ابلاغ دیرهنگام تعطیلی مراکز تجاری تهران

وزیر سابق بهداشت: از اواخر آذر نگرانی‌ در مورد کرونا را به اطلاع مقامات رساندم

حسن روحانی می‌گوید به تعطیلی کشاندن کشور توطئه ضد انقلاب است که باید برای خنثی کردن آن به کار و فعالیت ادامه داد-AFP

حمیدرضا گودرزی، معاون استاندار تهران با اعلام خبر ابلاغ تعطیلی مراکز تجاری در تهران گفت: با موارد تخلف برخورد قانونی می‌شود.

قرار است تعطیلی همه مراکز تجاری غیر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و داروخانه‌ها از امروز (یکشنبه) در تهران اجرا شود.

ایرنا به نقل از گودرزی نوشت: به جز فروشگاه‌های بزرگ تامین کننده مایحتاج ضروری مانند شهروند و رفاه و همچنین داروخانه‌ها، بقیه مراکز تجاری باید تعطیل باشند.

این طرح در حالی قرار است اجرا شود که در ۳۳ روزی که از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد، دولت و وزارت بهداشت بارها با تعطیلی مراکز تجاری غیر ضروری و همچنین قرنطینه قم به عنوان محل شیوع کرونا در ایران، مخالفت کردند. اکنون که آمار رسمی مبتلایان  به ۲۱ هزار نفر نزدیک می‌شود و حدود هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند، موضوع تعطیلی مراکز تجاری مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز گذشته تاکید کرد که تعطیلی کشور توطئه ضد انقلاب است و باید به کار و فعالیت ادامه داد تا این توطئه خنثی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح تعطیلی مراکز تجاری در حالی اعلام می‌شود که پیش از این نیز قرار بود با دخالت نیروهای مسلح، خیابان‌ها خلوت شود. اما باز بودن گلوگاه‌های خروجی شهرها و حجم مسافران نوروزی نشان می‌دهد که این وعده به مرحله اجرا نرسیده است. هرچند که سابقه نشان می‌دهد سپاه و نیروهای امنیتی توانایی لازم برای جلوگیری از تردد شهروندان را دارند.

در همین حال حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت در یک استوری اینستاگرامی نشانه دیگری از آگاهی مسئولان نسبت به شیوع کرونا در ایران ارایه داده است. خبر شیوع کروناویروس در سي‌ام بهمن‌ماه با مرگ دو نفر در قم اعلام شد. هرچند روحانی ادعا می‌کند تا قبل از اعلام رسمی از شیوع کووید-۱۹ در ایران بی‌اطلاع بوده، شواهد و مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد شیوع بیماری دست‌کم از یک ماه قبل از آن در ایران آغاز شده بود و دولت و وزارت بهداشت از اطلاع‌رسانی در مورد آن خودداری کردند.

اکنون قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید از اواخر آذرماه نگرانی در مورد کرونا  و پیشنهادهای خود را به اطلاع مسئولان رسانده بود، اما تلاش‌های‌اش کم‌ثمر بوده است. قاضی‌زاده ضمن تقدیر از تلاش کادر درمانی تاکید کرده که اوایل دی‌ماه و بلکه اواخر آذرماه، نگرانی‌های خود را به شخص رئیس‌جمهور انتقال داده و برای کمک نیز اعلام آمادگی کرده است.

از اوایل بهمن‌ماه گزارش‌های متعددی در مورد شیوع کرونا از ایران منتشر می‌شد و برخی رسانه‌های داخلی از جمله روزنامه ایران نیز از مرگ مورد مشکوک به کرونا در تهران خبر دادند. اما دولت و وزارت بهداشت با قاطعیت همه این گزارش‌ها را تکذیب کردند. روحانی پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران نیز همواره برای کوچک‌شمردن پیامدهای آن و تاثیر آن بر جامعه تلاش کرد و این رویکرد او همچنان ادامه دارد.

بیشتر از