کرونا و جهانی شدن وحشت و اضطراب

نگرانی از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان مشهود است

از هنگام شیوع ویروس کرونا، تمام پروازها در فرودگاه شهر ووهان متوقف است. عکس از: ‏AFP‏

تردیدی نیست که پس از شیوع آغازین ویروس کووید 19 «کرونا» در شهر ووهان چین در ماه نوامبر گذشته، برای هیچ کسی قابل باور نبود که این ویروس مرگبار بتواند با این سرعت و شتابزدگی سراسر جهان را در بر گیرد و تمام کشورها را با چالش بی سابقه رو به رو کند. در طول تاریخ، هیچ بیماری واگیردار دیگری همچون آنفولانزای اسپانیایی، طاعون سیاه و یا هپاتیت نتوانسته است زندگی بشر به این میزان حیرت انگیز در خطر اندازد. درست است که قربانیان ویروس کرونا تا کنون از چند هزار نفر تجاوز نکرده در حالی که شمار قربانیان بیماری های همه گیر گذشته و جنگ ها به صدها میلیون نفر می رسد، اما بیماری های واگیردار گذشته هرگز نتوانست سراسر جهان را تهدید کند و بزرگ ترین جنگ های تاریخ از جمله جنگ های اول و دوم جهانی، منجر به قطع ارتباط میان کشورها و قاره ها نشد، اما ویروس کرونا در مدت بسیاری کوتاهی در سراسر جهان شیوع یافت. ویروس کرونا از یک سو، باعث جهانی شدن پرشتاب وحشت و ترس شد و از سوی دیگر گروه های مردمی را در سطح قاره ها، کشورها و حتی شهرها در انزوا قرار داد، بدون این که بشر بتواند از این انزوای اجباری، تجربه ای بیاموزد و یا بهره ای به دست آورد.

ادموند موریس در کتابی که به نام "ادیسون" نوشته است، آورده است که توماس ادیسون، مخترع بزرگ جهان گفت: "من از یازده سالگی صدای هیچ پرنده ای را نشنیدم، اما ناشنوایی مرا از هیاهوی جهان دور کرد تا همه ای اندیشه ها و تفکرات من بر آنچه می خواهم کشف و اختراع کنم متمرکز شود."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز اپیدمی ویروس مرگبار کرونا جهان را به طور موقت، در انزوا و دوری از هنر زندگی قرار داده است، تمام مراکز تجمع بشری همچون سالن های تئاتر، باشگاه های ورزشی، سینماها، رستوران ها، کافه ها، فروشگاه ها، مساجد و عبادتگاه ها مسدود شده است و مردم در اکثر کشورها ناگزیر شده اند از دست دادن، در آغوش کشیدن و بوسیدن یکدیگر خودداری کنند.

بشر با همه ای پیشرفت و فناوری نتوانست این ویروس کوچک را شکست دهد و یا مانع گسترش آن شود، البته شکی نیست که طبیعت همواره قدرت های نهفته بسیاری دارد که تصور آن برای بشر نا ممکن است، انسان در موارد بسیاری، غافلگیر چنان حوادث طبیعی می شود که به هیچ صورتی آمادگی و توان مقابله با آن ها را ندارد.

فریمن دایسون، فیزیکدان نظری و ریاضی‌دان برجسته آمریکایی این حقیقت را به خوبی بیان کرده است، وی می گوید: "طبیعت همیشه تخیل بیشتری نسبت به ما دارد و زیبایی علم در این است که اغلب رخدادهای مهم، غیرقابل پیش بینی است."

محمد بن عبد الجبار النفري، متصوّف بزرگ و دانشمند نامدار عصر عباسی می گوید: "علم ثابت و پایدار، در واقع، جهل پایدار است." به محض این که دانشمندان شاغل امروز در آزمایشگاه ها واکسنی را برای ویروس بیماری کرونا که "کووید 19" نامیده می شود، کشف کردند، ویروس یاد شده مقاومت خود را در برابر واکسن تازه ایجاد شده بالا برد و بشر را با چالش تازه ای رو به رو کرد.

البته همین تحول باعث شد تا همه ای کشورهای جهان آمادگی ویژه ای برای مقابله با این بیماری خطرناک بگیرند و حتی اقدام به احداث بیمارستان های جدید کنند، چین که منبع این بیماری بود با ساختن دو بیمارستان بزرگ در ظرف دو هفته، همگان را به تعجب وا داشت.

در مقابل این همه اقدامات علمی و تخصصی، برخی دیگر، شیوع پرشتاب این ویروس را به مسائل متافیزیک و خرافات پیوند دادند و سعی کردند این آفت زمان از آن طریق دفع کنند. اما سیاستمداران برخی از کشورها از جمله ایران و ایالات متحده، این بیماری واگیردار را یک توطئه سیاسی خواندند و یکدیگر را متهم به دست داشتن در ایجاد و شیوع این ویروس مرگبار کردند. ایران، دولت آمریکا را متهم به ساخت این ویروس کرد و آمریکا گفت که این ویروس در آزمایشگاه های چین تولید شده است.

اما در اروپا کسانی هستند که می گویند: ویروس کرونا هدیه ای برای پوپولیست های راست افراطی است که به شدت مخالف جهانی سازی و مهاجرت هستند و نژاد پرستی آن ها از "اسلام هراسی" نیز چندین گام فراتر رفته است.

البته تا هنگامی که جامعه بشری و اندیشه های ملت ها از تنگنای تعصب و تبعیض بیرون نیاید، حوادث طبیعت همواره بر اقدامات بشری چیره خواهد بود. ادوارد ویلسون، استاد دانشگاه هاروارد می گوید: "مشکل واقعی بشریت این است که ما امروز در کنار فناوری حیرت انگیزی که داریم اما احساسات ما تا هنوز از عصر سنگ قدم بیرون نگذاشته است و بسیاری از نظام های سیاسی و اجتماعی ما تا هنوز فراخور قرون وسطی است."

باراک اوباما، نخستین رئیس جمهور آفریقایی تبار آمریکا پس از سپری کردن هشت سال در کاخ سفید، سرانجام اعتراف کرد که احساسات نژاد پرستی تا هنوز در جامعه آمریکا ریشه دارد و تمام دستاوردهای بزرگ علمی، فناوری، اقتصادی، سیاسی و نظامی نتوانسته این آفت فکری را برطرف کند.

در هند، میراث عظیم و ارزشمند گاندی، نهرو و تاگور در تنگنای تعصب و تبعیض نارندرا مودی، نخست وزیر کنونی هند فرو افتاده است و این کشور بزرگ پس از سال ها سازش و همزیستی مسالمت آمیز، امروز در سایه حاکمیت حزب بهاراتيا جاناتا بار دیگر به عصر تاریک درگیری های قومی و مذهبی بازگشته است. در پرتو سیاست های دولت هند، امروز اقلیت های مذهبی به ویژه مسلمانان با خشونت های بسیاری رو به رو هستند و حقوق شهروندی آن ها در حال پایمال شدن است.

البته، هشدارهای ابوبکر بغدادی، رهبر پیشین داعش که پیروان همه ای مکتب ها و اندیشه ها را تهدید به مرگ می کرد و همگان را واجب القتل می دانست و یا این که تشدد گرایی رژیم آخوندی ایران، دست کمی از انحطاط فکری گروه های یاد شده در بالا ندارد.

گذشته از آن، زیان های اقتصادی شیوع ویروس کرونا فراتر از تصور است و ممکن است به ده ها تریلیون دلار برسد و سراسر کشورهای جهان را با رکود بی سابقه ای رو به رو کند و هیچ کس نمی داند که روزهای دشوار این فاجعه چه زمانی به پایان می رسد و میزان قربانی های ناشی از این بیماری تا چه حدی افزایش می یابد.

اما مسلم این است که اقلیت گرایی هر روز بر همگرایی و جهانی سازی چیره می شود و راه خود را در میان جوامع به اصطلاح پیشرفته نیز باز می کند، در حالی که وقوع حوادث ناگوار، همواره گروه های مختلف بشری را وادار به ابراز همدردی و همدلی می کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه