کرونا در کشورهای همسایه ایران

مجموع آمار ۷ کشور: ۴۶۲ مبتلا، ۱۲ مرگ

نمازگزاران پشت در بسته آرامگاه حضرت معصومه در قم-MEHDI MARIZAD / AFP

از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران ۲۷ روز می‌گذرد. این ویروس بنابر آمار رسمی تا کنون ۱۵ هزار نفر را مبتلا و حدود ۹۰۰ نفر را در ایران قربانی کرده است. اما آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کروناویروس (کووید-۱۹) در کشورهای همسایه ایران چگونه است؟ ترکیه، عراق، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران (۳۰ بهمن‌ماه)، مرزهای خود را به روی ایران بستند. اما در حالی که مقامات وزارت بهداشت در اوایل بهمن‌ماه ادعا می‌کردند احتمال سرایت این بیماری از طریق همسایگان به ایران وجود دارد، اکنون مجموع ۷ کشور در همسایگی ایران ۴۶۲ مورد ابتلا و ۱۲ مرگ را گزارش کرده‌اند. 

ترکیه

در بین کشورهایی که دارای مرز مشترک با ایران هستند، الگوی جمعیتی ترکیه به ایران نزدیک‌تر است.

تا امروز ۴۷ مورد ابتلا در ترکیه گزارش شده است. هنوز هیچ مرگ ناشی از ابتلا به کرونا به ثبت نرسیده است. با این حال ترکیه از هفته‌ها قبل، همه پروازها به کشورهای محل شیوع کرونا از جمله ایران را متوقف کرده بود. ترکیه پس از اعلام شیوع کرونا در ایران مرزهای خود را به روی ایران بست. تمامی گردهمایی‌های اجتماعی شامل کافه‌ها، سینماها، باشگاه‌های ورزشی و مراسم ازدواج و فعالیت بارها و کلوپ‌های شبانه نیز ممنوع شده است. نمازهای جماعت شامل نماز جمعه نیز برگزار نمی‌شود. مدارس و دانشگاه‌ها نیز تعطیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراق

در عراق ۱۳۳ مورد ابتلا و ۱۰ مورد مرگ بر اثر ابتلا به کروناویروس به ثبت رسیده است. مدارس و دانشگاه‌ها و سینماها در بغداد تعطیل شده و سفر به استان‌های منشاء ویروس ممنوع است. گردهمایی‌های بزرگ نیز لغو شده است. عراق از نخستین کشورهایی بود که پس از اعلام شیوع کرونا در ایران، مرزهای خود را به روی ایران بست.

آذربایجان

آذربایجان تا امروز ۲۵ مورد ابتلا و یک مورد مرگ گزارش کرده است. گردهمایی‌های بزرگ در ارمنستان به حال تعلیق درآمده و موزه‌ها، سالن‌های تئاتر فعال نیستند. همه رویدادهای فرهنگی و ورزشی نیز به تعویق افتاده‌اند.

ترکمنستان

هنوز مورد ابتلا به کرونا در این کشور گزارش نشده است. گزارش سفارت فرانسه حاکی از آن است که ترکمنستان از ورود شهروندان از مبدا کشورهای منشاء کروناویروس به خاک خود جلوگیری می‌کند.

افغانستان

در افغانستان تا امروز ۲۱ مورد ابتلا به کروناویروس به ثبت رسیده است.

پاکستان

تا امروز پاکستان از ابتلای ۱۸۴ نفر به کرونا ویروس و مرگ یک نفر خبر داده است. پاکستان مرزهای خود را به روی ایران و افغانستان بسته و همه موسسه‌های آموزشی تعطیل شده‌اند. شماری از هتل‌ها نیز به قرنطینه مبتلایان اختصاص داده شده است.

ارمنستان

ارمنستان در شمال غربی ایران تا امروز ۵۲ مورد ابتلا را ثبت کرده و هنوز هیچ مرگی به دلیل ابتلا به کرونا در این کشور گزارش نشده است. با این حال ارمنستان وضعیت اضطراری اعلام کرده است. ۱۳۰ نفر نیز در ۲۰ کیلومتری ایروان قرنطینه شده‌اند.

بیشتر از