ویروس کرونا؛ اقدام بی‌سابقه دولت هند در منع ورود مسافران خارجی

تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در هندوستان به ۷۲ نفر رسید

میلیونها نفر در هند در صنعت توریسم این کشور که مقصدی محبوب برای گردشگران جهان است، مشغول به کارند - Dinesh GUPTA / AFP

دولت هند در واکنش به اپیدمی جهانی ویروس کرونا اعلام کرده که تعداد افرادی را که وارد کشور می شوند محدود خواهد کرد. این اقدام با لغو روادید خارجیان از تمام کشورهای جهان دستکم برای یک ماه آینده مترتب خواهد شد. 

این اقدام که یکی از عمده ترین واکنشها در میان دولتهای جهان در مقابل ویروس کروناست، در عمل، صنعت گردشگری (بین المللی) در هند را دستکم تا ۱۵ ام ماه آوریل متوقف میکند. این تصمیم ار روز جمعه به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

دولت هند در حالی این اعلامیه را صادر کرده که تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در این کشوردر روز سه شنبه به ۷۲ نفر رسید. این نگرانی وجود دارد که نظام ضعیف درمانی در هند و شهرهای پرجمعیت این کشور پیشگیری و کنترل ویروس کرونا را سخت دشوار کند.

وزارت بهداشت هند ضمن اعلام تصمیم دولت داير بر منع ورود گردشگران خارجی به کشور گفت: «به تمام شهروندان هند قویا توصیه می شود از سفرهای غیرلازم به خارج پرهیز کنند.» در این اعلامیه هشدار داده شده که در غیر این‌ صورت این افراد ممکن است در بازگشت به کشور به مدت ۱۴ روز در قرنطینه قرار داده شوند. این اعلامیه می افزاید:«به شهروندان هند که در حال حاضر در خارج از کشور بسر می برند توصیه می شود از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.»  

مقامات ایالت جنوبی «کارناتاکا» یک قانون ۱۲۳ ساله را احیاء کرده اند که می گوید هرکه از درمان در بیمارستان گریخته و از قرنطینه پرهیز کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.  

این هشدار تحت لایحه بیماریهای واگیردار سال ۱۸۹۷ صادر شده که در زمان شیوع طاعون توسط دستگاه رهبری استعماری بریتانیا اعمال شد. علت احیای آن فرار یک بیمار از بیمارستان دولتی هند بود که با درجه حرارت بالا از دوبی وارد این کشور شده بود.

وزارت بهداشت هند گفت در ممنوعیت ورود خارجیان به کشور استثناهایی درنظر گرفته شده از جمله کادر دیپلماتیک و کسانی که دارای ویزای بلند-مدت کار در هند هستند. اتباع خارجی که در حال حاضر در هند اسکان دارند نیز عمدتا مشمول این قانون نمی شوند.

اما از ورود گردشگرانی که برای سفر به هند ویزا گرفته بوده اند و حتی خارجیان هندی الأصل بر اساس مقررات مربوط به شهروندی خارجی هند معمولا بدون نیاز به ویزا به این کشور سفر می کردند، جلوگیری خواهد شد.

حتی از روز جمعه، کسانی که دارای ویزای مضاعف بلند-مدت هستند، اگر کشور را ترک کنند، قادر به بازگشت نخواهند بود. یک منبع وزارت خارجه هند تایید کرد این شامل گزارشگران خارجی مستقر در هند هم می شود.

در این بیانیه آمده که مسافرینی که «دلیل موجه» برای ورود به هند دارند، باید با نزدیک ترین نمایندگی این کشور تماس بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان در روز پنجشنبه، وزیر ورزش هند گفت احتمال دارد رویداد های ورزش کریکت - ورزش محبوب هندی ها – قربانی شیوع ویروس کرونا شود. طرح هایی درنظر گرفته شده که مسابقات قریب الوقوع تیم ملی کریکت هند در استادیوم های خالی برگزار شود. 

به وزرای دو ایالتی که قرار است مسابقات کریکت علیه آفریقای جنوبی در آن برگزار شود «توصیه شده از اجتماع مردم جلوگیری کنند. جوهالانیا (یکی از تیم های کریکت هند) به رویترز گفت «احتمال دارد مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار شود.»

بریجش پاتل، دبیرکل شورای لیگ برتر هند که قرار است در اواخر ماه جاری فصل بازی های خود را آغاز کند گفته است شورا روز شنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا در مورد رقابت ها «کلیه امکانات» از جمله برگزاری مسابقات در استادیوم ها خالی را بررسی کند.

به هر حال در سال جاری تعداد گردشگران در هند به گونه ای چشمگیر کاهش یافته و منع و لغو صدور ویزای ورود به هند در شرایطی صورت می گیرد که به گفته «چتان گوپتا» دبیرکل انجمن تورهای داخلی هند، آمار مسافران به این کشور «در حداقل» قرار گرفته است.

میلیونها نفر در هند در صنعت توریسم این کشور که مقصدی محبوب برای گردشگران جهان است، مشغول به کارند. بنا به اسناد موجود در دولت هند، همه ساله حدود ده میلیون نفر از هند دیدار می کنند.

آقای گوپتا گفت:«همه اعضای ما در حال حاضر لطمه خورده اند. هیچ کاری برایشان وجود ندارد نه گردشگری خارجی و نه داخلی.»

© The Independent

بیشتر از جهان