۳۳ سرباز ترکیه‌ در حمله هوایی سوریه در استان ادلب کشته شدند

روسیه دو ناو مجهز به موشک‌های کروز را به دریای مدیترانه اعزام کرد

نیروی سوری تحت حمایت ترکیه در استان ادلب-Omar HAJ KADOUR / AFP

دست‌کم ۳۳ سرباز ترکیه‌ در جریان حمله هوایی نیروهای دولت سوریه به شمال غرب استان ادلب در روز جمعه، کشته شدند. ترکیه تهدید کرده که به این اقدام واکنش جدی نشان می‌دهد.

به گزارش الجزیره، افزایش پرشتاب تنش‌ها در روز جمعه همزمان با گزارش‌هایی است که در مورد باز شدن مرزهای ترکیه برای عبور پناهندگان سوریه به سوی اروپا منتشر می‌شود.

در همین حال روسیه می‌گوید آنکارا اطلاع نداده بود که نیروهای ترکیه‌ای نیز در کنار آنچه که «شورشیان» خوانده شده، در حال نبرد در ادلب هستند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«سربازان ترکیه‌ای در جایی حضور داشتند که «گروه‌های تروریستی» هدف حمله هوایی نیروهای سوریه قرار گرفتند.»

تلویزیون دولتی روسیه می‌گوید که ارتش ترکیه برای ساقط کردن جنگنده‌های روسیه و سوری از راکت‌های دوش‌پرتاب استفاده کرد.

سربازان کشته شده، از سال ۲۰۱۶ که ترکیه وارد سوریه شد،‌‌ بالاترین شمار کشته‌های ارتش این کشور در یک روز هستند. ترکیه می‌گوید در واکنش به کشته شدن سربازان‌اش همه اهداف شناخته شده رژیم سوریه را هدف قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فخرالدین الطون، رئیس سازمان ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه به الجزیره گفت:«رژیم اسد یک تهدید برای امنیت ملی ما، منطقه و اروپا به‌شمار می‌رود. این رژیم مانند یک شبکه تبهکار شهروندان خود را ترور می‌کند.»

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای نگرانی جدی خود را از بالا گرفتن ناآرامی‌ها اعلام کرده و خواستار اعلام آتش‌بس فوری شده است. او می‌گوید با هر ساعتی که سپری می‌شود، ریسک درگیری بیشتر می‌شود و باید فورا اقدام کرد.

کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز امروز برای بررسی موضوع تشکیل جلسه خواهند داد.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان،‌رئیس‌جمهور ترکیه در نشست امنیتی اضطراری امروز در آنکارا شرکت کرد.

رابرت اوبرایان،‌مشاور امنیت ملی آمریکا هم با ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان که نقش مهمی در سیاست خارجی ایفا می‌کند، تلفنی گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که در کنار ترکیه،‌کشور متحد خود در ناتو می‌ایستد و خواستار پایان فوری اقدامات متجاوزانه رژیم اسد، روسیه و نیروهای تحت حمایت ایران است.

در همین خبرگزاری اینترفکس گزارش داده که روسیه دو ناو جنگی مجهز به موشک‌های کروز را به دریای مدیترانه و سواحل سوریه اعزام کرده است.

بیشتر از