افزایش شمار قربانیان کرونا در خاورمیانه

ایران همچنان شاهد گسترده‌ترین پیامدهای ویروس کرونا در منطقه است

در حالی که موارد ابتلا به کرونا در خاورمیانه از مرز ۸۴۰۰ نفر می گذرد، کشورهای منطقه مرزهای خود را مسدود می‌کنند -ABBAS MOMANI / AFP

در حالی که موارد ابتلا به بیماری کرونا در خاورمیانه از مرز ۸۴۰۰ – عمدتا در ایران – می گذرد، کشورهای منطقه مرزهای خود را مسدود می‌کنند. 

روز سه‌شنبه ایران اعلام کرد، کرونا با یک جهش ناگهانی جان۵۰ ایرانی دیگر را گرفت. دراین میان عربستان سعودی سفر دریایی و هوایی به ۱۴ کشور جهان را به هدف جلوگیری از پیشرفت شیوع کرونا در این کشور ممنوع کرده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته که با درگذشت ۵۴ نفر دیگر، تعداد تلفات کرونا در ایران به ۲۹۱ نفر رسیده که معرف ۱۸ درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن است.

گفته می‌شود در سراسر کشور ۸۰۴۲ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و به گفته آقای جهانپور «نرخ افزایش بیماری همچنان رو به افزایش است.»

عربستان سعودی در واکنش به پنج مورد دیگر ابتلا، سفر دریایی و هوایی به بحرین، مصر، فرانسه، آلمان، عراق، ایتالیا، کویت، لبنان، عمان، اسپانیا، کره جنوبی، سوریه، ترکیه و امارات متحده عربی را ممنوع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان پیشتر مرزهای زمینی خود را نیز مسدود کرد.

در بیانیه وزارت کشور عربستان آمده: «دولت پادشاهی عربستان به هدف حفاظت از سلامت شهروندان و ساکنان کشور تصمیم گرفته موقتا (اینگونه) سفرها را تعلیق کند.»

شرکت هواپیمایی اتحاد متعلق به ابوظبی که روزانه ۱۲ پرواز به عربستان سعودی دارد، گفته است در زمان صدور بیانیه عربستان، سه هواپیما به مقصد این کشور در حال پرواز بوده است.  

این موسسه گفت وقتی پروازهای مذکور در فرودگاه جده و ریاض بر زمین نشستند، تنها به شهروندان عربستان اجازه خروج از هواپیما داده شد و سایرین به ابوظبی بازگردانده شدند.

وزیر بهداشت اردن نیز روز سه شنبه اعلام کرد، این کشور مرزهای زمینی‌اش را با اراضی اشغالی ساحل غربی رود اردن مسدود و سفر به لبنان وسوریه را به خاطر شیوع کرونا ممنوع می‌کند.

این اقدامات به دنبال تصمیم اسرائیل داير بر بسته شدن کلیه مرزهای این کشور اتخاذ شده است. اسرائیل اعلام کرد از این به بعد شهروندان این کشور که از هرنوع سفر به هر نقطه‌ای باز می‌گردند، باید خود را به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطینه کنند. به اتباع خارجی تنها زمانی اجازه ورود داده می‌شود که تضمین کنند آن‌ها نیز خود را به مدت ۱۴ روز در قرنطینه قرار خواهند داد. 

وزارت بهداشت اسرائیل می گوید دستکم ۵۸ نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

روز سه شنبه، اسرائیل مرز «ارِز» با نوار غزه را به روی تردد مردم، جز در موارد انسانی مسدود کرد. این اقدام استثنایی پیامد بسیار گسترده‌ای به روی ساکنان غزه که همه روزه برای کار و تامین خانواده‌هایشان در ساحل غربی به اسرائیل می روند، خواهد داشت.

در این میان، مقامات دولت خودگردان فلسطین، با توجه به افزایش موارد کرونا به ۲۵ بیمار، محدودیت تردد بیشتری در ساحل غربی برقرار کرده و بیت اللحم را مسدود کرده‌اند. 

در عراق، دولت نجف، محل اماکن متبرکه شیعیان را به مدت یک هفته برای جلوگیری از شیوع بیماری به روی غیر ساکنان آن مسدود کرده است. 

دستکم ۷ نفر در عراق بر اثر عوارض کرونا جان خود را از دست داده‌اند. آمار رسمی دولت حاکی از ۵۰ مورد ابتلا به این ویروس است. 

به گزارش رسانه‌های محلی، کابینه عراق از شهروندان این کشور خواسته از سفر به دیگر استان‌ها و  خارج از کشور اجتناب کنند.

روز سه‌شنبه همچنین شاهد نخستین مرگ از کرونا در کشور لبنان بود: او مسافری از مصر بود که در قرنطینه نگاه داشته شده بود.

در مراکش یک زن ۸۹ ساله که از ناحیه بولونیای ایتالیا بازگشته بود از عوارض کرونا درگذشت.

در این میان، مصر با تعداد ۵۹ بیمار آلوده به ویروس کرونا، به مدت ده روز ملاقات با زندانیان و نیز اجتماعات را ممنوع کرده است. گفته می شود ممکن است دولت استفاده از قلیان را به منظور جلوگیری از گسترش کرونا ممنوع کند.

در کویت کلیه سینماها و سالن‌های عروسی تعطیل شده‌اند.

اما در این میان، ایران همچنان حامل گسترده‌ترین پیامد ویروس کرونا باقی مانده است.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده کلیه پزشکان و پرستارهایی که براثر ابتلا به کرونا از میان می‌روند، همانند سربازان به عنوان شهید شناخته می‌شوند به این معنی که به خانواده آن‌ها حق دریافت حقوق و مزایای دولتی داده می‌شود. 

این امر همچنین در مذهب شیعه به کسانی که با ویروس کرونا مبارزه می‌کنند، وزن مذهبی می‌دهد. کارشناسان نگران آنند که تعداد موارد ابتلا به کرونا در ایران در آمار رسمی کمتر از واقع گزارش شده باشد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ایران که نگران افزایش شدید قربانیان کروناست، از دولت تقاضا کرده کلیه زندانیان از جمله دوتابعیتی‌ها را آزاد کند. او گفته است این «اسباب تاسف و نگرانی است» که زندانیان سیاسی در میان شیوع این اپیدمی در حبس باشند.

تصور می‌شود دستکم شش شهروند بریتانیا از جمله نازنین زاغری-رتکلیف، که برای یک بنیاد خیریه کار می کرد، در میان آن‌ها باشد. نازنین از سال ۲۰۱۶ در حبس بوده و اخیرا به رغم اظهارات مقامات داير بر این که حال مزاجی او مساعد است، علائم ابتلا به کرونا داشته است.

جاوید رحمان، روز سه شنبه در ژنو به خبرنگاران گفت: «تعدادی از شهروندان خارجی و دو تابعیتی (در ایران) در خطرند. آن ها حتی اگر علائم بیماری را نداشته باشند حقیقتا نگران (ابتلا به آن) هستند.»

او افزود: «این همچنین موجب نگرانی من است و به همین دلیل به دولت جمهوری اسلامی توصیه کرده‌ام کلیه زندانیان را موقتا رها کند.»

روز دوشنبه، رئیس قوه قضاییه ایران گفت موقتا تعداد ۷۰ هزار زندانی به منظور جلوگیری از گسترش کرونا در زندان ها، آزاد شده‌اند. 

وحشت مردم از ابتلا به کرونا درایران به این شایعه در اهواز دامن زده که مصرف الکل که در ایران ممنوع است، می‌تواند این بیماری مرگبار را درمان کند. به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، عاملان تولید الکل غیرقانونی، مشروبات مسموم به بازار سرازیر کرده‌اند که مصرف آن به مرگ ۳۶ نفر انجامیده است.

© The Independent

بیشتر از جهان