ابراز نگرانی ترامپ از لطمه ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا

این در حالی است که ترامپ اظهارات کارشناسان بهداشت را قبول ندارد

 رضایت اقتصادی ترامپ، شکاف میان احزاب آمریکایی را عمیق‌تر کرده است - REUTERS/Andrew Kelly

دونالد ترامپ گفت انتشار ویروس کرونا می‌تواند به اقتصاد ایالات متحده لطمه بزند. 

رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس گفت ویروس کرونا می‌تواند بر رشد اقتصادی پرقدرتی که طی دهه گذشته شاهد بوده‌ایم تاثیر بگذارد. 

اوگفت:‌ «آماده بودیم تا شاخص داو جونز به ۳۰ هزار برسد، این رقمی است که هرگز کسی به آن نزدیک هم نشده است.» اما از ۱۲ فوریه که داو جونز به اوج ۲۹ هزار و ۶۰۰ رسید، این شاخص بازار سهام اکنون بر اثر نگرانی‌ها از انتشار کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونا، ضعیف شده است. 

این شاخص در ۲۸ فوریه ۱۴ درصد سقوط کرد، هرچند پس از آن مقداری بهبود یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما همزمان با اذعان آقای ترامپ به این که ویروس کرونا می‌تواند به اقتصاد لطمه بزند، رئیسجمهور آمریکا گفت این ویروس می‌تواند باعث افزایش خرید داخلی نیز بشود. 

او گفت:‌ «بدون شک تاثیر داشته، اما در عین حال باید بگویم که مردم حالا در ایالات متحده می‌مانند و پولشان را در همین کشور خرج می‌کنند، که از نظر من خوب است.»

آقای ترامپ گفت: «مدتهاست که به دنبال این موضوع بوده‌ام: گفته‌ام که در آمریکا بمانید، پولتان را همین جا خرج کنید، و حالا مردم دارند همین کار را می‌کنند… مجبورند که چنین کنند.»

آقای ترامپ بخش بزرگی از اقتصاد سالم ایالت متحده را نتیجه کارزار انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری می‌داند. برای ۱۱ سال متوالی تولید ناخالص ملی آمریکا در حال رشد بوده و بی‌کاری در ۵۰ سال اخیر به حداقل رسیده است. 

دونالد ترامپ پیشتر در هفته جاری در حساب توییتری خود نوشت:‌ «حالا زمان فوق‌العاده‌ای در کشور ماست. مشاغل در حال شکوفایی‌اند، درآمدها بالا می‌رود، فقر کاهش می‌یابد، اعتماد افزایش نشان می‌دهد.» 

با این حال رضایت اقتصادی او، شکاف میان احزاب آمریکایی را عمیق‌تر کرده است. نظرسنجی نیویورک تایمز نشان می‌دهد که ۷۴ درصد جمهوریخواهان می‌گویند اقتصاد در حال «شکوفایی» است. تنها پنج درصد از دموکرات‌ها با این نظر موافقند. 

اگر ویروس کرونا منجر به تداوم کندی رشد اقتصاد آمریکا شود، می‌تواند به انتخاب دوباره آقای ترامپ برای ریاست جمهوری لطمه وارد کند. 

او که سابقا در کسب و کار و تجارت فعالیت داشت، در برنامه فاکس نیوز گفت  همه باید آرامش خود را حفظ کنند: «همه چیز درست خواهد شد. ما برای هر احتمالی برنامه داریم و به نظر من این همان کاریست که باید بکنیم.»

«امیدواریم که زیاد طول نکشد. فکر می کنم مردم شاهد عملکرد بسیار خوب ما هستند.»

هرچند ایالات متحده هنوز شاهد شیوع چشمگیر کووید-۱۹ نبوده و شمار موارد مرگ بر اثر این بیماری ۱۱ نفر است، اما ۱۶۰ مورد ابتلا در ۱۷ ایالت مختلف تایید شده است. 

مشکلاتی نیز از نظر تولید کیت‌های آزمایش بیماری و پاسخگویی به تقاضای بالا وجود داشته است. 

روز پنجشنبه آقای ترامپ به نقل از سازمان بهداشت جهانی گفت نرخ مرگ‌ بر اثر این بیماری کمتر از ۴.۳ درصد است. 

رئیس جمهوری آمریکا در برنامه "شان هنیتی" در فاکس نیوز گفت بر اساس «مکالمه‌های فراوان» حدس می‌زند که ارقام پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی درباره میزان کشندگی این بیماری بسیار بالا است. این سخنان منجر به انتقادهای زیادی از جمله از سوی سناتورهای جمهوریخواه شد. 

روز یکشنبه سازمان بهداشت جهانی گفت که اغلب بیماران (۸۰ درصد) بر اثر ابتلا به ویروس دچار نوع خفیف بیماری شده‌اند، و حدود ۱۴ درصد از مبتلایان حالشان بد بوده و پنج درصد نیز حال به شدت وخیمی را تجربه کرده‌اند. 

پیشنهاد شده که مبتلایان سر کار نروند و به آنان توصیه شده که خود را قرنطینه کنند تا از انتقال بیشتر ویروس جلوگیری شود. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد