کرونا در ایران؛ درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول پس از ۶۰ سال

ایران بیش از سایر کشورهای خاورمیانه آماج کرونا بوده است

ضدعفونی خیابان‌های تهران توسط نیروهای آتش‌نشانی، ۲۳ اسفند- AFP

دولت جمهوری اسلامی از صندوق بین المللی پول تقاضای مبلغ ۵ میلیارد دلار وام کرده است. دلیل این تقاضا مقابله با پیامد ویران کننده ویروس کرونا عنوان شده که دستکم ۴۲۹ نفر در ایران - کشور شکننده ای که نظام درمانی و اقتصادش هم اکنون نیز بر اثر جنگ، تحریم و فساد تضعیف شده - بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران در پست اینستاگرامش افشاء کرد که هفته گذشته رسما از صندوق بین المللی پول ـ نهاد وام دهنده بین لمللی مستقر در واشنگتن - تقاضای وام کرده و منتظر پاسخ مقامات آن است. این نخستین بار پس از شصت سال است که ایران از صندوق بین المللی پول تقاضای وام می کند.

صندوق بین المللی پول که نهادی با اختیارات و فعالیت هایی چند جانبه است، در ماه های پایانی جنگ جهانی دوم در میان چند سازمان دیگر برای شکل دادن به اقتصاد جهانی و کمک به دولت ها در شرایط دشوار مالی ایجاد شد. هفته گذشته، صندوق بین المللی پول اعلام کرد یک بودجه ۵۰ میلیارد دلاری با بهره کم یا صفر برای کشورهایی درنظر گرفته که با پیامد شیوع بیماری کرونا دست به گریبانند.

اما ایران همچنان زیر تحریم های مالی آمریکاست که توسط دونالد ترامپ تمدید شده است. واشنگتن یکی از اعضای اصلی صندوق بین المللی است و در عمل توانایی وتوی تصمیمات آن را دارد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتی نوشت: «صندوق بین المللی پول باید به منشور خود وفادار مانده، در سوی درست تاریخ ایستاده و مسئولانه عمل کند.»

ایران با بیش از ۱۰۰۷۵ مورد ابتلا به کرونا، بیش از سایر کشورهای خاورمیانه آماج این ویروس بوده است. در سطح جهانی، تنها چین و ایتالیا چنین در معرض پیامد مخرب این ویروس قرار داشته اند. ایران پس از آن که در ابتدا اهمیت شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفت و سپس از اقدام کافی و لازم در مقابله با آن خودداری کرد، حال تصمیم گرفته تقاضا ی کمک کند.

آقای همتی در پست اینستاگرمش نوشت: «هیچکس نباید جانش را بخاطر کمبود بودجه برای تجهیزات پزشکی از دست بدهد.»

روز پنجشنبه مقامات پزشکی ایران گفتند روند مرگ و میر بر اثر کرونا در استان شمالی گیلان که بیشترین آمار ابتلا به ویروس را داشته، کاهش یافته اما اکنون موارد کووید ۱۹، در شهر یزد بالا گرفته است.

بسیاری از ناظران نگران آنند که با شیوع ویروس شبه آنفلوآنزا در کشورهای همسایه ایران، عراق و أفغانستان جنگ زده، - پل میان جهان عرب و جنوب آسیا - أوضاع به وخامت بیشتری بگراید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان تیم های امداد، این نگرانی وجود دارد که کرونا به ایالت جنگ زده ادلب در سوریه راه پیدا کند که در آن بیمارستان ها هم اکنون نیز زیر بمباران بوده و تجهیزات کافی برای مواجهه با به گفته سازمان بهداشت جهانی یک اپیدمی، آمادگی ندارند.

سازمان های امداد همچنین نگران آوارگانی هستند که با سوء تغذیه و درمعرض بودن معضلات ناشی از حرکت و اسکان در فضای باز، ضعیف شده اند.

استیو گومِر، یکی از کارکنان نهاد خیریه آمریکایی «شرکای امداد و توسعه» می گوید: «ما غافلگیر شده ایم. ما سال ها در شمال عراق فعال بوده ایم اما ویروس کرونا در برنامه کار ما نبوده است.» این سازمان که به بازسازی کلینیک ها و آموزشگاه ها در شهرهای رقه، حسکه و منبیج، کمک می کرده است، اکنون سخت در تلاش تهیه کیت های آزمایش کرونا و آموزش پرسنل خود در مورد ویروس کووید ۱۹ است. 

مقامات پزشکی در لیبی نیز که صحنه جنگ های داخلی اعراب بوده و ۹ سال نبرد مسلحانه ساختارهای آن را ازمیان برده، در مورد خطر شیوع کرونا اظهار نگرانی کرده اند.

یمن جنگ زده، که سال ها با بیماری وبا دست به گریبان بوده، خود را برای رویارویی با ویروس کرونا آماده کرده و در بیمارستانهای در حال تخریبش، بخش های قرنطینه تدارک می بیند. 

منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق، تمام «سفرهای غیرلازم» را برای همگان جز دیپلمات ها، مامورین امداد و کسانی که در کارهای مرتبط با پیشگیری از شیوع ویروس فعالند، ممنوع کرده و مرزهای خود را با ایران بسته است.

در اسرائیل دستکم ۱۰۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده و ۹۱ نفر در بیمارستان بستری شده اند. این کشور کوچک گام های خارق العاده برای متوقف کردن سیر شیوع کرونا برداشته از جمله ممنوعیت اجتماعات بیش از یکصد نفر و برای نخستین بار از زمان ایجاد اسرائیل، لغو مراسم روشن کردن مشعل به نشانه روز استقلال کشور در تاریخ ۲۸ ماه آوریل. 

مصر نیز ۶۷ مورد ابتلا به کرونا را تایید کرده است، اما بسیاری از اتباع این کشور پس از ترک آن، عوارض بیماری را نشان داده اند که حاکی از گستردگی بیشتر ویروس در این کشور است.

در میان نشانه های شیوع بیماری، مردم بیش از پیش وحشت زده می شوند. بسیاری از ساکنان کویت که تاکنون ۸۰ مورد ابتلا به کرونا را گزارش کرده، شرکت هواپیمایی ارزان قیمت «جزیره» را متهم می کنند که مسافران مبتلا به کرونا را به کویت منتقل کرده و خواهان تعطیل این شرکت شده اند.

به دنبال اعلام ۵۸ مورد ابتلا به کرونا و دستکم سه مورد مرگ در لبنان تا روز پنجشنبه، خیابان های بیروت که معمولا مملو از جمعیت است، به شهر ارواح تبدیل شده و ورود هواپیما از ۱۱ کشور جهان ممنوع شده است. به گزارش رسانه های بین المللی، به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه، از کسانی که به مسجد می روند خواسته شده قالیچه های تمیز خود را به همراه بیاورند.

در ترکیه، تایید نخستین مورد ابتلا به کرونا در روز چهارشنبه، موجب هجوم مردم به فروشگاه های مواد غذایی شده و اقلامی از جمله ماکارونی و مواد شوینده از جمله ادوکلن، دستمال های خیس پاک کننده و ضدعفونی کننده دست، نایاب شده است.

دوربین های ویژه حرارت یاب، رجب طیب اردوغان و تیم او را زیر نظر دارند تا هرگونه عارضه کرونا را در آن ها نشان دهد. این بیماری یک تا دو درصد مبتلایان به آن را از بین می برد. 

این نگرانی در میان مقامات پزشکی وجود دارد که دامنه کووید ۱۹ گسترده تر شده و به آفریقا کشیده شود. هم اکنون مواردی از این بیماری در سنگال و ساحل عاج گزارش شده است. 

© The Independent

بیشتر از