ادای سوگند دو رئیس جمهور با چاشنی موشک

اشرف غنی و عبدالله عبدالله همزمان سوگند ریاست جمهوری ادا کردند

علیرغم حرف و حدیث ها در مورد احتمال تعویق یافتن مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی سوگند ریاست جمهوری را – هرچند با تاخیر چند ساعته – در حضور هزاران هوادارش و تعدادی از دیپلمات‌های کشورهای مختلف ادا کرد. 

هم زمان با آن داکتر عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی آقای غنی که نتیجه اعلان شده از سوی کمیسیون انتخابات مبنی بر پیروزی اشرف غنی را نپذیرفته است نیز، در جمع هوادارانش سوگند ریاست جمهوری خورد . 

رئیس جمهور غنی در مراسم ادای سوگند گفت که هر چند تیم دولت ساز پیروز انتخابات شده است، اما او حکومت را تنها با تیم دولت ساز نخواهد ساخت و حکومتش فراگیر خواهد بود. آقای غنی همچنان گفت که او در این دوره از حکومتش سطح درآمد این کشور را بالا خواهد برد. 

آقای غنی همچنان در سخنرانی پس از ادای سوگند گفت که روز سه شنبه فرمانی را صادر خواهد کرد تا روند آزادی زندانیان طالب آغاز شود. آقای غنی گفت با آزادی زندانیان طالب افغانستان شاهد کاهش خشونت بیشتر خواهد بود. آقای غنی همچنان گفت که تا روز سه شنبه هیئت مذاکره کننده با طالبان مشخص خواهد شد. 

در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری توسط اشرف غنی، زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، ژنرال میلر فرمانده نیرو های ناتو در افغانستان، سفیر امریکا در کابل و نمایندگان دیپلماتیک بیشتر کشورها در افغانستان و همچنان دو تن از رهبران جنبش تحفظ پشتون، که یک جریان قدرتمند جدید در پاکستان بوده و منتقد سیاست های این کشور در قبال پشتون های پاکستان می باشد نیز حضور داشتند. 

سوگند همزمان رئیس اجرایی در قصر سپیدار 

همزمان با ادای سوگند رئیس جمهور غنی در ارگ ریاست جمهوری، در فاصله پانصد متری ارگ ریاست جمهوری داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز سوگند ریاست جمهوری را ادا کرد. 

او که نتایج انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده است، هشدار داده بود در صورتی که اشرف غنی سوگند بخورد او نیز سوگند ریاست جمهوری را ادا خواهد کرد. در مراسم ادای سوگند داکتر عبدالله هرچند هیچ نماینده کشورهای خارجی حضور نداشت ولی صد ها تن از هوادارانش حضور به هم رسانده بودند. داکتر عبدالله بدون آنکه به مراسم سوگند آقای غنی اشاره کند، در سخنرانی پس از ادای سوگند گفت که او اگر نتایج انتخابات ریاست جمهوری را قبول میکرد، فاتحه دموکراسی در افغانستان خوانده می شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عبدالله همچنان گفت که نخستین اولویت او در حکومتش تعیین هیئت مذاکره کننده با طالبان است. همزمان با برگزاری مراسم سوگند ریاست جمهوری در ارگ و قصر سپیدار، سه موشک نیز به سوی این مراسم شلیک شد. 

شلیک این موشک ها برای لحظاتی هر دو مراسم را برهم زد. اما هم رئیس جمهور غنی و هم داکتر عبدالله از هواداران شان خواستند تا آرامش خود را حفظ کنند. رئیس جمهور غنی در یک حرکت نمادین کت خود را باز کرده و گفت من جلیقه ضد گلوله ندارم و جانم را فدای مردمم خواهم کرد. 

آقای غنی گفت که طالبان و داعش در یک رابطه استراتژیک قرار دارند و از پاکستان خواست تا شریک تلاش های صلح در افغانستان شود. 

دو پادشاه در یک اقلیم 

مشخص نیست که آینده افغانستان با حضور دو رئیس جمهور چه خواهد شد. از چند روز به این طرف رایزنی‌ها برای حل تنش به وجود آمده میان تیم های دولت ساز و ثبات و همگرایی آغاز شده بود. 

زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان در تلاش رسیدن به یک راه حل با داکتر عبدالله و اشرف غنی دیدار کرد. اما به نظر میرسد این دیدار ها نتیجه آن چنانی در بر نداشته است. 

گزارش هایی نیز به نشر رسید که آقای غنی حاضر شده است تا ۴۰ درصد سهم قدرت را به عبدالله بدهد و همچنان خود داکتر عبدالله نیز سمت ریاست شورای صلح افغانستان را به عهده بگیرد. اما این پیشنهاد ها از سوی داکتر عبدالله پذیرفته نشد. گفته می شود که داکتر عبدالله خواهان پست نخست وزیر یا هم رئیس شورای وزیران با صلاحیت های بیشتر نسبت به دوره قبلی شده که از سوی رئیس جمهور رد شده است. 

با ادای سوگند ریاست جمهوری دو نفر همزمان، افغانستان وارد فاز جدیدی شده است. پیش بینی می شود که داکتر عبدالله تلاش خواهد کرد تا در سایه نیروهای شبه نظامی وفادار به فرماندهان جهادی در بعضی از استان ها، استاندارهای خود را تعیین کند. مناطق تحت نفوذ ژنرال دوستم که تا هنوز نیروهای شبه نظامی خود را نگه داشته است، در اولویت قرار دارد. 

همچنان داکتر عبدالله تلاش خواهد کرد تا در مناطق شمال کابل مانند پنجشیر، پروان، بلخ، کاپیسا، بدخشان و تخار، که تا حدی نیروهای وفادار به وی حضور دارند، به زور نیروهای شبه نظامی، استاندار و فرمانده نیروی انتظامی تعیین کند. اما به باور کارشناسان سیاسی این روند جز این که بحران را در افغانستان بیشتر تقویت کند، سودی دیگر نخواهد داشت. 

بیشتر از