انتشار فهرستی از «درندگان دیجیتال» توسط گزارشگران بدون مرز

۲۲ اسفند روزجهانی مبارزه با سانسور اینترنت است

در این لیست نام شورای عالی فضای مجازی ایران دیده می‌شود -عکس: سازمان گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز همزمان با فرا رسیدن روز ۱۲ مارس (۲۲ اسفندماه) و روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنت، فهرست ۲۰ «درنده دیجیتال آزادی رسانه‌ها»‌ در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. «شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی که از فناوری رقمی برای جاسوسی و آزارگری علیه روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند و توانایی ما برای دریافت اطلاعات را به‌خطر می‌اندازند.»

 به نوشته این سازمان اگر چه فهرست ارائه شده همه «درندگان را در بر نمی‌گیرد، با این وجود در سال ۲۰۲۰، این ۲۰ درنده رقمی آزادی رسانه‌ها خطری آشکار برای آزادی اندیشه و بیان به‌شمار می‌آیند که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق  تضمین شده ‌است.  به مناسبت روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری که به ابتکار  RSF نام‌گذاری شده است، برای نخستین بار گزارش‌گران بدون مرز فهرستی از مجموعه‌های رقمی منتشر کرده است که فعالیت‌های آنها برابر با «دریدن کار روزنامه‌نگاری» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

. در خصوص روش به کارگیری و چرایی حضور در این لیست، این موارد آمده است: «کنترل و دسترسی گزینشی به شبکه‌های آنلاین، مسدود کردن شبکه‌های خبری، سکوها و کارافزارهایی مانند تلگرام، سیگنال، واتس‌اپ، فیس‌بوک وتوییتر.»

در خصوص «اهداف شناخته شده» این نهاد هم آمده است: «نهادی متشکل از شخصیت‌های ارشد نظامی و سیاسی در  اسفند  ۱۳۹۰ ایجاد شد  که  معمار "اینترنت حلال" است، شبکه ملی اطلاعات که از سایر نقاط جهان قطع شده است. این اینترنت دیوارآتشینی است با استفاده از تکنیک های فیلتر اینترنت ساخته شده است. اینترنت به طور فزاینده‌ای برای مهار و سرکوب موج های اعتراضات خیابانی و محدود کردن انتقال و پخش اطلاعات مستقل  که به‌عنوان عمل "ضد انقلاب" یا "براندازانه" تلقی می شود،قطع می‌شود.»

در گزارش سازمان گزارش‌گران بدون مرز، فهرست سال ۲۰۲۰ از ۲۰ درنده رقمی اصلی است که با توجه به ماهیت فعالیت آنها به چهار دسته تقسیم می شود: «آزارگری، سانسور دولتی، اطلاعات نادرست یا جاسوسی و زیر نگرفتن و مهار.»

این شرکت ها زیر مجموعه دولتی، در بخش خصوصی یا اشخاص غیر رسمی، بازتاب واقعیتی از قدرت را در پایان دهه دوم قرن بیست و یکم هستند که در آن روزنامه‌نگاران کاووشگر و سایر روزنامه‌نگاران که خوشایندشان نیستند، طعمه بازیگران پنهان قرار می‌گیرند.

 به گفته نویسندگان این گزارش «برخی از درندگان رقمی  در کشورهای مستبد فعالیت می‌کنند که رهبران آنها پیشتر در فهرست درندگان آزادی رسانه‌های RSF  جای دارند.» سایر درندگان رقمی شرکتهای بخش خصوصی هستند که تخصص آنها در جاسوسی سایبری هدفمند است که در کشورهای غربی مانند ایالات متحده، انگلستان، آلمان و اسرائیل مستقر هستند.

در این گزارش آمده است:‌ «قدرت این دشمنان اطلاعات آزاد در اینترنت گوناگون است. آنها هویت روزنامه‌نگارانی که برای قدرت حاکم دردسر ایجاد می‌کنند شناسایی و زیرنگر می‌گیرند. با ترساندن، آزارگری آنلاین، روزنامه‌نگاران را می ترسانند و با سانسور کردن به‌روش‌های مختلف، آنها را به سکوت وا می‌دارند؛ حتی با  انتشار گسترده  عامدانه اطلاعات دروغین سعی در بی‌ثبات کردن کشورهای دموکراتیک دارند.»

 کریستف دلوار، دبیرکل RSF در این باره می‌گوید: «افراد قدرتمند اقتدارگرا که درندگان آزادی رسانه‌ها هستند با کمک لشگر همدست،زیردستان و مزدوران فرمانروایی خود را به دنیای رقمی گسترش داده‌اند. آنها به همان میزان درندگان رقمی سازمان یافته و مصمم هستند، ما تصمیم گرفتیم تا این فهرست را از ۲۰ درنده رقمی را منتشر کنیم تا نه تنها جنبه دیگری از نقض آزادی رسانه را نشان دهیم که به‌این واقعیت توجه کنیم که این همدستان گاهی از  طریق کشورهای دموکراتیک یا در درون این کشورها عمل می‌کنند. مخالفت با رژیم‌های مستبد همچنین به این معنا است که به آنها سلاح‌های سرکوب روزنامه‌نگاری از خارج کشور داده نشود.»