سختی‌های «خود قرنطینگی» برای بازیکنان تنیس در دوران کرونا

ایدن مک‌هاگ تنیسور جوان بریتانیایی می‌گوید در خانه ماندن کلافه‌کننده است

ایدن مک‌هاگ شاگرد اندی موری تنیسور پرآوازه بریتانیایی‌ست - JULIAN FINNEY / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

ایدن مک‌هاگ، بازیکن جوان تنیس بریتانیا، می‌گوید که تعطیلات اجباری رویدادهای مربوط به تنیس به دلیل انتشار ویروس کرونا، یک چالش عظیم روحی و جسمی خواهد بود. 

تمامی تورنومنت‌های حرفه‌ای تنیس لغو یا دست‌کم به پس از هفتم ژوئن موکول شده‌اند و احتمال دارد که این تاریخ باز هم به تعویق افتد، چرا که پیش‌بینی می‌شود بسیاری از کشورها برای هفته‌های بیشتری در قرنطینه و تعطیلی به سر ببرند. 

مگ‌هاگ در خانه پدر و مادرش در گلاسکو به سر می‌برد و در آنجا به برخی تجهیزات و باشگاه ورزشی دسترسی دارد، اما به زمین تنیس نمی‌تواند برود، چرا که باشگاه تنیس محل تمرینش، یعنی مرکز ورزشی اسکاتستون، اوایل هفته گذشته تعطیل شد. 

این بازیکن ۱۹ ساله تنیس گفت:‌ «اوضاع خوب نیست. بازی کردن و تمرین بهترین راه برای این است که احساس کنید وضع تحت کنترل است. قبل از ویروس کرونا، تمرین می‌کردم تا در یک تورنمنت دیگر شرکت کنم. می‌خواستم به اسرائیل بروم اما همه چیز لغو شد، و بعد قرار شد به یونان بروم، اما فدراسیون بین‌المللی تنیس و انجمن تنیس حرفه‌ای همه رویدادها را به حالت تعلیق درآوردند. »

او گفت:‌ «از این فرصت برای استراحت و وقت گذراندن با خانواده استفاده کردم و حالا سعی می‌کنم بدنم را سرپا نگه دارم و تمرین‌های کاردیوی فراوانی انجام می‌دهم. خیلی ملال‌آور است که هر روز همان کارهای تکراری را انجام دهی، ولی مجبوری، چون امکان دویدن در زمین وجود ندارد.»

او همچنین گفت:‌ «شاید مجبور باشیم این کار را در دو سیکل انجام دهیم. من نمی‌توانم برای ده هفته متوالی تمرین کنم. و امیدوارم که برای انجام تورنمنت‌ها آماده شویم. این یک وضعیت عادی نیست و هیچکس نمی‌تواند صددرصد مطمئن باشد که بهترین کار چه می‌تواند باشد. فقط باید هوشمندانه رفتار کرد و همه تمام تلاششان را می‌کنند که تا جای ممکن، از افراد دیگر دوری کنند تا همه بتوانند تا جای ممکن سالم بمانند تا همگی بتوانیم هرچه سریعتر از این مرحله عبور کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازیکنان تنیس به زندگی پرتحرک عادت دارند و دوران خارج از فصل مسابقه، نیز فقط کمی بیشتر از یک ماه است. بنابراین، با آن که در خانه ماندن اجباری از برخی جهات شاید خوب باشد، اما وضعیت ناآشنایی را به ورزشکاران تنیس عرضه می‌کند که تطابق با آن برایشان دشوار است. 

مک‌هاگ گفت:‌ «خیلی زود حوصله‌ام سرمی‌رود. بعد از سه روز در خانه، می‌خواهم دوباره بزنم بیرون.» 

او گفت:‌ «از نظر روحی هم عجیب است، چون معمولا می‌توانیم ببینیم که مسابقه بعدی‌مان چیست. حتی دوران پیش از فصل مسابقه، طولانی‌ترین زمان برای گذراندن پنج هفته خوب و آماده‌سازی و تمرین است، اما می‌دانید که در کدام هفته شروع می‌کنید. در حالی که وضع موجود معلوم نیست چه خواهد شد چون وضعیت هر روز عوض می‌شود.» 

او افزود:‌ «به نظر من فقط باید به عنوان فرصتی برای بهبود بدنی خودتان به این مسئله نگاه کنید و هر جایی که هستید، روی خودتان کار کنید.»

برای بسیاری از بازیکنان رده پایین‌تر مانند مک‌هاگ، که در جایگاه ۵۵۲ است، خسارت مالی بازی نکردن، یک نگرانی جدی است. 

این بازیکن اسکاتلندی خوش‌شانس است که مانند بیش از هزار بازیکن بریتانیایی دیگر، از سوی انجمن تنیس لان مورد حمایت قرار گرفته است. 

مک‌هاگ در برنامه بورسیه «پرو-اسکالرشیپ» قرار دارد که مختص بازیکنان تنیس ۱۶ تا ۲۴ ساله‌ای است که از خود استعداد بالقوه نشان‌ داده‌اند و سالانه بودجه‌ ۸۰ هزار پوندی را به آنان عرضه می‌کند. 

انجمن تنیس لان برای کمک به برنامه تمرین ورزشکاران تحت حمایت خود در این دوران دشوار، تجهیزات باشگاه ورزشی را در اختیار  بازیکنان رده بالای خود قرار داده است. 

همچنین، اندی موری، بازیکن پیش‌کسوت و درجه اول تنیس (یکی از اولین ورزشکارانی که برای آژانس مدیریت ورزشکاران موری به نام اسکاتز-۷۷ ثبت نام کرد)، راهنمای مک‌هاگ است. 

مک‌هاگ گفت:‌ «از شروع بحران ویروس کرونا یک بار با او صحبت کرد‌ه‌ام، ولی چند ماه پیش در لندن توانستم او را ببینم و درباره تنیس و پیشرفت‌هایم با او صحبت کنم.» 

مک‌هاگ گفت:‌ «او کمک بزرگی بود. امیدوارم وقتی اوضاع درست شود بتوانم در مسیر درست حرکت کنم، چون فکر می‌کنم از ماه دسامبر تا ژانویه و فوریه پیشرفت خوبی داشتم. برای همه کلافه‌کننده است، اما تنیس مسئله عمده در این میان نیست.» 

© The Independent

بیشتر از ورزش