پزشک ایتالیایی شیوع کرونا را به سونامی تشبیه کرد

«به خاطر جلوگیری از وحشت‌زدگی مردم، خطر این بیماری را دست‌کم نگیریم»

در حال حاضر در ایتالیا ۹۱۷۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند - Carlo Hermann / AFP

پزشکی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا در ایتالیاست، ضمن توصیف این اپیدمی به عنوان یک «فاجعه» هشدار داده که مردم به خاطر «جنگ علیه وحشت‌زدگی» خطر این بیماری را دست‌کم می‌گیرند. 

دکتر دانیل ماکینی، شرایط حاکم بر بیمارستان محل کارش در شهر برگامو واقع در شمال ایتالیا را شرح داده و گفته این اپیدمی «یک سونامی است که روزانه با چند برابر شدن تعداد آن، همه ما را به شدت درگیر کرده است.» 

دکتر ماکینی که پزشک جراح در بیمارستان «هیومنیتاس گاواتزنی» در ایالت لومباردی یکی از مراکز شیوع کرونا است، می‌گوید: «جنگ به معنی واقعی کلمه مغلوبه شده و روز و شب بدون وقفه ادامه دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر در ایتالیا تعداد ۹۱۷۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا یا کووید ۱۹ و ۴۶۳ مرگ ناشی از بیماری گزارش شده است.

دولت سراسر کشور را قرنطینه کرده و به هدف جلوگیری از سرایت هرچه بیشتر بیماری، مسافرت، رویدادهای عمومی و آموزشگاه‌ها را در سراسر ایتالیا ممنوع و تعطیل کرده است. 

دکتر ماکینی از مردم – به ویژه جوانان – خواست تا خطر بیماری را دست‌کم نگرفته و تصور نکنند این تنها یک آنفلوآنزای «پیش پا افتاده» است. 

او در پست فیسبوکش نوشت: «در دقایقی که هنوز کسانی در شبکه‌های اجتماعی با نادیده گرفتن توصیه‌ها فخر می‌فروشند که (از کرونا) نمی‌ترسند؛ و شکایت می‌کنند که زندگی روزمره اشان "موقتا" مختل شده، یک اپیدمی فاجعه بار در حال وقوع است.»  

«موارد آلودگی چند برابر می شود، همه روزه ۱۵ تا ۲۰ نفر با عوارض مشابه در بیمارستان بستری می‌شوند. نتیجه آزمایشات یکی بعد از دیگری مشخص می‌شود: مثبت، مثبت، مثبت. بخش اورژانس در حال سقوط است.»

او افزود: «دیگر جراح، متخصص مجاری ادرار، متخصص کودکانی وجود ندارد: ما همه تنها پزشکانی هستیم که به ناگاه در یک تیم واحد در مقابل یک سونامی قرار گرفته‌ایم که ما را غرق کرده است.»

دکتر ماکینی از آنچه «جنگ علیه وحشت‌زدگی» خواند انتقاد کرد و گفت: «آیا وحشت واقعا بدتر از بی احتیاطی و غفلت در مقابل چنین اپیدمی است؟ وقتی پیام خطرناک بودن آنچه می‌گذرد به مردم نمی‌رسد، وحشت می‌کنم.» 

اطلاعات نادرست در مورد ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی شروع شده است، که با توئیت‌های دونالد ترامپ نیز تقویت می‌شود. رئیس جمهور آمریکا بارها گفته است کووید ۱۹ بدتر از آنفلوآنزای عادی نیست. آقای ترامپ حتی در لحظه‌ای که همکاران حزب جمهوریخواه خودش، خودشان را با نگرانی از موارد تماس با ویروس در قرنطینه گذاشته‌اند، رسانه‌ها را به اغراق گویی در مورد آن متهم می‌کند. تاکنون در ایالات متحده ۲۷ نفر بر اثر عوارض کرونا درگذشته‌اند.

دکتر ماکینی گفت: «مردم بیچاره یکی بعد از دیگری به اورژانس مراجعه می‌کنند. عوارضشان با آنفلوآنزا بسیار متفاوت است. بیایید دیگر به آن یک آنفلوآنزای بد نگوییم.»

«تابلوهایی که روی آن ها نام مریض ها نوشته شده، بسته به نوع عمل، رنگ‌های مختلف دارد. اکنون همه آن‌ها قرمز است و در عوض نوع عمل جراحی تنها یک تشخیص در مقابل آن نوشته شده: ذات الریه مضاعف.»

«به من بگویید کدام آنفلوآنزا می‌تواند با چنین سرعتی چنین  ماجرایی بیافریند. متاسفم، اما من به عنوان یک پزشک، متقاعد نمی‌شوم که این بیماری عمدتا برای سالمندانِ با بیماری های دیگر، خطرناک است.»

دکتر ماکینی اذعان کرد که وقتی بیمارستان و بخش مراقبت ویژه را برای «آزاد کردن هرچه بیشتر تخت پیش از شیوع گسترده بیماری تخلیه کردند، او و همکارانش فکر نمی‌کردند هرگز با چنین «اپیدمی شدیدی» رو به رو شوند.» اما او افزود: «اوضاع اکنون بسیار وخیم است.»

«دیگر (برای کادر پزشکی) شیفت و ساعت کاری وجود ندارد. زندگی اجتماعی ما قطع شده است. دیگر اقوام خود را نمی‌بینیم چون می‌ترسیم آن‌ها را آلوده کنیم. بعضی از ما به‌رغم اقدامات حفاظتی مبتلا شده‌ایم.»

بعضی از همکارانمان که به ویروس آلوده شده‌اند، اقوامشان را هم آلوده کرده‌اند که میان مرگ و زندگی دست و پا می‌زنند. بنابراین، صبور باشید. به تئاتر و موزه و باشگاه‌های ورزشی نروید. به سالمندانی که ممکن است به مرگشان بیانجامید رحم کنید.»

«خواهش می‌کنم این پیام را به اشتراک بگذارید. باید این را پخش کنیم تا از گسترش آن‌چه اینجا می‌گذرد به سایر مناطق ایتالیا جلوگیری کنیم.»

این پست فیسبوک از روز شنبه تاکنون بیش از ۲۹ هزار بار به اشتراک گذاشته شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان