اصرار ژاپن به برگزاری المپیک به رغم همه‌گیری کروناویروس

توکیو اطمینان دارد این رقابت‌ها در تابستان برگزار می‌شود

در نهایت این کمیته جهانی المپیک است که در مورد برگزاری آن تصمیم‌گیری می‌کند-CHARLY TRIBALLEAU / AFP

ژاپن مطمئن است که به‌رغم نگرانی‌های روزافزون در سراسر جهان درباره امکان برگزاری بازی‌های المپیک به دلیل شیوع ویروس کرونا، المپیک این دوره در تابستان برگزار خواهد شد.

حتی با وجود لغو یا تعلیق سایر مراسم‌ ورزشی در سراسر جهان، نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه، و دولت او بر برگزاری بازی‌های المپیک پافشاری می‌کنند. در پی گفته‌های دونالد ترامپ مبنی بر آن که دست اندرکاران المپیک باید آن را تا سال بعد به تعویق اندازند، گمانه‌زنی‌ها برای تاخیر زمان شروع این بازی‌ها که برای ماه ژوئیه برنامه‌ریزی شده است، افزایش یافته است.

پس از این اظهارات، آقایان آبه و ترامپ تماسی تلفنی داشتند و بعد از آن، رئیس جمهوری ایالات متحده در توییتر نوشت که تسهیلات المپیک بی‌نظیر است. اما این توییت شاید برای آرام کردن حامیان مالی این بازی‌ها که به شدت نگران تاثیر شیوع بیماری بر رقابت‌ها هستند، کافی نباشد.

مراسم دو برای رساندن مشعل المپیک (به محل مسابقات) که در آن معمولا مشعل المپیک در کشور میزبان گردانده می‌شود، قرار است کمتر از دو هفته دیگر در ناحیه فوکوشیمای ژاپن آغاز شود. مراسم گرداندن مشعل المپیک در یونان همینک پیش از موعد مقرر خاتمه یافته است.

آقای آبه روز شنبه گفت: «ما بر شیوع این ویروس غلبه می‌کنیم تا بتوانیم بازی‌های المپیک را طبق برنامه و بدون هیچ مشکلی برگزار کنیم.» او افزود که در مکالمه او با آقای ترامپ هم تاخیر یا لغو بازی‌های المپیک «به هیچ وجه مورد بحث» نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت، ژاپن از نزدیک با کمیته جهانی المپیک همکاری می‌کند و آن کمیته است که نهایتا تصمیم خواهد گرفت بازی‌ها برگزار شوند یا خیر. او همچنین از همکاری نزدیک ژاپن با سازمان جهانی بهداشت خبر داد که نشان می‌دهد وی پذیرفته است که تصمیم نهایی را درباره برگزاری این مراسم، توکیو نخواهد گرفت.

او گفت که ژاپن در مقایسه با سایر کشورها آمار ابتلای پایینی دارد و مانند کره جنوبی، چین، ایتالیا، ایران و کشورهای دیگر، شاهد افزایش ناگهانی آمار مبتلایان نبوده است. او همچنین گفت که به‌تاخیر انداختن اوج‌گیری شیوع این ویروس، در تضمین مداوای بیمارانی که به وضعیتی وخیم دچار خواهند شد، حیاتی است.

آبه گفت که ژاپن نیاز به اعلام وضعیت اضطراری ندارد، اما در عین حال، مجلس آن کشور روز جمعه لایحه‌ای را تصویب کرد که به او اختیارات شرایط اضطراری می‌دهد تا اجازه داشته باشد مدارس را تعطیل کند، گردهمایی‌های پرشمار مردم را ممنوع  کند، و تجهیزات پزشکی درخواست کند.

یوریکو کویکه، فرماندار توکیو، وعده اتخاذ تمهیداتی جدی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا داد و گفت که در حال آماده شدن برای برگزاری «امن و ایمن» بازی‌های المپیک هستند.

کمیته المپیک یونان روز جمعه باقی مانده مراسم دو مشعل المپیک را لغو کرد تا از ازدحام پرشمار مردم جلوگیری کند، اما مراسم دویدن با مشعل در سراسر ژاپن قرار است روز ۲۶ مارس شروع شود.

روز شنبه ژاپن ۲۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا داشت که آمار کل مبتلایان در آن کشور را به ۱۴۴۳ نفر رساند که ۲۸ نفر از آنها جان باخته‌اند.

این آمار شامل ۶۹۷ فرد مبتلا در عرشه کشتی تفریحی «شاهدخت الماس» و ۱۴ شهروندی است که با پروازهای اختصاصی از چین به کشور بازگردانده شده‌اند. مرگ‌های رخ داده در عرشه آن کشتی هم جزو آمار مرگ‌های ژاپن محسوب شده است.

بیشتر از ورزش