جدال بر سر دستمزد برابر فوتبالیست‌های زن و مرد در آمریکا

فدراسیون فوتبال آمریکا: ورزشکاران مرد «مسئولیت‌ بیشتری» در قبال فوتبال این کشور دارند

مگان رپینو کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا - RONALD MARTINEZ / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

فدراسیون فوتبال آمریکا گفته است که تیم ملی زنان آمریکا شایستگی دریافت دستمزد برابر با تیم مردان ندارد، چون ورزشکاران مرد «مسئولیت‌ بیشتری» در قبال فوتبال این کشور دارند.

بر اساس مدارک بایگانی شده از دادگاه دستمزد برابر که به دست تارنمای بازفید رسیده است، وکلای فدراسیون فوتبال آمریکا گفته‌اند: «از دیدگاه قانونِ پرداخت برابر، مسئولیت شغلی بازیکن تیم ملی فوتبال مردان در قبال این فدراسیون، از مسئولیتی که بازیکن تیم ملی زنان دارد، بیشتر است.»

وکلای این فدراسیون به تعداد بینندگان تلویزیونی مسابقه‌های تیم ملی مردان استناد کرده‌اند که از سال ۲۰۱۷  تا کنون به طور متوسط برای هر مسابقه بیش از سه برابر شده است، و نتیجه گرفته‌اند که «تعداد بینندگان تلویزیونی مسابقه‌های مردان چندین میلیون نفر بیشتر از بینندگان مسابقه‌های زنان است.»

در این اسناد هم‌چنین آمده است که کار بازیکنان مرد نسبت به بازیکنان زن نیاز به «مهارت بیشتری» بر اساس «سرعت و قدرت بدنی» دارد.

طبق اسناد بایگانی شده این دادگاه، فدراسیون فوتبال آمریکا گفته است که بر خلاف ادعای تیم ملی زنان، «اعتقاد به وجود تفاوت میان سرعت و قدرت بدنی بازیکنان این دو تیم، کلیشه‌ای جنسیتی» به حساب نمی‌آید، بلکه «واقعیت مسلم علمی» است.

به گزارش تارنمای بازفید، پس از قهرمانی تیم ملی زنان آمریکا در چهارمین جام جهانی فوتبال در فرانسه و از زمان تشکیل این پرونده، وکلای فدراسیون فوتبال از بازیکنان این تیم، از جمله «کارلی لوید» و «الکس مورگان» پرسیده‌اند که آیا قدرت بدنی و سرعت‌شان به بازیکنان تیم مردان می‌رسد یا خیر.

تیم ملی فوتبال زنان آمریکا علاوه بر دستمزد برابر، خواستار دریافت ۶۷ میلیون دلار مبلغ معوقه بابت جایزه پیروزی در جام‌های جهانی گذشته و آینده شده است.

روز شنبه رئیس فدراسیون فوتبال آمریکا، کارلوس کوردِیرو، اعلام کرد چون نمی‌توانند بر سر پرداخت حقوق معوقه به توافق برسند، این مسئله حل نشده است.

کوردیرو، دلایل حل نشدن مسئله را در نامه‌ای سرگشاده چنین توضیح داده است که فدراسیون بارها کوشیده است با تیم ملی زنان جلسه برگزار کند، ولی آ‌نان موافقت نکرده‌اند.

کوردیرو همچنین نوشته است: «منطقی و معقول نیست که فدراسیون فوتبال این خلأ را پر کند. این وضع جداً به توانایی ما در ایفای نقش‌مان و سرمایه‌گذاری و توسعه سایر حیطه‌های مهم ضربه می‌زند.»

مگان رپینو، بازیکن تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، در واکنش به این نامه از کوردیرو انتقاد کرد که چرا این تصمیم خود را یک روز پیش از دومین بازی تیم زنان در مسابقات قهرمانی «شی بلیوز»، اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، رپینو گفت: «ما داریم خود را برای بازی‌های المپیک آماده می‌کنیم و می‌خواهیم قهرمان این مسابقات شویم و تا جایی که می‌توانیم خوب ظاهر شویم. حالا باید حواس‌مان را به این کار بدهیم و روز شنبه گروه مسئولان امور رسانه‌‌‌ای، و وکلا و همه را درگیر آن کنیم.»

او اضافه کرد: «می‌توانم بگویم کار خوبی نکرد. مطمئن نیستم با این نامه به هدفی که می‌خواست رسیده باشد. نمی‌دانم.»

ایندیپندنت با فدراسیون فوتبال آمریکا تماس گرفته است و نظر آن نهاد را جویا شده است.

© The Independent

بیشتر از ورزش