پاکستان در مواجهه با کرونا از آمریکا چه می‌تواند بیاموزد؟

استراتژی آمریکا در امر مبارزه با کرونا باید مورد توجه مردم و سردمداران پاکستان باشد

مردم در صف خرید مایحتاج روزانه از یک فروشگاه در شهر کراچی، پاکستان- Asif HASSAN / AFP

در این لحظه‌ دشوار، دین و دانش و سیاست در جایگاه واحدی قرار دارند؛ این‌که چگونه این دشمن مشترک (ویروس کرونا) را مغلوب سازند.

بهترین بیمارستانها (کلینیک دامایو، کلینیک کلیولند، جان هاپکینز) و شش دانشکده‎ از میان ۱۰ دانشکده‎ برتر پزشکی جهان ( هارورد، ستین فورد، جان هاپکینز، UCLA، ییل و MIT) در ایالات متحده قرار دارد، اما شیوع ویروس کرونا امروز این کشور را در آستانه‎ بدترین بحران اقتصادی قرار داده است.

تا این لحظه، بیش‌ از ۱۳۰۰۰ موارد مثبت ویروس کرونا در آمریکا گزارش شده است که به مرگ نزدیک به ۳۰۰ تن انجامیده است. با این حال، هنوز هم چشم امید همه‌ دنیا به سمت ایالات متحده‌ است، کشوری که بیش از نیم قرن در عرصه‌های علمی، تکنولوژی، اقتصادی و نظامی حاکمیت داشته و برای جهانیان آسایش و آرامش‌های شگفت‌انگیزی چون برق، هواپیما، تلفن و اینترنت اختراع و کشف کرده است؛ آیا در نهایت می‌تواند درمانی برای ویروس کرونا بیاید؟ یا این‌که در این راه از نظر اقتصادی دچار ورشکستگی خواهد شد؟

چگونگی برخورد و مواجهه ایالات متحده با این بحران به عنوان قدرتمندترین نیروی اقتصادی جهان، برای کشورهای دیگر دنیا جالب توجه خواهد بود. برای کشورهایی چون پاکستان که دارای اقتصاد خیلی ضعیفی هستند، می‌توانید تصور کنید که ویروس کرونا چه دشواری‌ها و مشکلاتی را دامن‌گیر آنان خواهد کرد. بنابراین، استراتژی آمریکا در امر مبارزه با کرونا باید مورد توجه مردم و سردمداران پاکستان باشد. ما می‌توانیم از تجربه‌های ایالات متحده چیزهای زیادی بیاموزیم و دریابیم که چه اشتباهاتی وجود دارد که کشورهای دارای اقتصاد ضعیف و فناوری محدود چون پاکستان، قادر به تحمل آن نیستند.

واشنگتن خاموش

رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ یک هفته پیش در سراسر کشور حالت اضطراری اعلام کرد، و از میلیون‌ها نفر خواسته شد تا کارهای اداریشان را از خانه انجام دهند. واشنگتن دی سی، جایی که میلیون‌ها تن در آن مشغول کار هستند، اکنون احساس می‌شود به بیابانی بدل شده است. هرطرف خاموشی حکمفرماست، جاده‌ها و ایستگاه‌های قطار که تا چند روز پیش در آن‌ها میلیون‌ها نفر به واشنگتن و حومه‌های آن در رفت و آمد بودند، حالا خالی است. رستوران‌ها، کافه‌ها، کلوپ‌ها، میدان‌های ورزشی، مراکز خرید، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و... همه تعطیل و بسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک بُعد مثبت این وضعیت غیرمترقبه آن است که در کشوری که مردم از آزادی اجتماعی و اقتصادی بی‌پایان برخوردار هستند، با وجود اختلافات سیاسی و شخصی، مشورت‌ها و عملکردهای دولت را با جدیت پذیرفته‌اند و به آن عمل می‌کنند؛ با آن ‌‌که در برخی از مناطق وادار ساختن جوانان به ماندن در خانه‌ها دشوار بود، زیرا آن‌ها بر این باور بودند که اثرات منفی این ویروس بیش‌تر متوجه سالمندان است. در کل، من تحت تأثیر این واقعیت قرار گرفته‌ام که مردم با وجود اختلافات میلیونی با ترامپ و حکومتش، این مسئله را یک بحران ملی تلقی کردند. دولت، حزب مخالف و بخش خصوصی، همه تحت لوای "One America" گردهم آمده‌اند.    

وحدت سیاست، دین و دانش

برخلاف پاکستان، که نماز جمعه در بسیاری از مناطق با وجود تاکید و درخواست‌های مکرر دولت ادا شد، مرکز اسلامی واشنگتن دی سی از طریق تارنمای خود از مردم درخواست کرد تا به جای آن که برای نماز جمعه به مسجد بیایند، در خانه‌های خود به نماز و عبادت بپردازند. همه‌ رهبران مذهبی در ایالات متحده به درخواست دولت پاسخ مثبت داده‌اند و تصمیم گرفته‌اند تا اجتماعات مذهبی‌شان را به طریق «آنلاین» برگزار کنند. هیچ کسی دولت را به خاطر این اقدام که گویا دولت در صدد تضعیف و تخریب باورهای آن‌هاست، مقصر نمی‌داند و هیچ کسی دین و دانش را در تعارض و تقابل هم قرار نداده است.

در این لحظه‌ دشوار، دین و دانش و سیاست در جایگاه واحدی قرار دارند؛ این‌که چگونه این دشمن مشترک (ویروس کرونا) را مغلوب سازند.

دولت می‌گوید، مردم برای رهایی از این فاجعه‌ بزرگ انسانی باید با آمریکا همکاری کنند. هدف از فاصله گیری اجتماعی یا "Social Distancing" این است که حداقل دو هفته در خانه‌های خود بمانید تا در معرض تهدید این ویروس قرار نگیرید. با این‌ که کار و مسئولیت خبرنگاران این است که باید از خانه خارج  شوند، اما «واشنگتن پُست» به تمامی خبرنگاران اجازه داده است تا از خانه کار کنند.

شیوع ویروس کرونا نه فقط به دلیل مرگبار بودن خود، مردم آمریکا را حیران و شگفت‌زده کرده است، بلکه به این دلیل که کشورشان آمادگی مقابله با این بحران را نداشت. اکنون موارد مثبت این بیماری در ۵۰ ایالت آمریکا، از جمله واشنگتن دی سی ثبت شده است و جالب این‌که از بیمارستان‌های ثروتمندترین کشور جهان، شکایات متعددی مبنی بر نبود ملزومات اساسی برای مقابله با این بحران فاجعه‌بار دریافت می‌شود.

یک جا لباس ویژه‌ پزشکان موجود نیست، و در جای دیگر امکانات آزمایش ویروس کرونا در دسترس قرار ندارد. دلیل این امر آن است که کارشناسان آمریکایی فکر نمی‌کردند که بحران به این حد جدی باشد.

تأثیر کرونا بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

ترامپ نه تنها با بزرگ‌ترین آزمون دوره‌ ریاست جمهوری خود روبه‌رو است، بلکه این بحران در حالی ظهور کرده است که وی درست ۸ ماه بعد به منظور احراز دوباره کرسی ریاست جمهوری، قرار است با معاون رئیس جمهوری اوباما، جو بایدن، وارد کارزار انتخاباتی شود.

اگر ترامپ بتواند پیش از ماه نوامبر ایالات متحده را در برابر این «دشمن مرموز« پیروز کند، با اطمینان کامل برنده‌ انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و نام خود را در کنار مهم‌ترین رؤسای جمهوری آمریکا چون ابراهام لینکلن و فرانکلین روزولت که طی جنگ‌های داخلی و بحران‌های شدید، ایالات متحده را با درایت و تلاش خود نجات بخشیدند، ثبت خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر آن‌ها نتوانند به طور مؤثر با این بحران مقابله کنند، ویروس کرونا در دور دوم ریاست جمهوری بزرگترین مانع بین آن‌ها و کاخ سفید خواهد بود، زیرا نگاه مردم آمریکا به جانب رهبری است که نه تنها آن‌ها را از دست این ویروس مرگبار نجات دهد، بلکه کشور را در این برهه‌ حساس با بدترین شرایط اقتصادی که تازه آغاز شده است، درست رهبری کند.

ایالات متحده آمریکا در حالی با ویروس کرونا در مبارزه است، که میلیون‌ها تن شغل‌شان را از دست می‌دهند و کشور با یک بحران شدید اقتصادی روبه‌رو است. البته خبر خوب این است که حزب حاکم جمهوری‌خواه و حزب دموکرات مخالف، با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی، مشترکاً یک بسته‌ اقتصادی ۲ تریلیون دلاری را در این زمان دشوار، برای کمک به مردم آمریکا تنظیم کرده‌اند و قرار است هفته‌ آینده تصویب گردد.

بر اساس این بسته، دولت چک‌هایی هزار دلاری یا بیشتر را برای صد‌ها هزار شهروند ارسال خواهد کرد تا برای پرداخت اجاره‌ خانه و خرید مواد غذایی استفاده کنند.

ایالات متحده قدرت تصویب بسته‌ دو تریلیون دلاری برای مقابله با این بحران را دارد و قادر است برای هر شهروند ۳۰۰ میلیون نفری خود ۱۰۰۰ دلار بپردازد، اما این سؤال پیش می‌آید که آیا کشور در حال توسعه‌ای مانند پاکستان، برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر و تأثیر اقتصادی و بازسازی متعاقب آن آماده است؟

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentUrdu

بیشتر از دیدگاه