بازار گرم شایعات در اوج بحران کرونا در بریتانیا

از آزمایشگاه چین تا مصرف سیر؛ شایعاتی که در اوج کرونا مردم به آن اعتقاد دارند

شایعه‌ای وجود دارد که گویا کووید-۱۹ از خفاش‌هایی آمده که در یک آزمایشگاه دولتی در شهر ووهان چین نگهداری می‌شده‌اند- Handout / National Institutes of Health / AFP

یک نظرخواهی جدید توسط سایت «یو. گاو» بریتانیا حاکی از آن است که از هر پنج بزرگسال در این کشور، یک نفر به غلط فکر می‌کند که ویروس کرونا از یک آزمایشگاه در چین منشاء گرفته است.

این تصور، یکی از چندین افسانه‌های بی پایه‌ای است که افکار عمومی بریتانیا به خاطر وجود تئوری‌های بی‌اساس، اخبار جعلی و توصیه‌‌های نادرست، به آن باور دارد.

آن پندار، از این شایعه سرچشمه گرفت که گویا کووید-۱۹ از خفاش‌هایی بروز کرده است که در یک آزمایشگاه دولتی در شهر ووهان – مرکز آغاز کرونا -  نگهداری می‌شده‌اند. برخی گزارش‌های اینترنتی نیز حاکی از آن بود که دانشمندان این ویروس را از نظر ژنتیکی دستکاری کرده‌اند.

اما این نظریه که ۲۱ درصد مردم به آن معتقدند، محبوب‌ترین حکایتی نیست که سایت «یو گاو» در نظرخواهی از بیش از ۲۰۰۰ بزرگسال در بریتانیا، روی آن متمرکز شده است.

تقریبا نزدیک به یک سوم (۳۲ درصد) کسانی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند، معتقدند که مشروب الکلی (ودکا) می‌تواند به عنوان مایع ضدعفونی دست‌ها استفاده شود و یک چهارم آن‌ها تصور می‌کنند ویروس کرونا می‌تواند روی سطوح، تا یک ماه زنده بماند.

همین تعداد مردم معتقدند که ماسک صورت آن‌ها را در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کند؛ در حالی که استفاده از ماسک تنها احتمال ابتلا را تخفیف می‌دهد.

پیام‌های بی‌‌اساس دیگری هم در یادداشتی که وانمود می‌شد برگرفته از ای‌میلی از سازمان بهداشت ملی بریتانیا است، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شده است. 

در آن پیام‌ها آمده است که نوشیدن آب هر پانزده دقیقه، ویروس را از بدن خارج می‌کند و این که اگر توانستید نفس خود را برای ۱۰ ثانیه بدون ناراحتی حبس کنید، ثابت می‌کند به ویروس کرونا آلوده نشده‌اید.  نتیجه نظرخواهی مذکور، نشان می‌دهد که از هر شش نفر، یک نفر (شانزده درصد) به این دو نظریه معتقد است.

چهاردرصد بریتانیایی‌ها می‌گویند مصرف سیر تازه احتمالا یا قطعا در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ موثر است. به گزارش نشریه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، این باور، یک زن چینی را به خاطر مصرف یک کیلو و نیم سیر تازه، با عوارض التهاب گلو به بیمارستان کشاند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک درصد شرکت کنندگان در این نظرخواهی معتقد بوده‌اند که استعمال کوکایین به عوارض کرونا کمک می‌کند، اما ۱۸ درصد به چنین قابلیتی در این ماده مخدر مطمئن نبوده‌اند.

این نظرخواهی همچنین نشان می‌دهد که با افزایش آمار تلفات، مردها (۲۴ درصد) بیش از زن‌ها (۱۶ درصد) تصور می‌کنند کووید ۱۹ «تنها یک نوع آنفلوآنزاست.» به همین گونه، مردها کمتر از زن ها به توصیه دولت در مورد حفظ فاصله اجتماعی و در خانه ماندن اعتقاد دارند.

تحلیل باورهای رای‌دهندگان در رفراندوم برگزیت سال ۲۰۱۶، نشان داده است که کسانی که به خروج از اتحادیه اروپا رای داده اند (۲۶ درصد)، بیشتر به افسانه آزمایشگاه کرونا در چین معتقدند تا شهروندانی که به ابقای عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا رای داده اند (۱۶ درصد).

© The Independent

بیشتر از زندگی