طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ایران: مسافران به خانه بازگردند

سازمان جوانان هلال احمر: ۹ هزار مسافر مشکوک به کرونا در جاده‌ها شناسایی شدند

در حالی که دولت همچنان بر اجرا نکردن قرنطینه به عنوان موثرترین اقدام در جهت قطع زنجیره شیوع کووید-۱۹ (کروناویروس) تاکید دارد، جزییات مربوط به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز چندان سختگیرانه به نظر نمی‌رسد.

از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران (۳۰ بهمن‌ماه)، آمار رسمی از ابتلای بیش از ۲۷ هزار نفر و جان باختن بیش از ۲ هزار نفر حکایت دارد. ایران پس از چین، ایتالیا، آمریکا، اسپانیا و آلمان بیشترین شمار مبتلایان را دارد و از نظر تلفات چهارمین در جهان است. همه این کشورها قوانین قرنطینه یا محدودیت‌های تردد را با جدیت و به طور قاطعانه اجرا می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز گذشته اعلام کرد که طرحی را برای فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌های تردد از وزارت بهداشت دریافت کرده که تصویب و اجرا می‌شود. اما جزئیات این طرح که امروز (پنجشنبه) از سوی رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام شده، با آنچه در بیش از ۵۰ کشور دیگر که با آمار بالای مبتلایان دست و پنجه نرم می‌کنند، ‌فاصله زیادی دارد.

با این حال پیشنهاد دهندگان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ایران امیدوارند با بستن خروجی استان‌ها و اقداماتی که بخشی از آن امروز اعلام شده از موج دوم سفرهای نوروزی و افزایش تردد شهروندان جلوگیری کنند.

در همین راستا، اصفهان، نخستین استانی است که مبادی ورودی خود را به روی مسافران بست. عباس رضایی، استاندار اصفهان صبح امروز اعلام کرد که «برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و کنترل این بیماری در شهرهای مختلف استان از ساعت ۲۴ تردد خودروهای غیر بومی در تمامی مبادی ورودی شهرهای استان اصفهان ممنوع می شود».

روز گذشته شهرداری تهران نیز اعلام کرد که همه پارک‌های شهر تعطیل خواهد بود و کسی اجازه حضور در این اماکن را ندارد. این تصمیم پس از آن اعلام شد که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا از حضور تهرانی‌ها در پارک‌های شهر انتقاد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین ذوالفقاری با اشاره به اینکه قطع زنجیره بیماری در کاهش ابتلا موثر است، از مسافران خواست سریعا به خانه‌های خود بازگردند.

اشاره او به مسافران نوروزی است که با توجه به مسدود نشدن خروجی شهرها با آغاز تعطیلات نوروز به سفر رفتند.

تسنیم به نقل از علی حیدری‌نجات، رئیس سازمان جوانان هلال احمر می‌نویسد، ۹ هزار مسافر مشکوک به کرونا در جاده‌های کشور شناسایی شده‌اند، با این حال ذوالفقاری از آنها می‌خواهد هر چه زودتر به شهرهای محل سکونت خود بازگردند.

او گفت:«کسانی که قصد سفر دارند، به سفر نروند. آنهایی که در سفر هستند هم برگردند.» البته فقط افراد ساکن شهرها می‌توانند به شهر محل اقامت خود بازگردند.

این در حالی است که محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرده که ۲۰۰ هزار شهروند قمی در تعطیلات به سفر رفتند و خواستار قرنطینه دو هفته‌ای آنها در بازگشت به قم شد. اجرای قرنطینه برای این افراد و انجام تست کرونا برای آنها از مواردی است که نحوه انجام آن مورد سئوال قرار دارد. 

به گفته ذوالفقاری پلاک خودروها، کد ملی و بیمه افراد ملاک شناسایی است و قانون‌شکنان با توقیف یک ماهه خودرو و جریمه ۵۰۰ هزارتومانی مواجه می‌شوند. کسب و کارهایی که فعالیت غیرضروری خود را تعطیل نکرده باشند نیز برای یک ماه پلمپ خواهند شد.

از دیگر اقداماتی که در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا می‌شود، صدور کارت تردد برای کارگران و کارمندانی است که ناگزیر به رفت‌وآمد میان شهرها هستند. این در حالی است که در حدود ۵۰ کشور جهان همه فعالیت‌ها و کسب و کارهای غیرضروری تعطیل شده و به این ترتیب ضرورت تردد کارگران بین شهری نیز به حداقل رسیده است. 

بیشتر از