در میانه بحران کرونا، ترامپ یک دموکرات را به «عیاشی» متهم کرد

شهردار سابق میامی عذرخواهی کرد، ولی گفت مواد مخدر مصرف نکرده است

ترامپ در میانه بحران کرونا شهردار سابق میامی را به عیاشی متهم کرد- SAUL LOEB / AFP

در کشاکش بحران بی‌سابقه‌ای که ویروس کرونا در حوزه بهداشت به پا کرده است دونالد ترامپ  به انتشار ادعاهای اثبات نشده‌ای در مورد حضور شهردار سابق عضو حزب دمکرات در یک مجلس «عیاشی جنسی» و مصرف مواد مخدر دست زده است.

رییس جمهور ایالات متحده بخشی از صبح روز شنبه را صرف همرسان کردن مطالبی کرد که تحلیل‌گر دست‌راستی کندس اوئنز منتشر کرده بود و در آن بابت ماجرایی که روز پنج‌شنبه در اتاقی در هتلی در فلوریدا رخ داده بود اندرو گیلم را به باد انتقاد گرفته بود.

پلیس فلوریدا آقای گیلم نامزد پیشین فرمانداری فلوریدا را در حالت « مستی» در اتاق هتلی پیدا کرد. پلیس در پی تماسی تلفنی و باخبر شدن از سکته قلبی فرد دیگری در همان اتاق به آن جا رفته بود.

پلیس وقتی رسید با آقای گیلم و دوست وی مواجه شد که «تحت تاثیر مصرف مواد نامعلومی بودند» و دوست وی را به بیمارستان محلی انتقال دادند. ظاهراً آقای گیلم به قدری مست بود که نمی‌توانست به سئوال‌ها پاسخ دهد اما او را به بیمارستان نفرستادند.

پلیس در اتاق آنها پاکت‌هایی از جنس پلاستیک شفاف پیدا کرد که به نظر می‌آمد ماده مخدر شیشه باشد.

مطلبی که آقای ترامپ در توییتر بازنشر کرده است حرف‌های آقای گیلم را مورد تردید قرار داده است که ادعا کرده بود بعد از شرکت در یک مراسم عروسی مست شده بود و به هیچ وجه شیشه(متامفتامین) مصرف نکرده است. در این پیام‌های توییتری همچنین اتهامات اثبات نشده «برهنه بودن و در حال استفراغ بودن» هم مطرح شده که برگزاری یک مجلس «عیاشی جنسی» را تداعی می‌کند.

اما آقای گیلم با صدور بیانیه‌ای در روز جمعه از مردم بابت این ماجرا معذرت‌خواهی کرد.

در این بیانیه آمده است: «دیشب برای شرکت در یک جشن عروسی در میامی بودم که برای کمک‌رسانی به یکی از دوستانم به سازمان فوریت‌های پزشکی زنگ زدند. بیش از حد مشروب خورده بودم اما می‌خواهم با صراحت بگویم که به هیچ‌وجه متامفتامین مصرف نکردم. به خاطر دردسری که رفتار ما ایجاد کرد از مردم فلوریدا عذرخواهی می‌کنم.»

او در ادامه از امدادرسانان ساحلی میامی تشکر کرد و گفت قصد دارم« چند هفته آینده را با خانواده‌ام بگذرانم و سپاسگزار خواهم بود که طی این مدت به حریم خصوصی من احترام بگذارند.»

اما گویا تناقض‌هایی بین بیانیه آقای گیلم و حرف‌های دوست وی آقای دایسون وجود دارد. دوست وی در مصاحبه با نیوتایمز میامی گفت در مورد جشن عروسی چیزی نمی‌داند.

پرداختن آقای ترامپ به ماجرای فلوریدا ساعاتی بعد از آن رخ داد که  در روز جمعه به خاطر شیوع ویروس کرونا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

آقای ترامپ بعد از هفته‌ها دست کم گرفتن شدت این بیماری که جان هزاران نفر را در جهان گرفته است برای آن که برای مبارزه با آن پول و منابعی در نظر گرفته شود وضعیت اضطراری اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس مجلس نمایندگان آمریکا برای کمک مستقیم به آمریکایی‌هایی که بر اثر جهان‌گستر شدن ویروس کرونا دچار لطمه جسمی، مالی و احساسی می‌شوند قانونی را به تصویب رساند.

آقای ترامپ گفت: «رسماً وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کنم تا ۵۰ میلیارد دلار به دولت‌های ایالتی و محلی برای مقابله با این بحران اختصاص یابد.»

ترامپ همچنین در راستای تلاش واشنگتن برای کاهش دادن گسترش این ویروس جدید که در حال ایجاد اختلال در بازارها، تعطیل کردن موسسات و مختل کردن زندگی روزمره مردم آمریکا است دستور به اجرای مجموعه‌ای از اقدامات داد که طرح مشارکتی جدید خصوصی و دولتی برای گسترش امکانات آزمایش ویروس کرونا به صورت سرپایی از جمله آنها است.

© The Independent