شهردارهای نیویورک و لس آنجلس: تا دو ماه دیگر باز نمی‌شویم، هزاران نفر می‌میرند 

شهردارهای دو شهر بزرگ آمریکا خواهان کمک از سوی دولت مرکزی شدند

ترامپ می‌تواند از «قانون تولیدات دفاعی» استفاده کند و از شرکت‌ها بخواهد دست به تولید دستگاه‌های تنفسی بزنند- Eduardo Munoz Alvarez/Getty Images/AFP

شهردارهای نیویورک و لس آنجلس پیش‌بینی‌های بدبینانه‌ای راجع به چند هفته پیش رو مطرح کرده‌اند. این دو شهر با ابتلای شمار روزافزونی از ساکنین خود به ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. 

بیل ده بلازیو، شهردار نیویورک، صبح جمعه در برنامه «صبح بخیر آمریکا» حاضر شد و گفت این شهر تا پایان ماه مه تعطیل خواهد ماند و نزدیک نیمی از شهروندانش به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.

ده بلازیو گفت: «به نظرم باید آماده چنین چیزی باشیم. متاسفانه به نظر ما وضعیت فوق‌العاده در ماه‌های آوریل و مه ادامه پیدا خواهد کرد. این واقعیتی مسلم است.»

او سپس گفت بیش از «نیمی از مردم شهر در نهایت به این ویروس مبتلا خواهند شد.»

آقای ده بلازیو تایید کرد که اکثریت مبتلایان «نشانه چندانی تجربه نخواهند کرد - برایشان مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا است و هفت تا ۱۰ روزه تمام می‌شود.»

او اما افزود که ۲۰ درصد از مبتلایان نشانه‌های شدیدتری خواهند داشت و درصد کوچکی جان خواهند سپرد. 

اریک گارستی، شهردار لس آنجلس، هم نگرانی‌های مشابهی داشت و به وب‌سایت «بیزینس اینسایدر» گفت پیش‌بینی‌های موجود «ترسناک» هستند.

آقای گارستی گفت: «آیا شاهد مرگ صدها هزار نفر یا ده‌ها هزار نفر خواهیم بودیم؟ این است که باعث نگرانی ما است. این‌ها مردمی هستند که همه می‌شناسیم، تک تک ما. دوستان ما خواهند بود، خانواده‌مان، کسانی که عاشقانه دوست‌شان داریم.»

آقای ده بلازیو در طول گفتگو تاکید کرد که دولت فدرال آمریکا باید کمک کند و از رئیس‌جمهور، دونالد ترامپ، انتقاد کرد چرا که گفته بود این شهر نیاز به دستگاه تنفسی ندارد.

آقای ترامپ در گفتگو با شان هنیتی در تلویزیون «فاکس نیوز» این باور را که شهرهای آمریکا نیاز به ده‌ها هزار دستگاه تنفسی خواهند داشت تا با عواقب این ویروس برخورد کننند، زیر سوال برده بود. 

او گفت: «به نظرم می‌رسد خیلی از عددهایی که در بعضی جاها گفته می‌شود بالاتر از واقعیت است. فکر نمی‌کنم نیاز به ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه تنفسی باشد. بیمارستان‌های بزرگ هم گاهی اوقات فقط دو دستگاه تنفسی دارند. و الان ناگهان می‌گویند «می شود سی هزار دستگاه تنفسی سفارش دهیم؟»»

پیش از این گفتگو، اندرو کوئومو، فرماندار نیویورک، گفته بود ایالتش به ۳۰ هزار دستگاه تنفسی نیاز خواهد داشت و در غیر این صورت کادر خدمات درمانی زیر فشار شمار بالای بیماران ویروس کرونا قرار خواهند گرفت.

آقای ده بلازیو گفت: «ما الان به کمک نیاز داریم. وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید ایالت نیویورک به ۳۰ هزار دستگاه تنفسی نیاز ندارد ایشان به واقعیات نگاه نمی‌کند. دستگاه تنفسی فرق بین مرگ و زندگی یک نفر است. اگر به موقع این دستگاه به کسی برسد او زنده می‌ماند. در غیر این صورت، زنده نمی‌ماند.»

آقای گارستی یک قدم فراتر رفت و پیش‌بینی کرد که بیمارستان‌ها در سراسر کشور با کمبود مواجه خواهند شد.

او گفت: «در آمریکا هیچ جایی نیست که از نظر تعداد بیمارانی که به مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) و سایر تخت‌های بیمارستانی نیاز دارند تحت فشار قرار نگیرد. با توجه به تعداد تخت‌های بیمارستانی حاضر در این کشور همه نقاط تحت فشار خواهند بود و نیاز به دستگاه‌های تنفسی بیشتر خواهند داشت.»

آقای ترامپ می‌تواند از «قانون تولیدات دفاعی» استفاده کند و از شرکت‌ها بخواهد دست به تولید دستگاه‌های تنفسی بزنند و در ابتدا به نظر می‌آمد آماده چنین کاری هم هست. اما روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که روسای شرکت‌ها «علیه چنین کاری با دولت لابی کرده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ گفت «قانون تولیدات دفاعی» «جامعه کسب و کارداران» را به هراس انداخته چون «باعث ملی‌سازی یک صنعت می‌شود.»

«قانون تولیدات دفاعی» هیچ صنعتی را ملی‌سازی نمی‌کند و تنها به دولت این قدرت را می‌دهد تا به طور موقت به شرکت‌ها فرمان دهد که باید چه چیزی ایجاد کنند و چگونه منابع خود را تخصیص دهند.

آقای ده بلازیو گفت: «ما به کمک احتیاج داریم. رئیس‌جمهور باید با شرکتی که قادر به تولید دستگاه‌های تنفسی باشد تماس بگیرد. پزشک‌ها بدون دستگاه تنفسی قادر به نجات جان مردم نیستند. الان دارند از جهنم گذر می‌کنند. ببینید با چه وضعی روبرو هستند.»

آقای ده بلازیو گفت او نمی‌خواهد به مردم «امید واهی» بدهد و تاکید کرد که شهرش «با نبرد بسیار سختی روبرو است.»

او گفت: «این ادعا که کار تا عید پاک تمام می‌شود امید واهی است. بهتر است آقای ترامپ با مردم صادق باشد.»

آقای گارستی هم حرف آقای ده بلازیو را تکرار کرد. 

او گفت: «دادن امید واهی به مردم باعث می‌شود روحیه‌شان در هم بشکند و مردم بیشتری کشته شوند. روحیه‌شان در هم کوبیده شود، رفتارشان به دوران پیش از قرنطینه بازگردد و افراد بیشتری کشته شوند.»

این ویروس تا بحال ۳۶۵ نفر را در شهر نیویورک کشته و ۲۳ هزار نفر به آن مبتلا شده‌اند. شهرداری نیویورک اعلام کرد که از چهارشنبه تا پنجشنبه ۱۷۷ نفر بر اثر این ویروس درگذشتند.

© The Independent