به رغم درگیری با کرونا، واشنگتن تمامی تحرکات ایران را زیر نظر دارد

ممکن است تهران از فرصت آشفتگی های کنونی، بهره برداری نظامی کند

دونالد ترامپ، رئيس جمهور ایالات متحده.‏ عکس از: ‏AFP‏

شیوع پرشتاب ویروس کرونا نه تنها سراسر ایران را دچار وحشت کرده بلکه انتشار سریع این بیماری، شکنندگی اوضاع و ناتوانی دولت را در مقابله با این بحران همه گیر آشکار کرده است. دولت ایران که به دلیل تداوم سیاست های تهدید آمیز در منطقه، از چند سال بدین سو تحت تحریم های شدید بین المللی قرار داشته و حتی از فروش نفت و مواد پتروشیمی منع شده است به شدت دچار چالش های اقتصادی شده و ناتوانی آن در تمامی عرصه ها هویدا شده است. دولت ایران پیش از این که با بحران شیوع ویروس کرونا رو به رو شود، توان مقابله با فشارهای اقتصادی را تا میزان زیادی از دست داده بود، اکنون با توجه به شیوع غیر قابل تصور ویروس کووید 19 که هزاران تن از شهروندان ایران را با خطر مرگ مواجه کرده است، رژیم ایران به شدت دچار سراسیمگی و سردرگمی شده است.

اکنون به رغم این که ایالات متحده با چالش شیوع ویروس کرونا رو به رو است و اولویت اساسی واشنگتن تلاش برای محدود کردن انتشار این بیماری مرگبار و کاهش پیامدهای ناگوار اقتصادی آن است، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سعی دارد تمامی تحرکات ایران را زیر نظر داشته باشد. زیرا ممکن است ایران با بهره برداری از هیاهوی مبارزه با ویروس کرونا در صدد تقویت توانایی های نظامی خود شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته اختلاف نظر میان دونالد ترامپ و مشاوران ارشد وی در مورد چگونگی مقابله با تهدیدهای ایران و یا این که آیا لازم است ایالات متحده در حال حاضر که ایران در ورطه بحران بیماری کرونا گیر افتاده است، فشارها را بر تهران افزایش دهد، نشان می دهد که واشنگتن از احتمال فرصت طلبی ایران از اوضاع آشفته کنونی نگرانی دارد.

در همین حال، گفته می شود پس از حمله موشکی اخیر به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد که منجر به کشته شدن دو سرباز آمریکایی شد، شماری از مقامات دولتی از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی، خواستار حمله نظامی به ایران شدند و تأکید داشتند که این امر می تواند ایران را وادار به اجرای مذاکرات مستقیم با واشنگتن کند. اما مارک اسپر، وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ضمن رد این پیشنهاد گفتند که پنتاگون و سیا هنوز دلیلی نیافته اند که ثابت کند ایران دستور حمله به پایگاه التاجی را داده باشد. آنان هشدار دادند که هر گونه حمله نظامی به ایران واشنگتن را به طور حتم به سوی یک جنگ گسترده با تهران و قطع رابطه آمریکا با عراق سوق خواهد داد.

از سوی دیگر، پیامدهای بحران شیوع پرشتاب ویروس کرونا، ایران را به شدت آسیب پذیر کرده است به ویژه پس از این که اغلب کشورهای همسایه از جمله، عراق، ترکیه و پاکستان مرزهای خود را با ایران بستند و اکثر پروازها خارجی به ایران قطع شده است.

در همین حال، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت ایران، به خبرگزاری فارس گفته است که حدود 28 میلیون نفر شامل طرح غربالگری ویروس کرونا قرار گرفته و آزمایش های پزشکی لازم را انجام دادند و تا کنون بیش از 80،000 آزمایش برای تشخیص ویروس کرونا انجام شده است.

البته پس از همه گیری شدید بیماری کرونا در ایران، دولت این کشور متهم به سهل انگاری و پنهان کاری اطلاعات در مورد این ویروس مرگبار شده و در داخل و خارج کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران، شمار قربانیان ویروس کرونا تا روز شنبه گذشته در ایران به 1556 نفر رسیده است در حالی که تعداد مبتلایان به بیش از 20.600 نفر افزایش یافته است و به گفته یک مقام بهداشتی، در هر ده دقیقه یک شهروند ایران در اثر این بیماری مرگبار جان خود را از دست می دهد.

پس از مواجه شدن با موج گسترده ای از انتقادات و خشم مردم نسبت به پنهان کاری در مورد میزان شیوع بیماری کرونا، دولت ایران ناگزیر به نشر اطلاعات در این مورد شده و از آن پس آمار قربانیان و افرادی که تازه به این ویروس مبتلا می شوند را اعلام می کند و این امر تا حدی منجر به کاهش وحشت و بی اعتمادی در میان مردم شده است، به ویژه این که قرنطینه و محدودیت سفرهای داخلی و خارجی مردم را در انزوا و دور از یکدیگر قرار داده است.

با وجود افزایش دشواری های اخیر، انزوای ایران در چند سال گذشته باعث رشد تولید محصولات داخلی و خودکفایی نسبی ایران شده است و در پرتو همین پیشرفت، امروز بیشتر کالاهای که در ایران به فروش می رسد در ایران تولید و ساخته شده است.

در همین حال، گرالداین گریفت، سخنگوی منطقه ای وزارت امور خارجه آمریکا در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، مسئله ای کمک های آمریکا به ایران را برای مقابله ویروس کرونا مورد بحث و بررسی قرار دادند. وی علاوه کرد که واشنگتن تمام تلاش های خود را برای حمایت از مردم ایران در برابر این بیماری مرگبار انجام خواهد داد و امیدوار است دولت ایران، کمک های بشردوستانه و پزشکی آمریکا را بپذیرد. این مقام آمریکایی با تأکید بر این که مجازات آمریکا تنها علیه بازیگران بد رژیم ایران است و نه ملت ایران؛ خاطر نشان کرده است که آمریکا سعی دارد کمک های خود را از طریق دولت سوئیس به ایران برساند و البته صدور تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی، وسایل ارتباطی و کمک های بشردوستانه به مردم ایران شامل تحریم های نمی شود.

گرالداین، رژیم ایران مسئول تمام بدبختی های مردم ایران دانسته و علاوه کرد که دولت ایران به جای اقدام به حمایت و مراقبت از شهروندان ایرانی، سرمایه های ملی کشور را صرف تأمین مالی گروه های تروریستی در خارج از کشور می کند و با تداوم این سیاست تهدید آمیز، ثروت ایران را هدر می دهد و همین امر باعث شده است تا واشنگتن اقدام به اعمال تحریم ها علیه ایران کند.

در همین حال، روزنامه فرانسوی "لوموند" اظهار داشته است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور  سیاست خارجی دیدار کرده و خواستار کاهش تحریم ها علیه ایران شده است تا نیازمندی های ایران برای مبارزه با بحران شیوع ویروس کرونا در کشور برآورده شود. با این حال و به گفته این روزنامه، نگرانی در این است که برخی از مواد و کالاهای مورد نیاز ایران می تواند در عرصه های مختلف به کار گرفته شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia