خواهش حسن روحانی از مردم برای اجرای «فاصله‌گذاری اجتماعی»

«مردم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا روزهای سخت را پشت سر بگذاریم»

طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی، خراسان شمالی- عکس از خبرگزاری صدا و سیما، رضا حسینی زاهد

چند روز پیش بود که مقامات دولتی جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند که رسما طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» را در مملکت پیاده کنند. حسن روحانی خطاب به مردم گفته بود که «باید منتظر سختگیری‌های بیشتر باشند».

هفتم فروردین‌ماه هم حسین ذوالفقاری رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در یک نشست خبری جزئیات طرح فاصله گذاری اجتماعی را مشخص کرد و ابعاد محدودیت‌های ایجاد شده برای شهروندان در این طرح را مشخص کرد. 

طرحی که شامل تشدید محدودیت‌های عبور و مرور در جاده‌ها و شهرهای ایران بود و در واقع هشداری بود برای خیلی‌ها که در ایام تعطیلات نوروز عزم سفر کرده بودند. این طرح هم‌چنین «محدودیت حداکثری» در تمامی امکانات نقل و انتقال مسافربری اعم از هوایی، ریلی و وسایل نقلیه بین شهری برقرار می‌کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این طرح پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، مراکز تفریحی، استخرها و تمامی محل‌هایی که جایی برای تجمع افراد فراهم می‌کرد تعطیل می‌شوند و برگزاری هرگونه مراسم که موجب تجمع افراد شود چه رسمی و چه غیر رسمی ممنوع است.

در طرح فاصله گذاری اجتماعی اصناف و مشاغل هم براساس یک جدول‌بندی ویژه تعطیل و یا دایر هستند و ادارات دولتی حداکثر با یک‌سوم نیروهای اداری و به‌صورت نوبت‌بندی خدمات‌رسانی می‌کنند.

مسئولین اجرایی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی جریمه ۵۰۰‌هزار تومانی نیز برای کسانی که شرایط این طرح را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفت. 

قرار براین بود که این طرح تا پانزدهم فروردین ادامه داشته باشد اما تا روز بیستم ماه اول سال ۱۳۹۹ تمدید شد. 

امروز یک‌شنبه ۱۰ فروردین‌ماه ،حسن روحانی بار دیگر از مردم خواست که با رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کمک کنیم تا این روزهای سخت عبور کنیم. 

در همین چند روز گذشته و پس از اعلام برقراری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور صداهایی در نقد این طرح به گوش رسیده است. 

دو روز پیش بود که نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این طرح «ضمانت اجرایی ندارد» از قوه قضاییه خواست که در این طرح ورود کند. 

از سوی دیگر دولتی‌ها مدام و در جایگاه‌های مختلف از این طرح دفاع می‌کنند؛ محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دفاع از این طرح گفته بود که «طرح فاصله‌گذاری مطمئن‌تر از قرنطینه است».

واعظی با انتقاد از مواضع برخی نسبت به سیاست‌های دولت گفته بود که «اظهارات برخی از کسانی که امروزه به سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنند، کاملا اعجاب‌آور و تعجب‌برانگیز است؛ به نحوی که شائبه سیاسی‌کاری بر آن وارد می‌شود».

رئیس دفتر حسن روحانی با یکی دانستن منتقدین دولت و آنها که مخالف شفاف‌سازی درباره شیوع ویروس کرونا بودند گفته بود «هنوز زمان زیادی از مواضع این حضرات نگذشته و مردم کاملا در خاطرشان هست که وقتی دولت با شفافیت و صداقت هرچه تمام‌تر موضوع شناسایی ویروس کرونا را در قم اعلام کرد، همین حضرات با عصبیت تحلیل داشتند که این رفتار دولت یک پروژه سیاسی است و این اقدام صادقانه دولت را در روز چهارشنبه پیش از انتخابات، یک حرکت مغرضانه از سوی دولت برای عدم مشارکت در انتخابات قلمداد کردند».

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در یادداشتی نسبت به «سیاست‌زدگی» در موضوع ویروس کرونا واکنش نشان داد. 

در بخشی از یادداشت علی ربیعی با اشاره به اینکه مخالفان دولت روحانی اولین‌بار بخشی از «مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس را به اعلام ورود کرونا چند روز قبل از انتخابات نسبت دادند» آمده است: «تعبیر «کرونای بنفش» از دل همین تحلیل و غرض‌ورزی نادرست و نگاه سیاست‌زده به یک مسأله بهداشت عمومی بیرون آمد. همان موقع احساس کردم گروهی می‌خواهند از آب گل‌آلود زندگی کرونازده مردم، ماهی سیاسی صید کنند.»

در همان روزهای ابتدایی اسفندماه و پس از انتخابات مجلس که با کم‌ترین میزان مشارکت مردمی برگزار شد، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی شیوع ویروس کرونا در ایران را با مساله انتخابات گره زده بود و مدعی شده بود که «رسانه‌های بیگانه در دو روز آخر باقی مانده تا انتخابات به بهانه یک بیماری و ویروس سعی داشتند مردم را از حضور در پای صندوق‌ها منصرف کنند». 

 تا کنون  ۳۸ هزار و ۳۰۹ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۶۴۰ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.

شمار مبتلایان جدید که در یک روز گذشته جواب آزمایش آن‌ها مثبت بوده، ۲۹۰۱ نفر اعلام شده است.  ۱۲۳ نفر نیز در یک روز گذشته قربانی این ویروس شده‌اند و شمار قربانیان به رقم ۲۶۴۰ رسیده است.

بیشتر از