اولویت‌بندی بیماران برای استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی 

در بریتانیا، تعداد اندک دستگاه‌های تنفس مصنوعی موجب جنجال فراوان شده است

انتقال بیمار مبتلا به کرونا به بخش ویژه بیمارستانی در رم ایتالیا - ANDREAS SOLARO / AFP

به پزشکان بریتانیایی یک راهنمای آموزشی داده خواهد شد تا در شرایطی که دستگاه تنفس مصنوعی و تخت بیمارستان به تعداد کافی فراهم نباشد، در مورد انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد مرگ و زندگی در میان قربانیان کرونا، به آن‌ها کمک کند. 

این راهنما که روز شنبه منتشر شد، حاکی از آن است که بیمارستان‌های کشور به احتمال قوی در هفته‌های آینده با این تصمیم دشوار (که چه کسی را نجات دهند و چه کسی را به حال خود رها کنند) روبه‌رو خواهند شد؛ تصمیمی که نمی‌توان انتظار داشت فقط  کادر پزشکی مسئولیت آن را بر دوش داشته باشد. 

در این راهنما بیمارانی که به امراض تنفسی، سرطان، بیماری قلبی و دیابت دچار هستند، گنجانده شده است، اما معلوم نیست آیا شامل سالمندانی هم می‌شود که به خاطر سنشان از درمان محروم می‌شوند یا نه.

در عمل، ممکن است بیماری که هم اکنون به دستگاه تنفس مصنوعی وصل است، از آن جدا شود تا بیمار دیگری که شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد، از آن استفاده کند.

یک منبع بهداشتی به ایندیپندنت گفت: «ما هرگز در چنین شرایطی نبوده‌ایم. تخت‌های بیمارستان‌ها و مراقبت‌های پزشکی تحت فشار عظیمی قرار خواهد گرفت، بنابراین به این نکات پرداخته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که این راهنمای درمانی کرونا، ظرف یک هفته تدوین شده است و به گفته این منبع، مقامات بهداشتی بریتانیا «باید به سرعت عمل می‌کردند.»

این اقدام، به دنبال صحنه‌های وحشتناک شیوع بیماری در ایتالیا که به «آخر زمان» شهرت یافته است، انجام می‌گیرد. بیمارستان‌های ایتالیا از (صرف امکانات موجود برای) درمان بیماران سالمندتر و کسانی که زمینه بیماری‌های دیگر را دارند ، خودداری می‌کنند و تنها افرد جوانتر و سالم‌تر را درمان می‌کنند. ایتالیا به بریتانیا هشدار داده است که «خود را آماده کند.»

گزارش شبکه خبری اسکای، بیماران مبتلا به کرونا را در بخش‌های شلوغ بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که در حالی که دستگاه‌های تنفس مصنوعی به آن‌ها وصل است، سینه‌هاشان را گرفته‌اند و برای هوا و اکسیژن در التهابند.

این فیلم در بخش اورژانس بیمارستانی درایالت برگاموی ایتالیا گرفته شده است، زیرا بخش مراقبت ویژه بیمارستان مملو از بیمار بوده است.

با توجه به این که بیمارستان‌ها به تعداد کافی دستگاه تنفس مصنوعی ندارند که به تمام بیماران برسد، کالج متخصصان بیهوشی، درد، احیای بیمار و مراقبت ویژه، راهنمایی برای درمان بیماران منتشر کرده است.

در این گزارش، هشدار داده شده است که «هر بیماری زودتر رجوع کند، درمان می‌شود»، که به معنای آن است که «بیمارانی که دیر به بیمارستان رجوع می‌کنند، به بخش مراقبت ویژه منتقل نمی‌شوند.»

در بریتانیا، تعداد اندک دستگاه‌های تنفس مصنوعی موجب جنجال فراوان شده است. سازمان بهداشت ملی این کشور تنها ۴۰۰۰ دستگاه در اختیار دارد که دولت را وادار کرده است از کارخانه‌ها بخواهد در اسرع وقت دستگاه‌های بیشتری تولید کنند.

از آن گذشته، بریتانیا تنها ۶.۶ تخت مراقبت ویژه برای هر ۱۰۰ هزار شهروند دارد که به اندازه نیمی از تجهیزات موجود در ایتالیا و یک پنجم تجهیزات مشابه در آلمان است.

در حالی که کالج سلطنتی متخصصان بیهوشی نسبت به پنهان‌کاری در پیوند با میزان آمادگی بریتانیا در مقابل درمان کرونا اظهار نگرانی کرده است، انجمن مراقبت‌های ویژه بریتانیا از دولت خواسته است که در این مورد پروتکلی برای کل کشور مهیا کند.

روز جمعه، انستیتوی ملی بهداشت و مراقبت‌های عالی بریتانیا (نایس) اعلام کرد که راهنمایی برای «مدیریت بیماران در شرایط وخیم» منتشر خواهد کرد که شامل بیماران مبتلا به امراض کلیوی و سرطان است. 

گزارش‌های دیگری نیز حاکی از آن است که آن دستوراالعمل، بیماران تحت درمان‌های پرتونگاری و مبتلایان به آرتروز رماتیسمی را نیز (برای عدم درمان کرونا) دربر خواهد گرفت.

اما نشریه ایندیپندنت با استناد به منابع «نایس» گزارش داده است که آن نهاد از این هم فراتر رفته است و در ارتباط با درمان بیماران کووید ۱۹، به وضوح به «چند ابتلایی» (دچار بودن بیمار به چند بیماری) و شدت بیماری و نیز سن بیمار اشاره کرده است که از جمله عوامل اصلی برای تصمیم‌گیری در مورد دسترسی یا عدم دسترسی بیمار به دستگاه تنفسی خواهند بود. 

این راهنما که به سرعت عمل در نحوه درمان بیماران مبتلا به کرونا تاکید دارد، تنها چند روز پس از اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر، منتشر شده است که گفت، تصمیم به درمان یا عدم درمان بیمار برعهده مراکز درمان محلی خواهد بود.

آقای جانسون به پارلمان این کشور گفت، این نکته «برای کادر پزشکی نکته تازه‌ای نیست و ما به تصمیمات آن‌ها در این مورد متکی هستیم.»

به دنبال اظهارات جانسون، دکتر اندرو موریسون، پزشک متخصص و نماینده پارلمان بریتانیا، که آقای جانسون را در صحن پارلمان مورد سئوال قرار داد، از او خواست «در حالی که در راه این بحران گام برمی‌داریم، با مردم صادق، باز و صریح باشید.»

دکتر موریسون به ایندیپندنت گفت: «بهترین راهی که دولت می‌تواند مردم را در این راه همراهی کند، توضیح اقدامات لازم جهت جلب تایید و پذیرش مردم است.» 

در ایتالیا، آنتونیو پِزِنتی، هماهنگ کننده بحران مراقبت ویژه ایالت لومباردی، از بریتانیا خواست این اشتباه را نکند که «برای موج سریع و عظیم بیماران آمادگی نداشته باشد.»

این پزشک متخصص گفت، تعداد بیماران نیازمند به مراقبت ویژه از یک نفر در روز ۲۲ فوریه به ۱۸۰۰ نفر در حال حاضر افزایش یافته است.

او با اشاره به آینده تیره بریتانیا در صورت شکست «مقررات قرنطینه» گفت: «هر سیستم درمانی موجود، ظرف یک یا دو روز زیر بار تعداد عظیم بیمار کمر خم خواهد کرد.»

© The Independent