بهبودی چشمگیر وضعیت زنان در عربستان سعودی

نقش زنان عربستان سعودی در تمام عرصه ها افزایش یافته است

در پرتو اصلاحات اخیر، زنان عربستان سعودی در تمام عرصه ها حضور پیدا کرده اند . عکس از: ‏AFP‏

در حالی که اغلب کشورهای جهان، هشتم مارس را به عنوان روز جهانی زن گرامی می دارند و برنامه های متعددی در این روز به منظور تعهد به حمایت از حقوق زنان برگزار می شود، زنان در عربستان سعودی نیز برای گرامی داشت از این مناسبت ارزشمند امسال برنامه ها و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی بیشتری داشتند. به ویژه این که عربستان سعودی از چندی بدین سو در تلاش است تا اصلاحات لازم را برای بهبودی وضعیت زنان اعمال کند و زمینه حضور و نقش زنان را در عرصه های مختلف زندگی افزایش دهد. در پرتو همین تلاش ها، برنامه های گرامی داشت از روز جهانی زن امسال در ریاض، پایتخت عربستان سعودی حال و هوای ویژه داشت و تحولات مثبتی که جامعه عربستان سعودی در چند سال اخیر شاهد آن بوده است، در برنامه های بزرگداشت و تجلیل از روز زن به صورت چشمگیری نمایان بود. در عربستان سعودی، زنان امروز از حقوق بسیاری که در گذشته از آن ها محروم بودند، برخوردار هستند و ممنوعیت های بسیاری از مسیر پیشرفت آن ها برداشته شده است، زنان در عرصه های مختلف زندگی حضور پیدا کرده اند و نقش تأثیر گذاری در تصمیم گیری های جامعه دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور زنان در ادارات دولتی، مراکز تصمیم گیری و در عرصه های سیاسی و علمی افزایش قابل ملاحظه ای یافته است و تلاش ها برای ارتقای نقش زنان در جامعه همچنان ادامه دارد تا این که حضور زنان در همه ای امور متناسب با نیازمندی های مدرنیته و عصر امروز باشد.

با آن که سال 2017 به عنوان سرآغاز تحول زندگی زنان در عربستان سعودی محسوب می شود، اما در سال در 2018، عربستان سعودی گام های بزرگی در راستای توانمند سازی زنان برداشت و زنان در عرصه های مختلفی به آزادی دست یافتند. اعطای حق رانندگی به زنان، تصویب قانون منع آزار و اذیت زنان، اجازه ورزش برای دختران در مدارس، اجازه حضور بانوان در باشگاه ها و ورزشگاه ها برای تماشای مسابقات ورزشی، اجازه مشارکت در بازی های جهانی و اعطای مجوز خلبانی به زنان را می توان به عنوان برخی از عمده ترین تحولات سال 2018 به شمار آورد. اما در سال 2019، اقدامات عملی بسیاری در راستای افزایش حضور زنان در عرصه های مختلف دولتی اتخاذ شد که تعیین شاهدخت ریما دختر بندر بن سلطان به عنوان نخستین سفیر زن در واشنگتن، راهگشای پیشرفت زنان در جامعه عربستان سعودی شد.

افزون بر آن، عربستان سعودی سعی دارد در چارچوب چشم انداز سال 2030، مشارکت زنان را در بازار کار تا 30 درصد افزایش دهد و زنان در نهادهای مختلف دولتی، همچون مجلس شورا، دستگاه های دفاعی و امنیتی و مراکز آموزشی و فرهنگی نقش گسترده ای داشته باشند.

عربستان سعودی در سال 2019، همچنان شاهد تحولات مثبتی در راستای برابری حقوق زن و مرد بود، طوری که زنان اجازه یافتند، بدون نیاز به ولی امر، درخواست صدور گذرنامه کنند و در صورتی که بیش از 21 سال سن داشته باشند، بدون محرم و ولی امر، به هر کجا که می خواهند سفر کنند.

علاوه بر آن، زنان در بخش های حقوقی، مسائل ازدواج و خانوادگی نیز موفق به کسب امتیازات بسیاری شده اند که محدودیت های گذشته را از مسیر پیشرفت و ترقی آن ها بر می دارد. از سوی دیگر، اصلاحات اعمال شده در بخش های مختلف قضایی، زمینه را برای فعالیت زنان به عنوان وکیل مدافع، بازپرس در دادسرا و سایر بخش های دادگستری فراهم کرده است و همه اشکال تبعیض و نابرابری جنسیتی را از میان برداشته است.

البته وضعیت زنان در عربستان سعودی امروز تفاوت چشمگیری با چند سال گذشته دارد و در پرتو اصلاحات انجام شده، زنان عربستان سعودی موفق به کسب حقوق و امتیازات بسیاری شده اند و در نتیجه، دیدگاه جامعه نسبت به زنان تحول شگرفی یافته است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia

بیشتر از زندگی