افت ۸۵ درصدی تعداد مسافران هوایی در چین

اتحادیه اروپا اعلام کرده که قوانین دریافت حق صعود و فرود هواپیماها را برای هواپیمایی‌ها آسان‌تر خواهد کرد

شیوع ویروس کرونا باعث شده که شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان متضرر شوند- ORLANDO SIERRA  AFP 

ماه گذشته تعداد مسافران شرکت‌های هواپیمایی چین ۸۵ درصد کاهش یافت و این امر نشان از ضربه مهلکی دارد که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور وارد آورده است.

سازمان هواپیمایی چین روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد مسافران هوایی در ماه فوریه ۸۴.۵ درصد نسبت به این ماه در سال گذشته، کاهش یافته است.

به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری چین، این کاهش شدید بدین معنا است که درآمد شرکت‌های هواپیمایی چین ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون پوند کاهش یافته است.

از ماه ژانویه که شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان آغاز شد، بیشتر پروازهای داخلی در تلاش برای مهار شیوع این ویروس لغو شده‌اند.

در تعطیلات سال نو چینی، معمولاً صدها میلیون چینی به خانه سفر می‌کنند تا در کنار خانواده باشند، و این روند درآمد هنگفتی را نصیب شرکت‌های خطوط هوایی می‌کند.

اما اعمال محدودیت‌های شدید در تردد و عملاً قرنطینه کردن کل شهر در بعضی نواحی مانند ووهان، باعث فروپاشی این صنعت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان هواپیمایی کشوری چین گفته است که به شرکت‌های هواپیمایی‌ای که گرفتار افت ناگهانی مشتری شده‌اند، یارانه خواهد داد و هزینه صعود و فرود هواپیماها در فرودگاه‌ها را نیز کاهش خواهد داد، ضمن این که تا پایان سال جاری ۱۱ میلیارد پوند برای زیرساخت فرودگاه‌ها هزینه خواهد شد.

اما به گزارش تایمز مالی،  دست کم یکی از شرکت‌های هواپیمایی، یعنی شرکت خطوط هوایی هاینان که جایگاه چهارم را در میان شرکت‌های خطوط هوایی در کشور داراست، عملاً در حال ملی شدن است.

طبق گزارش‌ها، هم‌اکنون مناصب بالای مدیریتی در شرکت‌های مادر خطوط هوایی که زیر بار سنگین بدهی کمر خم کرده‌اند، در دست مقامات دولتی است و راهکارِ دخالت کردن بیش‌تر دولت و تصاحب کل این شرکت‌ها، در دست بررسی است.

هم‌چنان که به نظر می‌رسد نرخ شیوع کووید ۱۹ در چین در حال رسیدن به وضعیتی ثابت است، دولت این کشور می‌کوشد اقتصاد از نفس افتاده را سر و سامان دهد.   

رو پنجشنبه در استان هوبِی که کانون شیوع این بیماری بود، فقط هشت مورد جدید مبتلا به این ویروس گزارش شده است. این اولین باری است که تعداد موارد جدید ابتلا به بیماری در مرکز شیوع آن، تک‌رقمی شده است.

در مجموع، فقط ۱۵ مورد جدید ابتلا در کل کشور چین گزارش شده است. حال آن که این تعداد در بریتانیا ۸۳ مورد بوده است.

کل تعداد مبتلایان در چین ۸۱ هزار نفر بوده است و حدود ۸۰ درصد از آنان تا کنون بهبود یافته‌اند.

بازگشایی بسیاری از کارخانه‌ها و کاهش اقدامات مراقبتی در بعضی مراکز مهم صنعتی، کم ‌کم رونق را به اقتصاد این کشور باز می‌گرداند.

یکی از سردبیران روزنامه دولتی چاینا دیلی، گفت: «اقدامات ایمنی برای مهار شیوع این بیماری همه‌گیر باعث وارد آمدن فشار شدیدی بر بنگاه‌های اقتصادی چین، مخصوصاً کسب و کارهای کوچک و متوسط در بخش خدماتی شده است.»

«هرگونه تأخیر بیشتر در بازگشت به وضعیت عادی، منجر به ورشکستگی اقتصادی در سطح وسیع و بیکار شدن مردم خواهد شد و این امر ثبات اجتماعی را به خطر خواهد انداخت.»

شیوع ویروس کرونا باعث شده است که شرکت‌های خطوط هوایی در سراسر جهان نیز متضرر شوند. هواپیمایی نروژ که جزو شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت اروپا است، اوایل این هفته اعلام کرد که به علت کاهش تقاضا، ۱۵ درصد از تعداد پروازهایش را کم می‌کند و  «تعداد چشم‌گیری» از نیروها را نیز موقتاً تعدیل می‌کند.

هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بریتانیایی پروازهای خود را به ایتالیا لغو کرده‌اند. ایتالیا بدترین کشور اروپایی از لحاظ شیوع ویروس کووید ۱۹ است.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که قوانین دریافت حق صعود و فرود هواپیماها را برای هواپیمایی‌ها آسان‌تر خواهد کرد. اساس قوانین فعلی بر این است که «اگر استفاده نکنی، از دستت می‌رود.» به همین علت بعضی شرکت‌های خطوط هوایی به جای تعطیلی موقت پروازها، هم‌چنان هواپیماهای خالی را به آسمان می‌فرستند تا مبادا حق ارزشمند صعود و فرودشان هدر برود و رقیبان از آن استفاده کنند.

شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس، تعداد پروازهای جهانی خود را ۲۵ درصد کاهش داده است و مدیرعامل شرکت هواپیمایی کره جنوبی نیز به کارکنان این شرکت هشدار داده است که در صورت طولانی شدن بیش از حد این بحران، ممکن است شرکت ورشکست شود.

© The Independent

بیشتر از جهان