انتقاد شدید ازفیسبوک به دلیل دامن زدن به «بحران اعتماد»

به گفته یکی از مدیرعاملان دنیای فناوری، فیسبوک «سیگار جدید برای جامعه» است

مالک مجله تایمز می‌گوید انتظار تغییر بنیادین ساختاری نقش فیسبوک در دنیا را دارد  - HECTOR RETAMAL / AFP

به گفته رئیس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا، فیسبوک در جهان ما «بحران اعتماد» ایجاد کرده و باید به شرکت‌های کوچک‌تر تجزیه شود.

مارک بنیوف، مدیر عامل «سیلزفورس» گفت این غول دنیای فناوری به سرعت باید تحت قانون گذاری و نظارت قرار گرفته و آن را به عنوان «سیگاری جدید برای جامعه» توصیف کرد.

آقای بنیوف که مالک مجله تایمز است نیز به سیل جاری انتقادات علیه فیسبوک در سال‌های اخیر افزود، انتقادهایی که طیف متفاوتی دارد از نحوه تاثیر این شبکه اجتماعی بر کاربرانش گرفته تا اجازه ترویج اطلاعات کذب و غلط در فضای مجازی و در مقیاسی بی‌سابقه.

او به سی ان ان گفت: «من انتظار تغییر بنیادین ساختاری نقش فیسبوک در دنیا را دارم. وقتی با نهادی سرو کار داریم که اینقدر عظیم است و قابلیت اثرگذاری شدیدی دارد و خود به طور بنیادین به انجام کارهای خوب برای بهبود اوضاع دنیا نمی‌پردازد به نظر من همه با آن مشکل پیدا کرده و از آن انتقاد خواهند کرد.»

او ادامه داد: «کاملا مشهود است که فیسبوک سیگار جدید جامعه ما است. چیزی که به شدت نیاز به قانون گذاری و نظارت دارد. آنها قطعا به دنبال حقیقت در تبلیغات خویش نبوده و حتی خود به آن اذعان داشته‌اند. و دقیقا به همین خاطر است که اکنون در بحران اعتماد به این شرکت قرار داریم.»

این اولین باری نیست که آقای بنیوف خواستار تجزیه فیسبوک شده است. در سال گذشته میلادی هنگام اظهار نظر در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، آقای بنیوف فیسبوک را به عنوان امری «اعتیاد آور که برای شما خوب نیست» توصیف کرد و اخطار داد «ایشان در صدد به دام انداختن کودکان شما هستند.»

فیسبوک بلافاصله به درخواستی برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است، اما مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی آن همواره هرگونه درخواستی برای تجزیه شرکتی که در سال ۲۰۰۴ تاسیس کرده را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فایل صوتی فاش شده‌ای از جلسه‌ای داخلی در سال گذشته میلادی آقای زاکربرگ ادعا کرد اگر نامزد دموکرات، الیزابت وارن، به وعده خویش در راستای تجزیه شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری عمل کند، از دولت ایالات متحده شکایت خواهد کرد.

او به کارمندان خویش گفت فیسبوک آنها را از نظر قانونی به چالش خواهد کشید و افزود: «شرط می‌بندم که برنده آن دعوا باشیم.»

او گفت: «ببینید، دست آخر اگر کسی بخواهد چیزی حیاتی را تهدید کند ما هم مجبور شده به زمین بازی وارد شده و با آنها مبارزه کنیم.»

خانم وارن هم در توییتی پاسخ داد: «واقعا خیلی وحشتناک خواهد بود اگر نتوانیم نظام فاسد کنونی را اصلاح کنیم که به غول‌های دنیای فناوری مانند فیسبوک اجازه می‌دهد در اقدامات ضد رقابت منصفانه و غیرقانونی شرکت کرده، حقوق حریم خصوصی کاربران را زیر پا گذاشته، و به کرات از زیر مسئولیت خود در راستای حفاظت از دموکراسی ما شانه خالی کنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی