درخواست برای نظارت قوه قضاییه بر طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی»

نماینده مشهد از حسن روحانی به خاطر تلاش برای «عادی‌سازی» انتقاد کرد

پس از اعلام رسمی مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر آغاز طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» و الزام مردم بر رعایت «خودقرنطینه»‌گری در دوران شیوع کرونا، امروز نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: «قوانین و مقررات اعمال شده اگر ضمانت اجرایی لازم را نداشته باشند قطعا متروکه می‌شود، بنابراین قوه قضائیه برای اجرایی شدن آنها باید ورود کند.»

رضا شیران خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد شدید از نحوه مدیریت بحران کرونا در ایران گفت که «برآیند اتفاقات نشان می‌دهد یک عزم لازم و جدی از سوی مسئولان ذی‌ربط برای قطع این زنجیره نیست». 

به گفته نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، مقامات حکومتی با درخواست مسئولان این کلان شهر ایران مبنی بر منع رفت‌وآمد مردم به مشهد موافقت نکرده است.  

مشهد از جمله شهرهای ایران است که شیوع ویروس کرونا در آن بسیار شدید و سریع بوده. بسیاری از مسئولان شهری و استانی در خراسان رضوی هم‌زمان با بحرانی‌شدن اوضاع خواستار قرنطینه این شهر شدند اما ممانعت‌های زیاد مقامات مذهبی در این شهر نه تنها اجازه قرنطینه و منع رفت‌وآمد به مشهد را نداد بلکه به سختی این مقامات مذهبی را قانع کرد که با بسته شدن حرم رضوی در زمان مقتضی موافقت کنند. 

بسته شدن حرم رضوی در مشهد اتفاقی بی‌سابقه بود. اتفاقی که پیش‌بینی آن بسیار دور از ذهن بود. همان‌طور که لغو سفر نوروزی و همیشگی علی خامنه‌ای به مشهد در روز نخست سال شمسی. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به آمار قربانیان ویروس کرونا و نحوه اطلاع‌رسانی آن  گفت: «مگر در ایران وبا، آنفولانزا و یا بیماری فراگیر دیگری آمده، یک بیماری ویروسی شیوع پیدا کرده است که اسم خارجی‌اش «کرونا ویروس» یا «کووید۱۹» است و در داخل هم نامش «بیماری حاد تنفسی» می‌شود، بعد می‌آیند می‌گویند که مثلاً در خراسان ۴۰۰ نفر بر اثر بیماری حاد تنفسی و ۵۰ نفر بر اثر کرونا جان خودشان را از دست داده‌اند.»

شیرانی خراسانی انتقاد تندی نیز متوجه حسن روحانی، رئیس جمهور، ایران کرد و گفت: «در صورتی که روسای جمهور و نخست‌وزیران سایر کشورهای دنیا می‌‌گویند مردم اگر رعایت نکنید مبتلا می‌شوید اما درست در نقطه مقابلش رئیس‌جمهور ما می‌گوید بیماری کنترل شد حالا شما هم رعایت کنید. بله در شرایطی که ایشان زندگی می‌کنند حتما کسی مبتلا نمی‌شود اما مردم که شرایط وی را ندارند و این عادی‌سازی به هیچ عنوان درست نیست.»

پیش‌تر حسن روحانی خطاب به وزیر بهداشت گفته بود که باید به مردم گفت که شاید ۷۰ درصدشان به کرونا مبتلا شوند؛ موضوعی که سیاست کلی دولت در مقابله با کرونا را مشخص می‌کرد و باعث اعتراضات فراوانی نیز شد. 

اعضای انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با نوشتن نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، ضمن واکنش به حرف‌های رئیس جمهور ایران، به حسن روحانی هشدار داده بودند که بهانه ایجاد «ایمنی‌جمعی» به مخاطره انداختن جان دست‌کم دو میلیون ایرانی و فراهم کردن زمینه «جهش ویروس کرونا» است. 

انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران نسبت به احتمال بروز فاجعه و به خطر افتادن زندگی دو میلیون از مردم ایران بر اثر تئوری مدنظر رئیس جمهور ایران در مواجهه با بحران کرونا نوشته‌ است: «در این شرایط که داروی اختصاصی بیماری موجود نیست، ابتلای ۷۰ درصد جمعیت حتی با روند کُند، به معنی به مخاطره انداختن زندگی قریب به دو میلیون نفر به بهانه ایجاد ایمنی‌جمعی است.»

بیشتر از