سقوط بازار سهام و شوک اقتصادی؛ پس‌لرزه محدودیت‌های سفر ترامپ

شرکت‌های هواپیمایی و نفتی، با سقوط شدید سهام‌های خود مواجه شده‌اند

ترامپ در حال سخنرانی در تلویزیون و معامله‌گران سهام نگران از وضعیت بازار بورس در نیویورک- Bryan R. Smith / AFP

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ممنوعیت ۳۰ روزه سفر از اتحادیه اروپا به ایالات متحده را در دستور کار خود قرار داد اما این اقدام نتوانست نگرانی‌های سرمایه گذاران در مورد اقتصاد جهانی را برطرف کند و به همین جهت بازار سهام روز پنجشنبه بار دیگر سقوط کرد.

روز پنج‌شنبه ترامپ در کاخ سفید و در جریان دیدار نخست‌وزیر ایرلند از کاخ سفید، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه آیا پیش از این تصمیم با کشورهای متحد خود در اروپا صحبت کرده است گفت که چنین اقدامی انجام نشده است. او اشاره کرد که وقتی اتحادیه اروپا بر صادرات آمریکا مالیات گذاشت، با آمریکایی‌ها مشورت نشده بود. اما این تصمیم ترامپ بود که احساس عدم اطمینان و قطعیت را به بازارها تزریق کرد و منجر به سقوط شدید سهام در بازارهای جهانی شد. 

خبرگزاری‌های جهان اقدام ترامپ را «شوک شدید» خوانده‌اند و ارزیابی کرده‌اند که صدمه ناشی از این تصمیم فراتر از گردشگری خواهد بود چرا که با این تصمیمات ناگهانی،  تجارت با اختلال جدی مواجه شده و اعتماد مصرف کننده کاملا صدمه خورده است. این تصمیم همچنین با هرج‌ومرج در فرودگاه‌های اروپایی مواجه شده است. 

معامله در ایالات متحده فقط چند دقیقه پس از شروع باز متوقف شد که با افت هفت درصدی در  «اِس‌اندپی ۵۰۰» باعث به وجود آمدن شرایطی شد که به آن اصطلاحا «قطع مدار» می‌گویند که به موجب آن، معاملات برای  مدت ۱۵ دقیقه برای جلوگیری از سقوط بازارها قطع می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سرگیری معاملات، این معیار، حدود هفت درصد کاهش یافت. در صورت رسیدن به سقوط به ۱۳ درصد، بار دیگر معاملات متوقف می‌شوند. ممنوعیت سفر، حتی باعث کاهش بیشتر قیمت سهام در اروپا شد که سقوط بیش از نه درصدی را تجربه کرد. 

موج فروش این هفته میانگین سهام داو جونز و چندین معیار بزرگ جهانی را در موقعیت خیلی بدی قرار داده است که به آن اصطلاحا Bear Market Territory ‌می گویند. اصطلاحی که نشان دهنده آن است که سهام‌ها بیش از ۲۰ درصد از میزان حداکثری که قبلا داشتند، افت کرده‌اند. 

سقوط بازار سهام مستقیما مرتبط با خبرهایی بود که در آخرین ساعات چهارشنبه از آمریکا مخابره شد. ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده در تلاش برای کاهش گسترش ویروس، اکثر اروپایی های خارج از انگلیس را به مدت ۳۰ روز از سفر به این کشور باز خواهد داشت. وزارت امور خارجه به آمریکایی‌ها توصیه كرد كه در خصوص همه سفرهای بین المللی خود تجدید نظر كنند. انجمن ملی بسکتبال نیز  بعد از اینکه یک بازیکن تست مثبت کرونا را اعلام کرد، بازی‌های این فصل خود را به حالت تعلیق درآورد. 

با رشد جهانی در چنین مسیری، سرمایه گذاران انتظار داشته‌اند که رهبران جهانی اقداماتی را اتخاذ کنند که باعث ادامه حرکت چرخ‌های اقتصاد باشند.  آقای ترامپ روز چهارشنبه گفت که او کمک‌های مالی برای کارگران بیمار را تمدید می‌کند و از کنگره خواهد خواست که این کمک‌ها را افزایش دهد. انگلیس گفته است که بیش از ۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. بانک‌های مرکزی نرخ بهره را کاهش می‌دهند یا گام‌هایی برخواهند داشت که به نوعی نرخ بهره را قابل تحمل کنند. اما این اقدامات تاکنون برای سرمایه گذاران کافی نبوده است.

چرا که روز پنج‌شنبه ممنوعیت‌های سفر از اروپا به آمریکا، باعث شد که سهام شرکت‌های هواپیمایی کاملا قلع‌ و قمع شود و شرکت‌های کروز نیز با کاهش شدید سهام خود مواجه شوند در حالی که شرکت‌های انرژی هم با توجه به کاهش تقاضا و دیگر تصمیمات گرفته شده در سطح تولید‌کنندگان، وضعیت بهتری ندارند. 

ممنوعیت سفر از آمریکا به اروپا به خصوص سه شرکت‌ هواپیمایی آمریکا را پروازهای روزانه زیادی بین اروپا و آمریکا دارند به نام‌های یونایتد، دلتا و امریکن را از خود متاثر کرد که سقوط ده درصدی سهام خود را در بازارها شاهد بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

شرکت‌های هواپیمایی که پیش از این از کاهش شدید رزرو مسافران به دلیل شیوع ویروس کرونا صدمه خورده‌اند، می‌توانند میلیون‌ها دلار درآمد را به دلیل ممنوعیت جدید ایالات متحده که توسط رئیس جمهور ترامپ در چهارشنبه شب اعلام شد، از دست بدهند. پروازهای بین اقیانوس اطلس بخش بزرگی از تجارت بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهد.

اوضاع در بازارهای اوراق قرضه در کل هفته پررنگ تر شده است. بعدازظهر چهارشنبه ، سرمایه گذاران در وال استریت گزارش دادند که صورتحساب و اوراق بهادار خزانه داری به سختی تجارت می شوند.

بانک مرکزی بعد از ظهر چهارشنبه  میزان وام‌های موقت خود را برای بانک‌های واجد شرایط افزایش داد و وام‌هایی را اضافه کرد که برای مدت زمانی طولانی‌تری تمدید می شود. این تغییرات در بازپرداخت، تلاشی برای آرامش بازارهای پولی بود و دومین باری که این هفته مقامات پیشنهادات خود را افزایش داده‌اند.

اما بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال یک واکنش تهاجمی‌تر و موثرتر هستند زیرا نگرانی‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، سایه سنگین خود را بر بازارهای اقتصادی جهان انداخته است.

بیشتر از اقتصاد