دومین «‌سه‌شنبه بزرگ»؛ پیروزی‌ جو بایدن در چهار ایالت دیگر

برنی سندرز برای به دست آوردن نامزدی حزب دموکرات مسیر سختی پیش‌رو دارد

جوبایدن کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا پس از پیروزی در چهار ایالت دیگر، سه‌شنبه شب در شهر فیلادلفیا با هوادارانش صحبت کرد - Mark Makela / AFP

انتخابات مقدماتی حزب دموکرات روز‌ سه‌شنبه دهم مارس، در شش ایالت برگزار شد و جو بایدن با پیروزی در میشیگان، میسوری، می‌سی‌سی‌پی وآیداهو، مسیر خود را برای به دست آوردن نامزدی حزب دموکرات هموارتر کرد. برنی سندرز در ایالت داکوتای شمالی پیروز شد و شمارش آرا در ایالت واشینگتن همچنان ادامه دارد. 

در این انتخابات حدود  ده درصد از کل آنچه «دلیگیت» یا نمایندگان حزبی خوانده می‌شود، بین دو کاندیدای این رقابت‌ها، یعنی برنی سندرز و جو بایدن تقسیم شد. کاندیدای پیروز باید حداقل ۱۹۹۱ از تعداد ۴۰۵۱ را در جریان رقابت‌های مقدماتی از آن خود کند. هم اکنون با توجه به دو هفته خوب برای جو بایدن، او اندک اندک فاصله خود را به طرز معنی‌داری با سندرز بیشتر کرده است و ادامه راه برای سندرز دشوار به نظر می‌رسد اگر بازگشت او و به دست آوردن نامزدی حزب دموکرات غیرممکن نیست. 

تا پیش از انتخابات در شش ایالت سندر ۵۵۸ دلیگیت و بایدن ۶۳۵ دلیگیت را به خود اختصاص دادند. بنابراین ۳۶۵ دلیگیت یا نماینده حزبی که پس از رای‌گیری در این شش ایالت تقسیم می‌شد، برای هر دو تعیین کننده بود؛ برای بایدن که بتواند پیشتازی خود را حفظ و یا فاصله‌اش را با سندرز زیادتر کند و برای سندرز که از زیر سایه بایدن بیرون بیاید، پیروزی هفته پیش او را به حاشیه ببرد و دوباره پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی شود. اما پس از انتخابات سه‌شنبه شب، هم اکنون جوبایدن۷۸۷ وبرنی سندرز ۶۴۷ دلیگیت یا نماینده حزبی دارد که پس از مشخص شدن آرای واشینگتن اندکی تغییر خواهد کرد، اما همین اعداد نیز نشان‌دهنده زیاد شدن فاصله بایدن از سندرز در حرکت به سوی نامزدی حزب دموکرات است.

یکی از تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آن بود که  روز سه‌شنبه برنی سندرز مجبورشد یکی از تجمع‌های انتخاباتی خود را لغو کند. این تصمیم پس از گفت وگو با مقامات ایالتی گرفته شد تا کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها در آمریکا هم تحت تاثیر همه‌گیری گسترده کرونا قرار بگیرد . جو بایدن هم چندین برنامه انتخاباتی خود را  لغو کرد. لغو کردن تجمعات انتخاباتی برای سندرز که جمعیت زیادی را به خود جلب می‌کند، صدمه بیشتری نسبت به بایدن می‌زند. چرا که بایدن طی ماه‌های گذشته از ایجاد شور و اشتیاق در رای‌دهندگان، به شکلی که سندرز در آن مبرز است، عاجز بوده است. 

علیرغم اینکه ایالت واشینگتن یکی از ایالت‌هایی است که بیشترین تعداد جان‌باخته به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را داشته است، با این وجود تعداد شرکت‌کنندگان از انتخابات مقدماتی سال ۲۰۱۶ به مراتب بیشتر گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از انتخابات یک نظرسنجی شبکه سی.ان.ان نشان داد که در دو ایالت میشیگان و واشینگتن بیش از شصت درصد شرکت‌کنندگان گفته بودند که از دولت ترامپ «عصبانی» هستند. به علاوه بیش از شصت درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، گفتند که به فردی رای خواهند داد که بتواند ترامپ را شکست دهد. تنها نزدیک به سی درصد گفته بودند که به کسی رای خواهند داد که نزدیک به اید‌ه‌های و برنامه‌های آنهاست. 

این موضوع، یکی از موضوعاتی است که جو بایدن بر آن تمرکز می‌کند. او در واقع خود را کاندیدایی معرفی کرده است که می‌تواند در انتخابات سراسری بر ترامپ پیروز شود. پیروزی او در ده ایالت در «‌سه‌شنبه بزرگ» در سوم مارس، شاید آغاز باور این روایت از سوی رای‌ دهندگان بود که شاید او شانس بیشتری داشته باشد. در عین حال، سندرز هم تاکید می‌کند که برای ایجاد یک جهش بزرگ در روز انتخابات باید برنامه‌هایی ارایه کرده که جوانان به پای صندوق‌های رای بیایند و این برنامه‌های اوست که چنین خصوصیتی دارند. 

همچنان اینکه الیزابت وارن از کدام یک از دو نامزد انتخاباتی حمایت خواهد کرد، سوالی است که کمپین سندرز و بایدن به دنبال جوابی برای آن هستند. تا کنون چندین تن از کاندیداهای سابق از جو باید حمایت کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به پیت بوتجج، مایکل بلومبرگ، امی کلوباچار، آندرو یانگ و کملا هریس اشاره کرد.