درخواست لغو تحریم‌ها و بی‌اعتمادی به جمهوری اسلامی

پرداخت وام به ایران ممکن است با مخالفت آمریکا و اروپا رو به رو شود

انتشار شتابان ویروس کرونا، ایران را به شدت آسیب پذیر کرده است.‏ عکس از: ‏AFP‏

از هنگام خروج ایالات متحده از برجام در سال 2018 تا کنون واشنگتن استراتژی اعمال فشار علیه ایران را دنبال می کند و با افزودن نام های نهادها و افراد بلند پایه دولتی در فهرست تحریم ها، توانایی دولت ایران را به چالش می کشد، به ویژه این که اغلب بخش های مالی، تجاری، نفت و بانکی شامل تحریم ها شده است. در سایه این تحریم ها، دولت ایران به شدت دچار بحران شده و توان فروش نفت و یا وارد کردن مواد اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی را از دست داده است. این در حالی است که ایران با چالش انتشار سریع ویروس کرونا رو به رو شده و در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین کانون شیوع این بیماری مرگبار در خاورمیانه به شمار می رود، طوری که تعداد مبتلایان تا کنون بیشتر از 41 هزار نفر شده و نزدیک به 3 هزار دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. افزون بر آن، سازمان بهداشت جهانی عقیده دارد که شمار افراد مبتلا و قربانیان این ویروس در ایران ممکن است 5 برابر بیشتر از آمار رسمی اعلام شده باشد.

در حالی که آیت الله خامنه ای، رهبران ایران پیوسته تأکید دارد که تحریم های آمریکا باعث خودکفایی ایران شده و توانایی های ایران را در تمام عرصه بلند برده است، اما تشدید بحران انتشار ویروس کرونا در ایران، جهت های بسیاری را وا داشته است تا به منظور ارائه همکاری های بشردوستانه خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه ایران شوند.

در همین حال، نهادهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی ایران نیازمندی شدید کشور را به ابزار و تجهیزات پزشکی لازم برای مقابله با بیماری کرونا از جمله لباس ضد ویروس، دستکش، ماسک و الکل ابراز داشته و خواهان همکاری جامعه جهانی با ایران شدند. از سوی دیگر و در سایه فشارهای آمریکا علیه ایران و کاهش بی سابقه بهای نفت، دولت ایران برای نخستین بار از سال 1962 تا کنون، تصمیم گرفته است از صندوق بین المللی، 5 میلیارد دلار وام تقاضا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، هفته گذشته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به بحران انتشار سریع  ویروس کرونا در جهان خواستار همبستگی برای مقابله این فاجعه شده و تأکید کرد که بایستی برای نجات بشر از این بیماری کشنده، تمام تحریم ها و مجازات های بین المللی برداشته شود.

همچنان میشل باشلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سخنان روز سه شنبه گذشته خود خواستار کاهش تحریم های بین المللی شده و افزود که جلوگیری از تلاش های پزشکی در یک کشور، خطر آسیب دیدگی را در سراسر جهان افزایش می دهد. وی علاوه کرد از هنگام شیوع این ویروس مرگبار در ایران تا کنون بیش از 1800 نفر از جمله 50 پزشک جان خود را از دست داده اند و گزارش های حقوق بشر نشان می دهد که تحریم های اعمال شده علیه ایران، مانع دسترسی به داروهای اساسی، تجهیزات پزشکی و دستگاه های تنفسی در این کشور شده است.

همزمان با این اظهارات، فشارها علیه واشنگتن از داخل کشور نیز افزایش یافته و شمار زیادی از مقامات آمریکایی خواستار لغو تحریم ها علیه ایران شده اند. در همین راستا، 9 تن از اعضای سنا و کنگره از جمله برنی سندرز، الیزابت وارن، الکسندریا اوکاسیو کورتز، الهان عمر و آیانا پریسلی با ارسال نامه ی به دولت آمریکا خواستار کاهش و یا لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران، ونزوئلا و سایر کشورها شدند تا زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا فراهم شود. در نامه یاد شده آمده است که تحریم ها مانع دسترسی این کشورها به دارو و تجهیزات پزشکی لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا شده و میلیون ها انسان را با خطر مرگ رو به رو می کند.

از سوی دیگر، کریس مورفی، عضو مجلس سنا، نامه های را به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده ارسال کرده و در آن ها یاد آور شده است که با توجه به تشدید بحران شیوع ویروس کرونا که جان میلیون ها انسان را در سراسر جهان به خطر انداخته است، رفع تحریم های اعمال شده علیه ایران و ونزوئلا یک اقدام اخلاقی و انسانی به شمار می رود، افزون بر این که این مسئله می تواند نقش موثری در تأمین امنیت ملی کشور داشته باشد.

اما دولت ترامپ اصرار دارد که هدف از این تحریم ها وارد کردن فشار بر دولت ایران است تا حاضر به همکاری شود و برای دستیابی به توافق هسته ای جدیدی به میز مذاکره بنشیند و البته تا زمانی که تهران دست از حمایت گروه های تروریستی در خاورمیانه بر ندارد و برنامه موشک های بالستیک خود را متوقف نکند، این فشار ها همچنان ادامه خواهد داشت.

در این میان، شماری از کارشناسان سیاسی از موضع دولت ترامپ در قبال ایران حمایت می کنند، مایکل روبین، تحلیلگر اندیشکده آمریکن اینترپرایز هشدار می دهد افرادی که خواستار لغو تحریم ها علیه ایران هستند از ماهیت رژیم ایران و تلاش های تهدید آمیز این کشور آگاهی ندارند. وی با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی در سال 1990 برای باز کردن مسیر تجارت با ایران در ازای احترام به حقوق بشر و عدم همکاری با تروریسم، گفت: در حالی که اروپائیان در صدد همکاری با ایران بودند، تهران دست به ترور مخالفان خود در عمق اروپا می زد، طوری که در سال 1992، چهار مخالف کُرد در برلین کشته شدند و دستگاه های قضایی نقش آیت الله خامنه ای، رهبران ایران، هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات ایران را در این عملیات ثابت کردند.

روبین تأکید دارد که لغو تحریم ها به هیچ صورتی مناسب نیست، زیرا این اقدام نه به نفع جامعه بین المللی است و نه به سود ملت ایران و تنها نتیجه لغو تحریم ها، افزایش نیروی جنگی و تشدید فعالیت های تهدید آمیز ایران در منطقه خواهد بود. وی خاطر نشان کرد که رد کمک های اخیر پزشکی ایالات متحده به ایران از سوی آیت الله خامنه ای این حقیقت را آشکار می کند که رژیم ایران سیاست های استراتژیک را خود را بر سلامتی شهروندانش ترجیح می دهد.

در همین حال، ‏کریم سجاد پور، مشاور ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌ المللی می گوید تهران به احتمال زیاد، شانس دریافت موافقت ایالات متحده و اروپا را برای گرفتن وام از صندوق بین المللی پول از دست داده است، در واقع، دولت ایران زمانی این فرصت را از دست داد که شبه نظامیان عراقی وفادار به ایران در اوایل ماه گذشته دست به حملات تروریستی زده و باعث کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی در خاک عراق شدند.

وی افزود: در حالیکه شیوع ویروس کرونا فرصت همکاری میان تهران و واشنگتن را برای مبارزه با دشمن مشترک (ویروس کرونا) فراهم کرده بود اما اقدامات تهدید آمیز ایران نشان داد که دشمنی میان دو جانب فرا تر از این است که با شیوع این بیماری مرگبار کاهش یابد. سجاد پور علاوه کرد: با توجه به وخامت اوضاع، واشنگتن بایستی حد اقل همکاری کشورهای خارجی برای ارائه کمک های پزشکی و ارسال تجهیزات لازم برای مقابله با انتشار بیماری کرونا به ایران را شامل تحریم ها نکند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia