کرونا کارخانه «آبجوسازی شمس» را بعد از ۴۱ سال بازگشایی کرد

خوردن الکل برای مقابله با کرونا بیش از چهل نفر را در کشور به کشتن داده است

شیوع ویروس کرونا موجب شد تا کارخانه آبجوسازی شمس که با انقلاب ایران دو بار توسط مردم به آتش کشیده شد به دلیل نیاز مبرم کشور به الکل خالص با تولید الکل ۹۹٪ بازگشایی شود.

این خبر اولین بار توسط تلویزیون رسمی ایران در گزارشی کامل اعلام شد و در پی آن گزارشهایی از آمار مرگ و میر و مسمومیت با الکل غیراستاندارد در رسانه‌ها منتشر شد.

کارخانه آبجوسازی شمس که بزرگترین کارخانه آبجو و الکل سازی ایران و خاورمیانه بود و در جریان انقلاب ۱۳۵۷ دو بار به آتش کشیده شد مجددا با گسترش کرونا روز ۱۸ اسفند برای تولید الکل با خلوص ۹۹٪ راه اندازی شد.

به گزارش شبکه خبر استان تهران، شیوع ویروس کرونا و نیاز ایران به مصرف بیشتر الکل موجب شد بزرگترین و قدیمی ترین کارخانه مشروب سازی در ایران بازگشایی شود.

تلویزیون رسمی ایران هرچند با اعلام این خبر از ذکر نام این کارخانه با عنوان "آبجوسازی و مشروب سازی شمس" خودداری کرد ولی اعلام داشت که این کارخانه "الکل سازی" به عنوان بزرگترین کارخانه تولید الکل در خاورمیانه پیش از انقلاب ساخته شده است و هنوز هم امکان تولید الکل مورد نیاز خاورمیانه را داراست.

تلویزیون رسمی با عنوان این خبر "محیا شدن و بازگشت بزرگترین و قدیمی ترین کارخانه الکل سازی کشور به چرخه تولید" آن را قدم بزرگی در راستای تولید الکل در داخل کشور دانست. چرا که بر اساس این گزارش واردات الکل در روزهای اخیر کفاف مصرف داخلی را نمی دهد.

بر اساس این گزارش،این مجموعه از سال ۱۳۱۳ شکل گرفت در منطقه "عسلک" بومهن فعال شد اما از دو دهه قبل به تدریج فعالیت تولیدی آن کم و نهایتا متوقف شد.

بر اساس گزارش شبکه خبر،با توجه به بالارفتن مصرف الکل در تولید شوینده ها و ضدعفونی کننده ها بخش خصوصی که بدون استفاده از تسهیلات بانکی کارخانه را نوسازی و تجهیز کرده اند قصد دارند تا پایان سال آن را به مدار تولید برگرداند. این گزارش همچنین توضیح می دهد: «بخش خصوصی نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان برای بازگشایی "الکل سازی شمس" هزینه کرده است و حدود ۲۲ هزار لیتر در روز تولید الکل خواهد کرد.» براساس گزارش تلویزیون دولتی ایران، "کارخانه الکل سازی شمس"بزرگترین کارخانه تولید الکل در نه تنها کشور بلکه خاورمیانه خواهد بود.

بر اساس این گزارش:«درصد خلوص الکل آن جزو درصدهای بسیار بالایی هست که قبلا برای تامین نیاز به خصوص برای بخش آزمایشگاهی از خارج از کشور وارد می شده است.

دستگاه های جدید این کارخانه از نوع مدرن و پیشرفته هستند.»

طبق گفته عوامل اجرایی، هیچگونه فاضلاب مضری برای محیط زیست نخواهد داشت و حدود پنج تا شش نوع محصول تولید خواهد کرد. در عین حال از گازی که از تولیدات این کارخانه تولید می شود برای یخ جامد استفاده می شود و پسماندش برای خوراک دام استفاده خواهد شد که پروتیین خالی است.

در این گزارش به نوع محصولات تولید شده اشاره ای نشده است.

در این گزارش همچنین توضیح داده شده است که صنایع ضدعفونی کننده، شوینده و پاک کننده ها که امروز به شدت مورد نیاز برای مهار ویروس کرونا هست نیازمند الکل است. مسئولان دلیل دیرکرد در بازگشایی این کارخانه را مشکلات مالی عنوان کرده اند.

در این گزارش از مسئولان دولتی خواسته شده تا برای بهره برداری سریع از این کارخانه تسهیلات خرید مواد اولیه برای تولید را اعطا کنند.

به نظر می رسد ایران به زودی با بحران الکل مواجه شود.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری "ایرنا" مدیرعامل شرکت کیمیاگران الکل شهرستان بدره با اشاره به فعالیت این کارخانه در سه نوبت کاری طی شبانه روز گفته است: «چرخه توزیع الکل و مواد ضدعفونی کننده بیمارستانی تولیدی این کارخانه اگر درست انجام شود مشکل کمبود الکل و مواد ضدعفونی بیمارستانی سطح استان مدیریت می شود.»

آقای عبدخانی تأکید کرد: «این شرکت تنها وظیفه تولید را بر عهده دارد و هیچ نقشی در توزیع مواد ضدعفونی کننده و الکل بیمارستانی در سطح بیمارستان ها، مراکز درمانی، داروخانه ها، فروشگاه های تجهیزات پزشکی و دیگر صنوف مرتبط ندارد.»

وی همچنین گفته است این کارخانه چهار هزار لیتر الکل بیمارستانی تولید می کند که سهمی از آن در صورت اعلام نیاز در اختیار شرکت های داروسازی در نقاط مختلف کشور قرار می گیرد تا از این محصول در صنایع داروسازی استفاده شود.»

وقتی ساقی "کرونا" باشد

حال با شیوع ویروس کرونا و نبود ممنوعیت برای خرید الکل از داروخانه ها نه تنها مصرف آن بالا رفته است بلکه برخی افراد با فروش الکل های غیر استاندارد سلامت مردم را هم به مخاطره انداخته اند. به نظر می رسد بنا بر ادعای مسئولان دولتی برخی افراد از نوشیدن الکل برای مصونیت در مقابل کرونا استفاده می کنند.

روز سه شنبه ۲۰ اسفند خبرگزاری فارس به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به افزایش آمار قربانیان الکل تقلبی به ۳۶ نفر، نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰ مورد مسمومیت جدید به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش دیگری از همین خبرگزاری مدیرعامل مرکز آموزشی درمانی امام خمینی کرمانشاه، از مراجعه ۱۶ نفر به این بیمارستان براثر مسمومیت الکلی و فوت یک نفر به دلیل مصرف الکل خبرداد.

به گفته جواد امینی‌سامان، طی چند روز اخیر، آمار مسمومیت‌های الکلی در کرمانشاه به دلیل مصرف الکل، بالا رفته است.

وزارت بهداشت اما مدعی است که کشته شدگان به دلیل مصرف الکل به دلیل اشتباه افراد در خوردن الکل برای جلوگیری از ابتلا به کرونا انجام می شود.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه با ارائه آمار از قربانیان «مصرف الکل» در استان خوزستان گفت:« طی دو روز گذشته در استان خوزستان بیش از ۳۰۰ نفر به دلیل مصرف فرآورده‌های الکلی مسموم شده‌اند و ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.»

فرهاد ابول‌نژادیان، رئيس دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز گذشته و پس از جدی‌تر شدن خطر استفاده از الکل در میان شهروندان اهواز گفته بود که «آمار کشته‌شدگان از مصرف الکل نباید از قربانیان کرونا بالاتر رود.»

از سوی دیگر محمد آقایاری، دادستان انقلاب کرج خبر داده که ۷ نفر در استان البرز به علت خوردن الکل فوت کرده‌اند.

وی گفته است این افراد به «گمان مقابله با کرونا یا درمان آن» الکل متانول مصرف کرده بودند.

پیشتر هم «مسعود مردانی» عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره مصرف خوراکی الکل و مشروبات الکلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا گفته بود: «مصرف الکل صنعتی و مشروبات الکلی نه باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری و نه باعث درمان آن می‌شود.از مردم خواهش می کنیم الکل صنعتی را برای مصرف خوراکی استفاده نکنند.»

این عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به افزایش مراجعین به بیمارستان به دلیل مصرف الکل صنعتی گفته بود که «روزی دو الی سه مورد با موضوع مسمومیت با الکل متالیک به بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند و ما از مردم می‌خواهیم که از الکل برای درمان و پیشگیری از بیماری کرونا استفاده نکنند.»

اما مدیرکل مطالعات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی چند سال پیش از این در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفته بود، وزارت درمان و آموزش پزشکی به منظور نظارت بر تولید و کنترل مصرف غیرمجاز الکل‌ سفید، ‌کارخانه‌ داران را ملزم به افزودن یک ماده تلخ‌ کننده (دتاتونیوم بنزوات) کرده است، اما این نظارت مختص تولیدکنندگان دولتی است و نظارت کمتری بر شرکت‌های خصوصی در این زمینه اعمال می‌شود، از این رو اقدام مورد نظر تاثیر چندانی بر کاهش تقاضا نداشته است.

بیشتر از