهای «حشد الشعبی» عراق در شهر قم خبر داد که به این مرکز شیوع کرونا در ایران آمده‌اند تا شهر را ضدعفونی کنند.

حشد الشعبی یک گروه شبه‌نظامی شیعه و متحد جمهوری اسلامی ایران ا‌ست که نامش در ماه‌های گذشته و پس از بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در عراق، بیشتر از پیش به گوش رسید.

نیروهای حشدا لشعبی در عراق در چند نوبت مسئولیت حمله راکتی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق را به عهده گرفتند و همواره زبانی تهدیدآمیز و جنگ‌طلبانه در برابر ایالات متحده داشتند. 

در هفته‌های گذشته نیز و پس از تنش‌های لفظی میان مقامات جمهوری اسلامی و آمریکایی، نیروهای شبه‌نظامی نزدیک به حکومت ایران در عراق، شمشیر تهدید نظامیان آمریکایی در عراق را از رو بستند و مکررا اعلام کردند که تحرک اخیر نیروهای آمریکایی در عراق موجب درگیری جدی میان نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران و آمریکایی‌ها خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش، پس اعلام تحرکات جدید نظامی آمریکایی‌ها در عراق، «محمد محیی»، سخنگوی کتائب حزب‌الله، از گروه‌های عضو سازمان «حشدا لشعبی عراق»، اعلام کرد: «نظامیان آمریکایی در عراق نیروهایی اشغالگر هستند»، و تهدید کرد که واکنش این نیروها به آمریکایی‌های مستقر در عراق، واکنش نظامی خواهد بود.»

هم‌زمان، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به آمریکایی‌های در منطقه هشدار داد که با انجام این‌گونه تحرکات نظامی، منطقه به سمت تشنج پیش خواهد رفت. 

ابومهدی المهندس، یکی از فرماندهان ارشد گروه «بسیج مردمی» یا همان حشد الشعبی عراق بود که در کنار قاسم سلیمانی، موسس حشد الشعبی، به دست نیروهای آمریکایی در حمله‌ پهپاد نیروهای آمریکایی کشته شد. 

سال گذشته نیز نیروهای حشد الشعبی در جریان سیل خانمان‌برانداز در برخی از شهرهای ایران، به آن شهرها رفتند تا در امدادرسانی به مردم ایران کمک کنند.

آن حضور البته به زعم بسیاری دلایلی بیشتر از کمک‌رسانی به سیل زدگان داشت و برخی حتی می‌گفتند که حکومت ایران از این نیروهای شبه نظامی در سرکوب اعتراضات مردم ایران نیز بهره می‌گیرد. 

بیشتر از