بحران سوریه؛ افزایش تنش میان روسیه و ترکیه بعد ازعملیات نظامی

از بین رفتن آشتی بین مسکو و آنکارا یعنی درگیری یک عضو ناتو و روسیه

نیروهای دولت سوریه که خیلی به شهر ادلب نزدیک بودند اکنون عقب رانده شده‌اند - Muhammad HAJ KADOUR / AFP

روابط روسیه و ترکیه همچنان پرتنش است و در حالی که دیپلمات‌های بلندپایه دو کشور در تکاپوی رفع تنش‌ها هستند، به درگیری تمام عیار در شمال شرق سوریه نزدیک می‌شوند.

به گفته یکی از کنش‌گران حاضر در منطقه نیروهای حکومت سوریه در مواجهه با حمله ترکیه در حالت دفاعی قرار گرفته‌اند و وضعیت کمک‌رسانی‌های بشردوستانه در درون منطقه جنگی شمال غرب سوریه رو به بهبود است.

مصطفی دحنون طی تماسی تلفنی از درون شهر ادلب گفت: «اکنون وضعیت از قبل بهتر شده است.» این شهر پرجمعیت‌ترین شهر در استانی است که اکنون در اختیار مخالفان است.

او به ایندپندنت گفت: «علت آن است که جناح‌های نظامی قصد داشتند از نو روستاها، شهرک‌ها و شهرها را در اختیار بگیرند. قبلاً نیروهای دولت خیلی به شهر ادلب نزدیک بودند اما اکنون عقب رانده شده‌اند.»

تحولات شتابان روز یک‌شنبه در پی کشته شدن دست‌کم ۳۳ سرباز ترک بر اثر حملات هوایی حکومت سوریه به استان ادلب در روز پنج‌شنبه رخ داد. این حمله سبب شد تا آنکارا حملات خود به نیروهای نظامی وفادار به بشار اسد رییس جمهور روسیه را به شدت افزایش دهد و مرزهای ترکیه با بلغارستان و یونان را به روی پناهندگان مشتاق رفتن به غرب بگشاید.

 طبق گزارش رسانه‌های  ترکیه این کشور روز یک‌شنبه ادعا کرد دو جت ساخت روسیه متعلق به حکومت سوریه را در آسمان منطقه تحت اختیار مخالفان در شمال غرب سوریه سرنگون کرده است و پایگاه هوایی حکومت در نزدیکی شهر نیرب را  نیز از کار انداخته است. دمشق هم مدعی شد که در نزدیکی شهر سراقب یک پهپاد ترکیه را سرنگون کرده است.

هیچ کدام از این ادعاها را منابع مستقل تایید نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سانا، چند ساعت‌ بعد دمشق منطقه‌ای در شمال سوریه را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد که البته بدون کمک روسیه متحد اصلی و حاملی نظامی‌اش قادر نخواهد بود این محدودیت را اجرا کند.

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه روز یک شنبه آغاز عملیات سپر بهار را اعلام کرد که هدف آن عقب راندن نیروهای اسد از مواضع ترکیه در ادلب است.

آکار گفت: «خواهان رویارویی با روسیه نیستیم. هدف ما آن است که حکومت سوریه کشتار را متوقف کند و از افراط‌گرایی و مهاجرت جلوگیری کنیم.»

آقای آکار گفت حمله ترکیه معطوف به امکانات حکومت اسد است که تهدیدی برای منافع ترکیه در شمال شرق سوریه است.

به گفته حلوصی ترکیه‌ چندین روز است که مواضع حکومت سوریه را مورد حمله توپخانه و حمله هوایی قرار داده است و ادعا می‌کند چندین بالگرد و پهپاد را «از کار انداخته است» و هم‌چنین ده‌ها تانک، توپ‌های خمپاره‌انداز هویتزر، چندین سامانه ضدهوایی و ۲۲۱۲ سرباز حکومت سوریه را از بین برده است.

وزرای خارجه روسیه و ترکیه نیز در آستانه دیدار احتمالی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در تاریخ پنجم یا ششم مارس در روز یک‌شنبه تلفنی با هم صحبت کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزرای دو کشور از انجام اقداماتی برای ایجاد محیط مناسب دفاع کردند که به اثربخشی گفتگو راجع به پیاده‌سازی توافق‌های پشتیبانی از ایجاد آرامش در سوریه کمک کند.»

در ضمن ترکیه سه خبرنگار پایگاه اینترنتی اسپوتنیک را، که متعلق به کرملین است، در پی انتشار مطلبی دستگیر کرد. در این مطلب ضمیمه شدن بخش‌‌هایی از سوریه به ترکیه حدود هشتاد سال پیش زیر سؤال رفته بود. این خبرنگاران بعد از گفتگو بین دیپلمات‌های بلندپایه دو کشور آزاد شدند.

ترکیه از دیرباز حامی اصلی مخالفان حکومت اسد در سوریه بوده است. اما پس از آن که نیروهای اسد با حمایت هوایی روسیه و نیروهای زمینی ایران توانستند قسمت اعظم خاک این کشور را دوباره تصرف کنند به حاشیه رفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استان ادلیب واقع در شمال غرب سوریه هم‌چنان آخرین پایگاه قوی مخالفان است و نیروهای حکومت اسد و روسیه ماه‌هاست که به آن و حدود دو میلیون نفر شهروندان آن حمله هوایی و توپخانه‌ای می‌کنند به طوری که موجب بروز فاجعه‌ای انسانی در این منطقه شده است و برای آقای اردوغان نیز در فضای عمومی ترکیه که خصومت فزاینده‌ای با سوریه ایجاد شده است، کابوس سیاسی بالقوه‌ای پدید آورده است.

آقای اردوغان و آقای پوتین در چند سال گذشته در مورد سوریه با یکدیگر همکاری کرده‌اند و کوشش می کرده‌اند راه حلی برای مناقشه‌ای ۹ ساله پیدا کنند که با سرکوب شدید مخالفت‌های صلح‌آمیز توسط آقای اسد آغاز شد و کم‌کم به جنگ داخلی تمام‌عیاری تبدیل شد.

از بین رفتن آشتی بین مسکو و آنکارا به معنای درگیری مستقیم مسلحانه بین یک عضو ناتو و روسیه است که می‌تواند پای بقیه اعضای ناتو را نیز به میدان باز کند. این درگیری در ضمن می‌تواند میلیون‌ها سوری را که به امید رسیدن به اروپای غربی به شمال غرب این کشور پناه آورده‌اند دچار مصیبت بیشتری کند.

دولت آقای اردوغان ادعا کرده است که به ۷۶ هزار مهاجر و پناهنده اجازه داده تا به مرز این کشور با یونان و بلغارستان بیایند و بدین ترتیب می‌خواهد به اتحادیه اروپا فشار بیاورد تا به اوضاع سوریه رسیدگی کنند و افکار عمومی داخل ترکیه را نیز از تلفات این کشور در جنگ منحرف کنند.

این در حالی است که طبق آمار مقامات یونان و بلغارستان شمار افرادی که سعی کرده‌اند از مرز عبور کنند خیلی کمتر است و اصرار دارند که اگر هم کسانی موفق شده‌اند از مرزهای به شدت حفاظت شده بگذرند تعدادشان خیلی کم است.

طبق پیامکی که مقامات آتن ارسال کرده‌اند «هیچ‌کس نمی‌تواند از مرزهای یونان عبور کند. جلوی همه کسانی که سعی داشته‌اند به صورت غیرقانونی وارد شوند گرفته‌ایم. آماری که مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند کذب محض و گمراه‌کننده است.»

© The Independent