اجرای دو مرحله از قرنطینه تهران؛ کرونا در ایران «وحشی‌تر از چین» است

از امروز همه مبادی ورودی و خروجی پایتخت کنترل می‌شوند

یک مقام وزارت بهداشت ایران می‌گوید دو فاز از چهار فاز قرنطینه تهران اجرایی شده است و قرنطینه کامل در شرایط کنونی مناسب نیست.

خبرگزاری ایرنا این خبر را به نقل از علیرضا زالی، رئیس «ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران»، منتشر کرده است.

او گفته است که از روز یکشنبه تمامی مبادی ورودی و خروجی تهران با دوربین‌های حرارت‌سنج، کنترل و از ورود افراد مشکوک به بیماری کووید-۱۹ به پایتخت جلوگیری خواهد شد: «در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران دستگاه‌های حرارت‌سنج مستقر خواهد شد که قادرند ۱۰۰ خودرو را در لحظه از طریق دوربین‌های حرارتی سنجش کنند. در صورتی که فردی علائم تب داشته باشد از ورود یا خروج وی جلوگیری می‌شود و باید به خانه و شهر خود برگردد.»

آقای زالی می‌گوید بسیاری از افرادی که در ایران در اثر بیماری کرونا فوت می‌شوند، هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند و این موضوع سبب شده تا آن‌ها به دنبال پاسخ به این سؤال باشند که آیا ویروس کرونا در ایران و ایتالیا وحشی‌تر از نمونه ثبت‌شده در چین است: « هم‌اکنون بخش زیادی از ظرفیت بیمارستانی ما درگیر مقابله با این بیماری است و با تداوم این روند اگر همه ظرفیت بیمارستانی را نیز درگیر کنیم باز جوابگو نخواهد بود. بسیاری از افرادی که در ایران بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند، بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند. اکنون ما به دنبال این هستیم که ببینیم آیا ما در ایران و ایتالیا با یک ویروس وحشی نسبت به چین و سایر اروپا مواجه هستیم؟»

بنا به گفته این مقام وزارت بهداشت، بیشترین آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در شهر تهران کسانی هستند که از قم، کاشان، کرج و استان مازندران به تهران آمده‌اند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، شمار مبتلایان در پایتخت ایران تا ظهر روز شنبه، ۲۴ اسفندماه، بیش از ۳۳۰۰ نفر بوده است.

آقای زالی درباره مراحل در حال اجرای قرنطینه تهران هم گفته است: « قرنطینه چند فاز دارد که فاز یک و دو در حال انجام است اما فاز سه که تعطیلی تمام ادارات و در خانه ماندن مردم به شمار می‌آید هنوز اجرا نمی‌شود.»

روز گذشته و به دنبال انتشار اخباری مبنی بر احتمال قرنطینه کردن برخی از شهرها در ایران، علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که «هرگونه شایعه درباره قرنطینه تهران یک دروغ بزرگ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا زالی نیز «قرنطینه کامل تهران» را چهارمین و آخرین فاز از تدابیر محدودکننده دانسته است: « فاز چهارم، قرنطینه کردن کامل شهر است. اما فاز چهار در صورتی می‌تواند جوابگو باشد که فاز سه به‌خوبی اجرا شود. اجرای این فاز در شرایط کنونی نه مبنای علمی دارد و نه مناسب است.»

علیرغم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی از اتخاذ تصمیمات دشوار و سخت‌گیرانه برای مهار کرونا در ایران اکراه دارند. این درحالی است که در ایتالیا و اسپانیا فعالیت‌های عمومی در همه کشور تقریباً به حالت تعلیق درآمده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران معتقد است شیوع سراسری کرونا و آلوده شدن اغلب شهرها و مناطق کشور سبب بی‌معنی شدن قرنطینه کامل یک شهر شده: « قرنطینه سازی مطلق شهر جواب نمی‌دهد چرا که شهرها و استان‌های زیادی درگیر آن شده‌اند و اگر هم انجام شود تأثیری ندارد.»

این در حالی است که پیش‌تر بر اساس تصمیم نخستین جلسه «قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح» که روز جمعه ۲۳ اسفند در تهران برگزار شد قرار بود در ۲۴ ساعت آینده «روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها» در سراسر ایران اجرایی شود.

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان نخستین جلسه این قرارگاه  اعلام کرده بود که طی روزهای آینده همه مردم ایران رصد خواهند شد تا افراد مشکوک به بیماری مشخص شوند: «ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه مورد رصد قرار می‌گیرند و افراد مشکوک به بیماری مشخص می‌شوند.»

پس از ثبت نخستین مورد از ابتلا به کرونا در شهر قم، برخی از مقام‌های بهداشتی و چهره‌های سیاسی از دولت خواستند با قرنطینه شهر قم مانع از آلوده‌شدن دیگر نقاط ایران به این ویروس شوند. این پیشنهاد با مخالفت چهره‌های سیاسی و مذهبی عالی‌رتبه اجرایی نشد.

بیشتر از