افزایش شدید آمار جهانی مبتلایان به ویروس کرونا

دومین فرد مبتلا به کووید۱۹ در بریتانیا درگذشت

شانگهای فوریه ۲۰۲۰- HECTOR RETAMAL / AFP

شمار کل افراد مبتلا به ویروس کرونا در روز جمعه از ۱۰۰ هزار نفر گذشت و آمار مبتلایان در بریتانیا هم شاهد بزرگ‌ترین جهش خود تا امروز بود.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، تایید کرد که دومین فرد مبتلا به کووید۱۹ در بریتانیا درگذشت و آمار افراد مبتلا از ۱۱۶ نفر در روز گذشته به ۱۶۴ نفر رسید. در دیگر اخبار:

- به گفته فرماندار اندرو کومو، بیش از ۴ هزار نفر در ایالت نیویورک تحت قرنطینه رفته‌اند و ۳۳ نفر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

- آمار مرگ بیماران مبتلا به کووید۱۹ در ایتالیا در روز جمعه حدود ۵۰ نفر افزایش داشت که کل آمار مرگ در این کشور (در این زمینه) را به ۹۷ نفر رساند. شمار افراد مبتلا در ایتالیا از ۴ هزار نفر گذشته است.

- بوریس جانسون اختصاص بودجه اضافی ۴۶ میلیون پوندی را به تحقیقات برای یافتن واکسن ویروس کرونا اعلام کرد و گفت که امیدوار است ظرف یک سال آینده واکسنی برای استفاده عموم مردم آماده شود.

- فیسبوک دفتر خود در لندن را بعد از آن که پاسخ آزمایش یکی از کارمندانش به ویروس کرونا مثبت اعلام شد، تعطیل کرد.

- دو نوجوان به خاطر حمله به مردی سنگاپوری در لندن دستگیر شدند. ظاهرا آن‌ها در طول حمله، داد می‌زدند: «ویروس کرونای تو را در کشورم نمی‌خواهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

- بر اساس ارقام تا روز جمعه، حداقل ۳۴۰۰ نفر در اثر ابتلا به کووید۱۹ در سراسر جهان جان باخته‌اند.

- در پی مرگ فرد دیگری در ایالت واشنگتن که به ویروس کرونا مبتلا شده بود و تعداد کل آمار مرگ (در اثر کرونا) را در این ایالت به ۱۲ نفر رساند، شمار مرگ‌های مرتبط با کرونا در ایالات متحده به ۱۵ نفر افزایش یافت . دونالد ترامپ لایحه بودجه اضطراری ۸.۳ میلیارد دلاری را برای مقابله با ویروس امضا کرد، اما همچنان به اشتباه ادعا کرد که شیوع ویروس «متوقف شده» است، و این که آمار افراد مبتلا «خیلی کم است، چرا که در مرزها با قدرت و دقت عمل کردیم.»

- به گزارش وزارت بهداشت بریتانیا، تاکنون دو نفر در این کشور جان باخته‌اند که هر دو از پیش، از مشکلات سلامتی رنج می‌برده‌اند. مردی مسن در روز پنجشنبه بعد از ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان میلتون کینز درگذشت و مرگ او عصر روز جمعه اعلام شد. در عین حال، دفتر نخست وزیری گفت که در حال «تسریع اقدامات» برای انتقال به مرحله بعدی در مقابله با ویروس است، و اظهار داشت که در تلاش است تا از سرعت شیوع ویروس بکاهد. به گفته سخنگوی دفتر نخست وزیر، این تصمیم بعد از هشدارهای معاون بهداشت کشور گرفته شد که گفته بود «به احتمال زیاد موارد ابتلا به ویروس به نحوی قابل توجه افزایش خواهد یافت.»

- روز جمعه چندین کشور، از جمله کلمبیا، توگو و صربستان، اولین موارد ابتلا به کووید۱۹ را اعلام کردند.

- اولین مورد ابتلا در واتیکان هم شناسایی شد و گفته می‌شود که فرد بیمار که برای شرکت در سمیناری سه روزه به آنجا رفته بوده است و در حال حاضر تحت مراقبت در بیمارستانی در آن «کشور» است. پاپ فرانسیس که بعد از ابتلا به سرماخوردگی خفیفی، بسیاری از ملاقات‌های علنی خود را طی هفته‌های اخیر لغو کرده بود، برای ویروس کرونا آزمایش داد و پاسخ آزمایش او روز پنجشنبه منفی اعلام شد.

- بعد از آن که مردی ۸۶ ساله در بیمارستان روتردام درگذشت، هلند نیز روز جمعه اولین مورد مرگ در اثر ابتلا به این ویروس را اعلام کرد.

- آمار رو به افزایش درگذشتگان و افراد مبتلا در کشورهای جدید در حالی منتشر می‌شود که سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته است اقدامات برای مقابله با شیوع این ویروس مرگبار را به اولویت اصلی خود تبدیل کنند.

- دکتر مایک رایان، دبیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت، گفت: «امید کاذبی است که بگوییم این ویروس مانند ویروس آنفولانزا خود به خود در تابستان ناپدید خواهد شد. در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.»

- برخی کشورها تمهیدات جدی‌تری برای مقابله با شیوع ویروس اتخاذ کرده‌اند. از جمله، فرانسه اعلام کرده است که مدارس را در نواحی شدیدا در معرض ابتلا، برای دو هفته خواهد بست. به گفته جروم سالومون، دبیر سرویس بهداشت همگانی فرانسه، شمار افراد مبتلا در این کشور در روز جمعه به بیش از ۶۰۰ نفر رسید، در حالی که در روز پیش از آن تنها ۱۹۰ نفر بود.

- در همین حال در ایتالیا که آسیب‌دیده‌ترین کشور اروپایی از ویروس کرونا است، موارد ابتلا از ۳۸۵۸ نفر در پنجشنبه، به ۴۶۳۶ نفر رسید. به گزارش آژانس مراقبت مدنی (Civil Protection Agency) آمار مرگ بیماران نیز با افزایش ۴۹ نفری، به ۱۹۷ نفر رسید.

- استان هوبی در چین که این بیماری از آنجا آغاز شد، در طول ۲۴ ساعت گذشته برای اولین بار از زمان شیوع ویروس، تعداد موارد جدید را «صفر» گزارش کرد. البته این آمار کل استان، به جز ووهان، مرکز آن است که اولین موارد کووید۱۹ سال گذشته در آنجا گزارش شد.

- شرکت‌های مختلف نیز از شناسایی موارد ابتلا در میان کارمندان خود خبر داده‌اند، از جمله فیسبوک که بعد از ابتلای یکی از کارمندانش در دفتر لندن، آن دفتر را برای ضدعفونی کردن تعطیل کرد، و نیز بریتیش ایرویز (British Airways) که می‌گوید پاسخ آزمایش دو تن از کارمندانش که مشغول جابجایی ساک مسافران بوده‌اند، مثبت بوده است.

- سازمان ملل نیز به خاطر شیوع کووید۱۹ وارد عمل شده است و اعلام کرده است که ملاقات‌های کلیدی مقدماتی پیش از نشست تغییرات اقلیمی این سازمان در گلاسکو، لغو خواهد شد.

- آمار افراد مبتلا در بریتانیا همزمان با اعلام نخست وزیر مبنی بر اختصاص بودجه اضافی به تحقیقاتی برای یافتن واکسنی برای مقابله با این بیماری مسری، به ۱۶۴ نفر رسید. او گفت، امیدوار است ظرف یک سال آینده واکسنی آماده شود.

سر پاتریک والانس (مشاور علمی بوریس جانسون) گفت: «غیرمنطقی نیست که فکر کنیم واکسنی برای پایان دادن به این ویروس ظرف یک سال تا ۱۸ ماه آینده پیدا خواهیم کرد، که وقتی آن را با امکانات ما در همین چند سال پیش مقایسه کنید که یافتن و خلق چنین واکسنی ممکن بود ۲۰ سال به طول انجامد، به نوبه خود خیلی ارزشمند است.»

- دولت بریتانیا کوشیده است به مردم اطمینان دهد که به‌رغم کسری مواد غذایی و لوازم ضروری به خاطر ترس از شیوع کووید۱۹، به فراهم‌ آوردن مداوم چنین اقلامی ادامه خواهد داد.

- جورج یوستیس، وزیر محیط زیست بریتانیا، روز جمعه با روسای فروشگاه‌های مواد غذایی و اتحادیه‌های تجاری درباره طرح و برنامه‌هایی برای عرضه مواد غذایی جلسه داشت، و گفت اطمینان یافته است که فروشندگان مواد غذایی «تمام تمهیدات لازم» را درنظر گرفته‌اند تا قفسه‌های فروشگاه‌های خود را پر نگاه دارند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان