پراکنش کرونا با ورزش ایران چه می‌کند؟

از تعطیلی مسابقات ورزشی در ایران و آسیا تا تعطیلی مشاغل کوچک ورزشی

ورزشگاه خالی آزادی - عکس از خبرگزاری ایرنا 

جریانی را می‌شناسید که تحت تاثیر پراکنش ویروس کرونا دچار دگرگونی نشده نباشد؟ ورزش که در ذات خود اجتماع تماشاگران و ورزشکاران را ممکن می‌سازد، مثل هر فعالیت شغلی یا اجتماعی دیگری، تحت تاثیر جهان‌گیری این ویروس است. سایه وحشت از کرونا فعالیت‌های ورزشی در ایران را از حرفه‌ای‌ترین سطح تا باشگاه‌های محلی و کوچک تعطیل کرده است، و در این شرایط، شمایل ناآشنایی از خود نمایش می‌دهد. تعطیلی رقابت‌های ورزشی در ایران می‌تواند برای اقتصاد ورزش ایران آسیب‌های پرشماری داشته باشد که شاید غیرقابل جبران باشند. اما بی‌شک سلامت تماشاگران و ورزشکاران از هر موضوع دیگری در ورزش واز تمام جام‌ها و پیروزی‌ها مهم‌تر است.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو سرنوشت نامعلومی دارد و ایران که به یکی از مراکز شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است، ورزشکاران المپیکی خود را باید در شرایطی اضطراری برای المپیک آماده نگه دارد. پیمان فخری، رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک، در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که اگر شیوع ویروس کرونا در سال آینده ادامه داشته باشد، با توجه به در پیش بودن المپیک، چه تدبیری برای برگزاری اردوهای تیم ملی در نظر خواهند گرفت، چنین گفت: «ورزشکاران و مربیان نگران نباشند و در صورت نیاز، شرایط قرنطینه ایجاد می‌کنیم. مخصوصا در آکادمی ملی المپیک و رشته‌هایی که سالن اختصاصی دارند. هیچ فرد دیگری هم حق ورود به اماکن قرنطینه را نخواهد داشت.» اما ورزش ایران و حتی متمول‌ترین باشگاه‌ها چنین امکانی ندارند که بتوانند قرنطینه برای برگزاری تمرینات ایجاد کنند.

کرونا ورزش ایران را تعطیل کرده است و حتی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال ایران که اصرار به برگزاری بازی‌ها داشتند، سرانجام کوتاه آمدند و رای به تعطیلی مسابقات فوتبال در ایران دادند. فدراسیون فوتبال در بیانیه خود درباره تعطیلی لیگ‌ها نوشته است که از ۱۴ فروردین ماه مسابقات ادامه خواهند داشت، اما هیچ تضمینی نیست که بحران شیوع کرونا تا آن روز فروکش کند و برگزاری مسابقات ورزشی در ایران ممکن باشد.

پیشنهادی در جلسات سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مطرح شده بود که طبق آن، همانند فدراسیون والیبال، لیگ برتر را با همین جدول رده‌بندی به پایان برسانند و لیگ برتر را فصل آینده با حضور ۱۸ تیم برگزار کنند. اما این پیشنهاد قابلیت اجرایی نداشت و در جلسات، رای موافق لازم را جلب نکرد. عجیب است که با توجه به شیوع کرونا در ایران، سازمان لیگ فوتبال اعلام کرده است که تا چند روز دیگر برنامه جدید لیگ را اعلام خواهد کرد؛ در حالی که هیچ نشانه شفاف و علمی درباره پایان شیوع کرونا در ماه آینده در دست نیست و معلوم نیست این برنامه جدید چگونه ضمانت اجرایی خواهد داشت.

طبق تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، برگزاری ادامه مرحله گروهی لیگ قهرمانان (شرق آسیا) در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ ممکن نخواهد بود. برنامه جدید از ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۹۹ شروع می‌شود، اما از آغاز احتمالی این رقابت‌ها، همه بازی‌ها در کمتر از فاصله زمانی یک هفته برگزار خواهد شد و تاریخ برخی از هفته‌ها با برنامه‌ بازی‌ها در روز فیفا و بازی‌های ملی در راه انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ چین تداخل می‌یابد. این امر، یکی از مشکلات کنفدراسیون فوتبال آسیا در آینده است و هنوز کسی نمی‌داند با چه برنامه‌ای می‌توان تاریخ‌ بازی‌ها را تنظیم کرد. درباره مرحله گروهی لیگ قهرمانان در غرب آسیا هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است، اما برگزاری بازی تیم‌های ایرانی بعید به نظر می‌رسد. پیش‌تر، ایران از میزبانی در دور رفت محروم شده بود و مشخص نیست که طبق برنامه جدید لیگ قهرمانان، درباره وضعیت میزبانی تیم‌های ایرانی چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

روز جمعه در جلسه‌ای که قطر میزبانش بود و باید نمایندگان قطر، ایران و عراق در آن شرکت می‌کردند، نمایندگان فدراسیون فوتبال ایران به دلیل قوانین قرنطینه مسافران در قطر نتوانستند به دوحه بروند و فدراسیون فوتبال، پژمان منتظری، بازیکن سابق تیم ملی را که در تیم الخریطیات بازی می‌کند، به عنوان نماینده خود به جلسه فرستاد. در آن جلسه، تصمیم گرفته شد که بازی‌های تیم‌های ملی در راه جام جهانی شهریور ماه ۹۹ برگزار شوند، اما برنامه دقیق این بازی‌ها هنوز اعلام نشده است. فوتبال آسیا با بحران برنامه‌ریزی مواجه شده است و ایران با توجه به پراکنش بیشتر ویروس کرونا، شاید بیش از سایر کشورها درگیر مشکلاتی در برنامه‌های ورزشی شود و فدراسیون فوتبال در حالی که بدون رئیس اداره می‌شود، به سختی می‌تواند برنامه روشنی برای آینده بنویسد. فوتبال اما فقط یک مثال از بحران برنامه‌ریزی در برنامه‌های ورزشی پس از شیوع ویروس کرونا است و ورزش ایران در تمام رشته‌ها احتمالا لیگ‌های بی‌پایان را در فصل جاری تجربه خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورزش البته فقط در سطح حرفه‌ای اهمیت ندارد و باشگاه‌های ورزشی کوچک و خصوصی در رشته‌های مختلف، کسب و کارهای خُرد رایج هستند و تعطیلی آنها بعد از شیوع کرونا، می‌تواند به آسیب‌های اقتصادی برای صاحبان و مربیان در این مشاغل بینجامد، در حالی که حمایت اقتصادی از این مشاغل، مسئولیت‌ نهادهای ورزشی مثل وزارت ورزش و جوانان است؛ همان وزارت‌خانه‌ای که به جای پرداختن به ورزش همگانی و عمومی، به باشگاه‌داری حرفه‌ای مشغول است.

بیشتر از ورزش