بن‌بست مذاکرات در کنگره آمریکا بر سر بودجه کرونا

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان می‌گوید دموکرات‌ها برنامه خود را ارائه خواهند کرد

کنگره آمریکا تلاش دارد لایحه‌ای را  برای کمک به کسانی که بر اثر گسترش شیوع ویروس کرونا بی‌کار شده‌اند تصویب کند- Eric BARADAT / AFP

امیدها برای رسیدن به توافقی سریع درباره لایحه پیشنهادی کمک مالی به ارزش ۲ تریلیون دلار برای کمک به مقابله با آثار اقتصادی بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در آمریکا به بن‌بست رسید، چرا که دموکرات ارشد مجلس نمایندگان، میز مذاکرات را ترک کرد و گفت برنامه خود را ارائه خواهد کرد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان که از سانفرانسیسکو به واشنگتن دی سی پرواز کرده بود به گزارشگران گفت: «از نظر من، ما از هم فاصله داریم.»

اظهارات او آب سردی بود بر امیدها مبنی بر توافقی سریع از طرف هر دو حزب در روز دوشنبه، گرچه چاک شومر، دموکرات ارشد مجلس سنا اظهارات مثبت‌تری بیان کرد و گفت هنوز امکان توافق وجود دارد.

آقای شومر گفت: «ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد.»

این بسته مالی ۲ تریلیون دلاری قرار است به اقتصاد ایالات متحده کمک کند چرا که ویروس کرونا باعث شده میلیون‌ها نفر از کارمندان و تاجران درباره آینده خود نامطمئن شوند و هزاران کارگر هم اینک نیز مشاغل خود را از دست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دموکرات‌ها می‌گویند آنها از پیش توافقاتی داشتند مبنی بر ۲۰۰ میلیارد دلار بودجه تکمیلی برای بیمارستان‌ها و نیروهای امدادی، تمدید بیمه بیکاری، اطمینان خاطر از عدم اخراج اجاره نشینان از خانه‌های اجاره‌ای و تمهیداتی برای دانشجویانی که به بازپرداخت وام‌های دانشجویی خود مشغول هستند.

اما تمی داکورت، سناتور دموکرات به سی‌ان‌ان گفت ساعت ۸ شنبه شب، میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری‌خواه مجلس سنا مذاکره‌ کنندگان خود را از پای میز مذاکره فراخواند.

او ظاهرا گفته است «پیش‌نویس این لایحه» را بدون دخالت دموکرات‌ها خواهد نوشت.

خانم داکورت، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری که در این مذاکرات درگیر است را متهم به تلاش برای اختصاص بودجه‌ای ۵۰۰ میلیارد دلاری برای شرکت‌های بزرگ کرد که به آنها اجازه می‌دهد با نادیده گرفتن قوانین از بودجه فدرال برای بازخرید سهام‌های خود استفاده کرده و دستمزد مدیران ارشد خود را افزایش دهند.

جمهوری‌خواهان تاکید دارند در چندین مورد مصالحه کرده‌ و کوتاه آمده‌اند تا درخواست‌های دموکرات‌ها را نیز در لایحه بگنجانند.

این بسته کمک مالی پیشنهادی که می‌تواند به هر یک از امریکاییان تا ۱۲۰۰ دلار پرداخت کند، سومین لایحه‌ای خواهد بود که از طرف کنگره و در تلاش برای  مقابله با ویروس کرونای عالم‌گیر تصویب می‌شود.

یک بسته کمک ۸.۳ میلیون دلاری برای کمک به نظام پزشکی برای واکنش به کووید۱۹ تصویب شد که بلافاصله با بسته کمکی دیگر به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار تحت نام «قانون اولویت خانواده‌ها در واکنش به ویروس کرونا» دنبال شد، که تسهیلات بیکاری را گسترش داده و تامین اجتماعی و مراقبت پزشکی را برای کارمندانی که مرخصی استعلاجی یا مرخصی زایمان می‌گیرند نیز در نظر گرفت و مقرر ساخت آزمایش کووید۱۹ برای تمام شهروندان رایگان خواهد بود.

© The Independent