مولوی عبدالحمید: عامل کرونا طلاب چینی جامعه‌المصطفی هستند

جامعه المصطفی نهادی است که به ترویج تشیع در سایر کشورهای دنیا می پردازد

مرکز جامعه المصطفی در شهر قم است و در ۶۰ کشور، شعباتی ایجاد کرده تا افراد مستعد را شناسایی کرده و برای آموزش به قم اعزام کند- عکس از ایرنا

روز ۲۳ اسفند ویدئویی از مولوی عبدالحمید، یکی از شخصیت‌های پرنفوذ اهل سنت در ایران منتشر شد که وی در آن عامل ورود کرونا به کشور، را طلاب چینی جامعه المصطفی اعلام کرده است. او در این‌باره می‌گوید:« این ویروس (کرونا) بوسیله رفت و آمد طلاب چینی که در جامعه المصطفی درس می‌خوانند، به قم منتقل شده است.» 

جامعه المصطفی نهادی است که به ترویج و تبلیغ تشیع در سایر کشورهای دنیا می پردازد. مرکز این نهاد در شهر قم است و در ۶۰ کشور، شعباتی ایجاد کرده است تا افراد مستعد را شناسایی کرده و برای آموزش به قم اعزام کنند. علیرضا اعرافی، رئیس سابق این نهاد مدعی است که جامعه المصطفی توانسته طی یک دهه بیش از ۵۰ میلیون نفر را در سراسر دنیا شیعه کند.

پیشتر نیز سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، در مصاحب با رسا نیوز گفته بود که «این نهاد از جمله مراکزی است که در راستای صدور انقلاب اسلامی و نشر ارزش‌های آن گام‌های مؤثری برداشته است.» با توجه به گفته‌های این افراد به نظر می‌رسد هدف اصلی جامعه المصطفی سیاسی است و آموزش به طلاب تنها پوششی برای این موضوع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید در ادامه انتقاداتش به جامعه المصطفی، با اشاره به بودجه زیاد این نهاد گفت: «هزاران نفر از طلاب اینجا که از دین و مذهب خود آگاهی ندارند و از اهل سنت هستند، در آنجا مورد شستشوی مغزی قرار می گیرند.» او در ادامه افزود: «این کار جامعه مصطفی بر خلاف وحدت امت مسلمان است که جمهوری اسلامی (مدعی است) به عنوان استراتژی قرار داده است.» 

یکی از موضوعات جالب توجه در این ویدئو، اشاره مولوی عبدالحمید به ضبط پاسپورت برخی طلاب است تا از بازگشت آنها جلوگیری شود. وی در ادامه با تاکید بر حفظ حرمت صحابه پیامبر اسلام (خلفای راشدین و عایشه همسر او) و اهل بیت رسول اسلام شد و خواهان این شد که دست کم به این افراد توهین نشود.

البته سخنان او تنها به عملکرد جامعه المصطفی محدود نشده است. مولوی عبدالحمید در ادامه صحبت‌های خود، به برخی اعتقادات مذهبی برخی شیعیان نیز پرداخته است. او در این مورد اظهار داشت: «کسانی که ما معتقدیم شفا می دهند، کورها را بینا می‌کنند و افراد بدون فرزند را صاحب اولاد می‌کنند، امروز در این کرونا ما را یادی نکردند و  کاری هم نمی‌توانند بکنند. زیرا کرونا را خداوند فرستاده و جز خداوند کسی نمی‌تواند آن را رفع بکند. به خود خدا متوسل شوید. ویروس کرونا ثابت کرد که تنها خدا شفا دهنده است.»

 سخنان مولوی عبدالحمید واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. روابط عمومی جامعه المصطفی با صدور بیانیه‌ای به اظهارات مولوی عبدالحمید پاسخ داد. در این بیانیه سخنان مولوی عبدالحمید را  شبهه افکنی و سو استفاده از موقعیت به وجود آمده عنوان کرده است و با دفاع از عملکرد جامعه المصطفی در مورد طلاب می‌گوید:« به کدام دلیل ادعا کرده‌اند که منشأ شیوع ویروس کرونا در ایران، دانش پژوهان چینی المصطفی بوده‌اند؟ آیا مدرکی به جز ادعای رسانه‌های معاند در این زمینه وجود دارد؟ آیا تاکنون هیچ مقام رسمی چنین ادعایی را تأیید کرده و آیا مدرک و مستندی در این زمینه ارائه شده؟ انتظار می‌رود یک عالم دینی در بیان مطالب خود دقت بیشتری داشته باشد.» 

عباس عربیان، مدیر حوزه علمیه کردستان در گفتگو با خبرگزاری حوزه به برخی سخنان مولوی عبدالحمید پاسخ داد. او گفت:« آقای مولوی عبدالحمید آیا به تبعات سخنان خود اندیشیده اید؟! آیا شما آزمایش کرده‌اید که به این نتیجه رسیده‌اید که طلاب چینی جامعه المصطفی کرونا داشته‌اند؟! در قیامت چه جوابی برای حرف‌هایتان دارید؟» او افزود: «آیا درباره این موضوع یک بار با «جامعه المصطفی» شما مکاتبه ای کرده‌اید؟! و اکنون چهره اپوزیسیون به خودتان گرفته‌اید.» وی در ادامه با لحنی تهدید آمیز ادامه داد: «به جرأت می‌گوییم که شما از نجابت و حیای نظام سوءاستفاده می‌کنید، آیا در عربستان یک عالم شیعه می تواند این گونه حرف بزند؟! بی شک اگر این گونه حرف بزند توسط عمّال آل سعود و وهابی به شدت محاکمه می شود.»

پس از این واکنش‌ها، مولوی عبدالحمید با انتشار نامه‌ای به علیرضا اعرافی، سند ادعای خود را سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد. پیشتر محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده بود که آمار مرگ و میر بالای کرونا در ایران به دلیل حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم بود که زمینه انتشار این بیماری را فراهم کرده‌اند.

او در پاسخ به انکار عملکرد جامعه المصطفی در نامه خود نوشت: «در رابطه با عملکرد جامعه المصطفی، بزرگترین مدرک ما مصاحبه مفصل جنابعالی با خبرگزاری مهر (مورخه ۸ مرداد ۱۳۹۶) است. جنابعالی در پاسخ به سوال خبرنگار که “از طریق شبکه‌ جامعه المصطفی تا‌کنون چند نفر در سراسر جهان شیعه شده‌اند؟” فرمودید: “با عنایت اهل‌بیت از طریق شبکه جامعه المصطفی در سطح جهان حدود پنجاه میلیون نفر شیعه شده‌اند.” و در ادامه گفتید: “الان در جامعه المصطفی حدود هفت هزار طلبه اهل سنت هستند.»

واکنش‌ها به سخنان مولوی عبدالحمید تنها به روحانیون شیعه محدود نشد و برخی از فعالان سیاسی و نزدیک به حکومت نیز، با انتشار نامه‌ای سرگشاده، علیه وی جبهه گرفتند. در قسمتی از این نامه آمده است: «در بخشی از کلام حضرتعالی بنحوی طرح مساله می‌شود که گویی اولیا الهی و آبروداران نزد خداوند حالا باید خودی نشان می‌دادند و کرونا را جمع می‌کردند و چون نکردند ثابت شد که ناتوان هستند! ما فکر می‌کنیم در ارائه این بخش به دلیل تقطیع سخنان شما یا احتمال عدم تسلط جنابعالی به فارسی روان، بدفهمی اتفاق افتاده است وگرنه این اشکال قبل از آن بزرگان نعوذبالله بر خداوند باریتعالی نیز وارد است و البته رأی اهل علم روشن است که نسبت خواست انسانی و اراده الهی چیست.... ما به عنوان کسانی که دغدغه تقریب داشته و داریم و چوب ایستادن بر این خط پسندیده اعتدالی را خورده‌ایم، می‌دانیم که جنابعالی نیز از طرف تندروهای سنی و شیعه مورد هجمه بوده‌اید؛ اما این را دلیل موجهی جهت خروج از خط اعتدال نمی‌دانیم.» در پایان نامه نیز به صورت تلویحی از مولوی عبدالحمید خواسته شده تا صحبت‌های خود را تصحیح کند یا آن را پس بگیرد. پایان نامه به این شرح است:« بر این اساس این موضع جنابعالی اگر تعمیم برخی مصادیق باشد که نارواست و اگر ناشی از عدم شناخت، نیازمند تکمیل و سپس اظهارنظر است که تقاضا داریم بدان توجه و اقدام کنند.» 

بیشتر از