افزایش شانس مصطفی الکاظمی برای احراز سمت نخست وزیری در عراق

گروه های عراقی وفادار به تهران مخالف نامزدی مصطفی الکاظمی هستند ‏

تداوم تظاهرات ضد دولتی در شهر ناصریه، عراق. عکس از: ‏AFP‏

طرح نامزدی مصطفی الکاظمی، رئیس سرویس اطلاعاتی عراق برای احراز سمت نخست وزیری از همان آغاز با واکنش های متفاوتی رو به رو شد و اهمیت این امر با گذر زمان افزایش یافت و البته عمده ترین مخالفت از سوی کتائب حزب الله عراق که به عنوان خطرناک ترین گروه مسلح عراقی وفادار به ایران شناخته می شود، مطرح شد. کتائب حزب الله، مصطفی الکاظمی را متهم به تبانی در عملیات ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی مهندس، معاون فرمانده سازمان حشد شعبی که در ماه ژانويه گذشته توسط پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد کشته شدند می کند و تأکید دارد که مصطفی الکاظمی در عملیات نظامی یاد شده نقش موثری ایفا کرده است.

البته مصطفی الکاظمی به هیچ جناح سیاسی و یا جنبش های مذهبی و گروهی وابستگی ندارد و از دوره نخست وزیری حیدر العبادی تا کنون مسئولیت رهبری سرویس اطلاعاتی عراق را به عهده دارد. مصطفی الکاظمی از زمانی مورد توجه قرار گرفت که کتائب حزب الله پیامدهای نامزدی وی را به عنوان فاجعه ملی و غیر قابل پذیرش قلمداد کرده و اصرار دارد که مصطفی الکاظمی زمینه ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس را فراهم کرده است. در واکنش به این ادعا، سرویس اطلاعاتی عراق اتهامات وارده را عاری از حقیقت تلقی کرده و افزوده است که این گونه افترائات بی بنیاد، منافع ملی و ارزش های اجتماعی را زیر سوال می برد و به حیثیت دولت صدمه می زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر آن، سرویس اطلاعاتی عراق تأکید کرده است افراد و نهادهای که به اعتبار دستگاه های امنیتی و وظایف مقدس آن ها لطمه وارد کنند، بر اساس قانون مورد پیگرد قرار خواهند گرفت و سرویس اطلاعاتی عراق در قبال هر گونه اتهامات بی اساس، اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

البته واکنش تند سرویس اطلاعاتی عراق به اتهامات کتائب حزب الله، توجه همگان را به خود جلب کرد زیرا این نخستین باری است که یک نهاد دولتی در عراق با یک گروه مسلح که به صورت مستقیم توسط سپاه پاسداران ایران رهبری و حمایت می شود در رویارویی قرار می گیرد.

در همین حال، منابع آگاه که در رایزنی های انتخاب نخست وزیر حضور دارند، در صحبتی با ایندیپندنت عربی گفتند: شماری از جناح های سیاسی شیعه مذهب عراق، تصمیم گرفته اند مصطفی الکاظمی را به عنوان نامزد برای تصدی سمت نخست وزیری پیشنهاد کنند و این تصمیم از سوی احزاب سیاسی سنی مذهب و کردها نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

منابع مزبور علاوه کردند: اغلب احزاب سیاسی و فراکسیون های شیعه مذهب همچون ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی و جریان حکمت ملی به رهبری عمار الحکیم حمایت خود را از نامزدی مصطفی الکاظمی اعلام کردند، افزون بر آن، مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون که به عنوان بزرگ ترین جریان سیاسی در مجلس عراق شناخته می شود نیز با طرح نامزدی مصطفی الکاظمی همسویی دارد. از سوی دیگر، مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان و رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق از نامزدی مصطفی الکاظمی استقبال کرده و در زمینه آماده همکاری شده است. در همین حال، محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز اظهار داشته است که با نامزدی مصطفی الکاظمی اعتراضی ندارد.

البته مصطفی الکاظمی در میان احزاب سیاسی و گروه های مختلف ملت عراق حامیان بسیاری دارد که شانس وی را برای رسیدن به سمت نخست وزیری تضمین می کند، اما تنها مشکل مصطفی الکاظمی این است که ایران و گروه های وابسته به آن همچون ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری که به عنوان نماینده سیاسی رژیم ایران در بغداد شناخته می شود با نامزدی مصطفی الکاظمی ابراز مخالفت می کنند.

اما به رغم موانع یاد شده، فضای سیاسی حاکم به سود مصطفی الکاظمی است، زیرا از یک سو احزاب سیاسی شیعه مذهب عراقی سعی دارند برای بیرون رفت از بن بست کنونی و ابراز همسویی با معترضان هر چه زودتر اقدام به تشکیل دولت جدید کنند و از سوی دیگر، دولت ایران در حال حاضر دچار بحران شیوع پرشتاب ویروس کرونا است و فرصت تأثیر گذاری آن در روند تحولات سیاسی عراق اندکی کاهش یافته است. در نتیجه می توان گفت که مصطفی الکاظمی نسبت به سایر نامزدان مطرح شده برای تصدی سمت نخست وزیری شانس بیشتری دارد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia