سیاسی کردن بحران کرونا و بزرگ نمایی خطر فاجعه

اطلاع رسانی دقیق می تواند باعث پیشگیری از آلودگی و کاهش نگرانی شود

انتقال یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در فرانسه، 1 آوریل 2020. عکس از: ‏AFP‏

در حالی که هشدارها در مورد سناریوهای فاجعه بار بیماری کرونا رو به افزایش است و برخی جان باختن بیش از 100 تا 200 هزار نفر را در ایالات متحده پیش بینی می کنند، اما شماری از تحلیل گران ابراز نگرانی می کنند که از هنگام شیوع این ویروس مرگبار، همه چیز از جمله مسائل پزشکی و علمی، سیاسی شده و پی بردن به حقیقت در میان تلاطم شایعه پراکنی های اخیر عملا دشوار شده است. به باور این تحلیل گران، بسیاری از آمار مطرح شده از سوی افراد و نهادهای بدبین که فاجعه را بزرگ تر از واقعیت جلوه می دهد و ادامه بحران شیوع ویروس کرونا را تا حدود یک سال پیش بینی می کند، عاری از حقیقت است، زیرا در تمام مدل های انجام شده، بیشتر به منفی گرایی توجه شده و تلاش های که از سوی دولت ها و نهادهای محلی برای مقابله با بحران صورت می گیرد نادیده گرفته شده است.

در مقابل، دانشمندانی که خوش بینی بیشتری به آینده دارند، دست به انجام پژوهش های علمی و عقلانی زده اند که پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا را کمتر از آن نشان می دهد که امروزه در همه جا شایعه شده است و مردم را به نگرانی انداخته است.

البته اظهارات آنتونی فوچی، مدیر موسسه ملی بیماری های عفونی آمریکا در مورد این که شاید ایالات متحده شاهد بیش از یک میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا باشد و حدود 100 تا 200 هزار دیگر، قربانی این بیماری شوند، به شدت نگران کننده است و امیدواری به آینده را به گونه غیر قابل تصوری کاهش می دهد. اما افرادی که گرایش به بدبینی دارند استدلال می کنند که این پیش بینی مبتنی بر واقعیت است، به ویژه پس از این که از 900 هزار تست کرونا، 140 هزار آن مثبت به ثبت رسیده است.

البته با توجه گسترش سریع این بیماری، ارزیابی پژوهش های این گروه از دانشمندان، ماه آوریل جاری برای بسیاری از شهرهای شلوغ ایالات متحده همچون شیکاگو، دیترویت، نیو اورلئان، نیویورک و لس آنجلس فاجعه بار پیش بینی شده است. در همین راستا، موسسه ارزیابی و سنجش سلامت در دانشگاه واشنگتن، تحلیلی را انجام داده است که نشان می دهد در چهار ماه آینده حدود 38 تا 162 هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، شماری از ناظران در واشنگتن، مانند کارل کانون، سردبیر اجرایی وبگاه "ریل ‌کلیر پالیتیکس"، ابراز نگرانی می کند که تعصبات سیاسی و جانبداری اجتماعی بر همه چیز سایه افکنده است و هیچ بخشی از زندگی انسان از شر این آفت دور نمانده است. البته این نگرانی زمانی به وحشت تبدیل می شود که مسائل پزشکی و علمی نیز دچار این شایعه پراکنی شده و باعث ایجاد هیاهو و تنش میان سیاستمداران شود، طوری که اعضای کنگره بر سر تصویب بسته امدادی برای مقابله با چالش های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به جان هم افتند و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و کاخ سفید یکدیگر را متهم به سهل انگاری در مبارزه با ویروس کرونا کردند.

از سوی دیگر، ادعای دونالد ترامپ مبنی بر این که با توجه با افزایش میزان خطر، جان باختن حدود 100 هزار نفر در اثر بیماری کرونا موفقیتی برای دولت به شمار می آید، از سوی مخالفان مورد انتقاد قرار گرفته است، مخالفان بدین باورند که رئیس جمهور قصد دارد با این ادعا، بهره برداری سیاسی کند، طوری که اگر میزان فاجعه از این رقم بالاتر رفت، از زیر بار مسئولیت فرار کند و در صورتی که تلفات کمتر از این باشد، به دستاوردهای دولت افتخار کند.

روزنامه هیل با نشر مقاله در مورد اهمیت اطلاع رسانی درست، تأکید دارد که تنها روشی که می تواند ما را در راستای مبارزه به ویروس کرونا موفق کند، ذکر حقایق و شواهد عملی اثبات شده است که متأسفانه امروز کمتر می توان به آن دست یافت.

همچنان مایکل لویت، استاد بیوفیزیک دانشگاه استانفورد در مقاله که در روزنامه لس آنجلس تایمز نشر کرده است با اشاره به این چالش می گوید: سرعت واگیری ویروس کرونا و مبتلا شدن شخصیت های برجسته باعث شده است تا بدبینی بر آینده این بحران سایه افکند و اغلب پیش بینی ها نگران کننده باشد. البته مایکل لویت زمانی این مسئله را مطرح کرد که در گذشته نیز تأکید داشت که چین می تواند بر این بحران چیره شود، اکنون به رغم این که ویروس کرونا در ایالات متحده به شدت در حال گسترش است، اما مایکل لویت ابراز خوش بینی می کند که آمریکا نیز می تواند از افزایش میزان این فاجعه جلوگیری کند. بنابر این، مایکل لویت بر خلاف دیدگاه اغلب رسانه ها و انتظارات کارشناسان بهداشت که جان باختن میلیون ها نفر را در اثر ابتلا به بیماری کرونا پیش بینی می کنند، تأکید دارد که فاجعه انتشار ویروس کرونا، قابل پیشگیری است.

مایکل لویت در این مقاله افزوده است که در گذشته نیز برخی پیش بینی ها مانند پیشگویی پروفسور نیل فرگوسن در کالج سلطنتی لندن که در سناریوی فاجعه آمیزش جان باختن حدود نیم میلیون نفر در بریتانیا و بیش از 2.2 میلیون نفر در ایالات متحده را پیش بینی کرده بود، باعث وحشت در رسانه شد.

قابل ذکر است که پس از مبتلا شدن فرگوسن به ویروس کرونا و افزایش تلاش های دولت برای مقابله با انتشار این بیماری مرگبار، نیل فرگوسن تخمین خود را در باره پیامدهای انتشار ویروس کرونا مورد بازنگری قرار داده و جان باختن کمتر از 20 هزار نفر را در بریتانیا پیش بینی کرد.

در نتیجه می توان گفت به رغم این که بحران شیوع پرشتاب ویروس کرونا تا هنوز به عنوان تهدید بزرگ و بی سابقه برای سراسر کشورهای جهان محسوب می شود و پیامدهای این بیماری مهلک در تمام عرصه های زندگی به ویژه در بخش های اقتصادی و اجتماعی ممکن است فاجعه بار باشد، اما بزرگ نمایی خطر این ویروس جز این که نگرانی مردم را افزایش دهد، سود دیگری در پی نخواهد داشت. بنابر این، ایجاب می کند تمام آمار، ارقام و پیش بینی ها در مورد خطرات ناشی از این بیماری همه گیر بر پایه اطلاعات اثبات شده علمی و دور از هر گونه اغراق و گزاف گویی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia