برنامه جهانی سازمان ملل برای مقابله با ویروس کرونا

«کووید-۱۹، بزرگترین آزمون سازمان ملل از زمان شکل‌گیری تا کنون»

آنتونی گوترس،دبیر کل سازمان ملل، می‌گوید آن‌چه جهان نیازمدن آن است، همبستگی اکنون ماست- UN Photo/Mark Garten

دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه ۳۱ آوریل، از برنامه جدیدی برای مقابله با تاثیرات مخرب اقتصادی-اجتماعی اپیدمی کووید-۱۹ خبر داد و از همه کشورها خواست تا برای کم کردن رنج و درد مردم «با هم» عمل کنند. 

آنتونیو گوترس، دبیرکل سازمان ملل با طرح این موضوع که «بیماری ویروس کرونا به عمق جوامع حمله می‌کند و جان‌ و زندگی مردم را می‌گیرد»، گفت که تاثیرات بلندمدت این ویروس بر اقتصاد جهانی و همچنین تک‌تک کشورها «تکان‌دهنده» است. 

گزارش جدید «مسوولیت‌ مشترک، همبستگی جهانی: پاسخ به تاثیرات اقتصادی-اجتماعی کووید-۱۹» سرعت و وسعت شیوع این بیماری، دشواری‌ آن و همچنین اختلالی که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در سطح جهانی ایجاد کرده است را نشان می‌دهد. 

آقای گوترس گفت که «کووید-۱۹، بزرگترین آزمونی است که ما از ابتدای شکل‌گیری گیری سازمان ملل با آن مواجه شده‌ایم. این بحران انسانی، نیازمند سیاست عملی هماهنگ‌شده، قاطع، همه‌گیر و خلاق از سوی اقتصاد‌های پیشرو جهانی و حمایت مالی و فنی حداکثری برای فقیرترین کشورها و آسیب‌پذیرترین اقشار مردم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گوترس خواستار «پاسخ سریع و هماهنگ در حوزه سلامت برای توقف انتقال و پایان‌دادن به این اپیدمی» شد که «ظرفیت پزشکی برای آزمایش، ردیابی، قرنطینه و درمان را افزایش می‌دهد، در حالی که همزمان افرادی که در خط مقدم مبارزه با این بیمارس هستند را نیز ایمن نگه‌می‌دارد، همراه با اقداماتی برای برای محدود کردن حرکت و تماس.»

وی تصریح كرد كه كشورهای توسعه یافته باید به کشورهای كمتر توسعه یافته كمك كنند، یا به طور بالقوه «با كابوس بیماری که در سطح جهان مانند آتش در کشورهای جنوب در گسترش است، با میلیون‌ها مرگ و چشم‌انداز بازگشت بیماری در جاهایی که قبلا این بیماری متوقف شده بود، مواجه شوند. 

او تصریح کرد: «به یاد داشته باشیم که ما‌ خودمان به اندازه ضعیف‌ترین سیستم‌ بهداشتی در این دنیای به هم متصل، قوی هستیم.» اشاره آقای گوترس به این است که چون کشورها به هم متصل هستند، رهایی کشورهای پیشرفته از این بیماری، بدون توجه به کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته که ممکن است با تلفات انسانی گسترده‌ای مواجه شوند، امکان پذیر نیست چرا که این بیماری می‌تواند دوباره ظهور کند و بار دیگر این کشورها را از خود متاثر کند و به اختلال در وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشورها منجر شود. 

در مسیر مبارزه با ابعاد مخرب اقتصادی و اجتماعی این بحران، دبیر کل سازمان ملل خواستار تمرکز بر افرادی که بیشترین آسیب‌پذیری را دارند، خواستار طراحی سیاست‌هایی شد که علاوه بر موضوعات دیگر، از ارائه بیمه‌بهداشتی و بیمه‌بیکاری و حمایت‌های اجتماعی حمایت می‌کنند و همزمان به تقویت کسب‌وکار‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی و از دست‌دادن کار افراد منجر می‌شود. 

او با طرح این که «از بین بردن بدهی» باید یکی دیگر از اولویت‌ها باشد افزود که سازمان ملل کاملا امکانات خود را بسیج کرده است و در حال برقراری یک صندوق چندین شرکایی به منظور مواجهه با این بحران و همچنین بهبود یافتن از شوک اقتصادی-اجتماعی آن است. 

آقای گوترس گفت: «وقتی ما از این بحران عبور کنیم، که عبور خواهیم کرد، با یک انتخاب مواجه خواهیم بود. ما می‌توانیم به عقب برگردیم به جهانی آنچنان که بود، یا به صورت قاطع با موضوعاتی که همه ما را در برابر بحران‌ها آسیب‌پذیر می‌کند برخورد کنیم.»

او با اشاره به اهداف دستور کار توسعه پایدار برای سال ۲۰۳۰، گفت که بهبودی از بحران کووید-۱۹ باید ما را به اقتصادی فراگیر و پایدار هدایت کند که در مواجهه با اپیدمی‌ها، تغییرات‌ آب و هوایی و دیگر چالش‌های جهانی دیگر مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

دبیر کل سازمان ملل گفت:‌ «آن چه جهان نیازمدن آن است، همبستگی اکنون ماست. با همبستگی می‌توانیم ویروس را شکست بدهیم و دنیای بهتری بسازیم.»