رویترز: کووید-۱۹ از اواخر آذرماه در ایران شایع شده بود

«انتخابات و رابطه با چین، واکنش ایران به کرونا را شکل داد»

مسئولین هشدار پزشکان در مورد موارد مشکوک علایم مشابه آنفولانزا و عفونت ریه را نادیده گرفتند-AFP

دو مقام وزارت بهداشت، یک مقام سابق و سه پزشک به رویترز گفتند که مقامات تهران در اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه هشدارهای پزشکان در مورد افزایش شمار بیماران با تب بالا و عفونت ریه در شهر قم را نادیده گرفتند. قم در سی‌ام بهمن‌ماه کانون شیوع کرونا در ایران اعلام شد.

یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید: «این وزارتخانه در اواسط دی‌ماه نامه‌های هشداردهنده‌ای از سوی پزشکان مبنی بر شیوع بیماری در قم دریافت کرده بود. همچنین پزشکان در مشهد و برخی شهرهای دیگر نیز هشدار داده بودند. اما وزارت بهداشت همه را ساکت کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری بریتانیایی در ادامه می‌نویسد، زمانی که مسئولین از رشد بیماران با علایم مشابه آنفولانزا اطمینان حاصل کردند نیز تا چند هفته بعد در مورد آن اطلاع‌رسانی نکردند. رویترز دلیل این اقدام را جلوگیری از نگرانی افکار عمومی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است.

به گفته یکی از منابع خبری رویترز، هیجان انتخاباتی در ایران به اندازه کافی کم بود و آخرین چیزی که جامعه به آن نیاز داشت اعلام شیوع یک بیماری همه‌گیر بود.

از سوی دیگر کانون بیماری در چین بود و تهران نمی‌خواست با اعلام خبر روابط تجاری و دیپلماتیک حیاتی خود با پکن را با مشکل مواجه کند.

امروز تعداد قربانیان کرونا در ایران از ۳ هزار نفر فراتر رفته و شمار مبتلایان به ۵۰ هزار نفر نزدیک می‌شود. البته تردید‌های متعددی در مورد دقت آمار رسمی اعلام شده از سوی ایران مطرح است.

با این وجود حسن روحانی، رئیس جمهور ایران می‌گوید، دولت او در مورد شیوع  کرونا با مردم صادق و شفاف بوده است.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در این زمینه به رویترز گفت:«شیوع گسترده و پرشتاب کرونا همه کشورها را درگیر کرده و ایران مستثنی نیست.»

بیشتر از