ظریفه غفاری: نمی‌دانم چرا طالبان عاشق کشتن من است!

برای کار کردن زن در جامعه سنتی افغانستان باید با افکاری که بر ضد حضور زنان در جامعه است، جنگید

ظریفه غفاری، دوره طالبان را سیاه‌ترین دوره در تاریخ معاصر افغانستان می‌داند

ظریفه غفاری، زن افغان که به تازگی جایزه «زن شجاع‌» را از وزارت خارجه آمریکا به دست آورده است، می‌گوید: «من با طالبان هیچ مشکل ندارم، اما آن‌ها عاشق کشتن من هستند، نمی‌دانم چرا.»

ظریفه غفاری، یگانه شهردار زن در میدان‌شهر استان وردک که پس از مبارزات زیاد توانست این مقام را به‌دست آورد، می‌گوید:«من پس از آن که به این مقام معرفی شدم، تا نه ماه نخست نتوانستم این منصب را اشغال کنم، زیرا ممانعت‌ها و تهدیدهای زیادی وجود داشت. اما فرار نکردم، مبارزه کردم تا به این موقعیت رسیدم و تلاش می‌کنم تا بتوانم از این موضع به مردمم خدمت کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو غفاری، دوره طالبان را سیاه‌ترین دوره در تاریخ معاصر افغانستان می‌داند و می‌گوید: «جنگجویان گروه طالبان من را از زمانی که به این منصب معرفی شدم، تاکنون تهدید به مرگ می‌کنند، اما نمی‌دانم چرا. من هیچ مشکل با آن‌ها ندارم و کاری نادرست هم برای این گروه نکرده‌ام، جز این که حقایق را گفتم و برای منافع کشور و مردمم مبارزه کردم. امیدوارم که این گروه نتواند دستاوردهای چندین ساله گذشته زنان را که خط قرمزی برای ماست، از بین ببرند.»

او می‌افزاید: «کار کردن زن در جامعه سنتی افغانستان آسان نیست و باید با تک تک افکاری که بر ضد حضور زنان در جامعه است، جنگید و من هم هنوز با این پدیده مبارزه می‌کنم، زیرا زنان در جامعه ما زود قضاوت می‌شوند و این وضعیت برای من نگران کننده است.»

بانو غفاری هنوز هم از مشکلات در برابر کارهای دولتی‌اش شکایت دارد، و می‌گوید: «متاسفانه پس از مبارزات زیادی که انجام دادم، هنوز هم با مشکلات متعدد دیگری نیز مواجه هستم. همین اکنون روابطم با استاندار میدان وردک خوب نیست.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، که در محفل اعطای این جوایز حضور داشت، گفت: «جهان به زنانی نیاز دارد که مایل به پذیرش خطر و ابراز شجاعت باشند و بدون تردید جایزه‌های امروز به همین زنان داده می‌شود.»

سما جاوید، فعال جامعه مدنی، می‌گوید: «این جایزه شجاعت نه تنها برای بانو غفاری، بلکه برای تمام زنان شجاع کشور ما است و من به بانو غفاری و همفکران وی افتخار می‌کنم و امید دارم که روزی شاهد آن باشیم که زنان کشور ما رهبری نظام سیاسی را نیز بر دوش داشته باشند. من از تمام مردم به ویژه زنان کشورم می‌خواهم که بانو غفاری را حمایت کنند و نگذارند که مخالفانش او را وادار به ترک وظیفه کنند.»

مرسل عثمانی، دانشجوی خبرنگاری، نیز از این خبر خوشحال به نظر می‌رسد و می‌گوید:«این جایزه افتخاری برای تمام زنان افغانستان است، همه‌ ما به بانو غفاری افتخار می‌کنیم، زیرا این جایزه نشان می‌دهد که زنان افغان نیز مانند مردان توانایی‌های زیادی برای مبارزه و کار کردن در جامعه دارند و این جایزه پیام رسان آن است که دولتمردان کشور ما باید زنان را نیز مانند مردان در قدرت شریک سازند تا بیشتر مصدر خدمت شوند.»

بانو ظریفه غفاری، فرزند بزرگ خانوده‌اش است و دارای مدرک فوق لیسانس در اقتصاد از کشور هند است. او سال گذشته از طرف حکومت افغانستان به عنوان نخستین شهردار زن در ناحیه میدان‌وردک معرفی شد. غفاری پس از مبارزاتش برای حقوق زنان و فعالیت‌های اجتماعی، توانست از طرف وزارت خارجه آمریکا برنده جایزه «زن شجاع» شناخته شود.

باید گفت که جایزه «زن شجاع»‌ وزارت خارجه آمریکا، سالانه به زنانی اهدا می‌شود که بیشترین تلاش‌ها را برای تامین صلح، عدالت، حقوق بشر، برابری جنسیتی و برجسته ساختن نقش زنان در کشورشان انجام می‌دهند و امسال در کنار بانو غفاری از افغانستان، یازده زن دیگر نیز از کشورهای مختلف به دریافت این جایزه نایل شدند.  

بیشتر از