ویروس کرونا؛ کاهش شدید آلودگی هوا در چین

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) گفته، بخشی از این تغییرات به علت تعطیلی اقتصاد این کشور است

روند کاهش میزان گاز دی‌اکسید نیتروژن، قبل و بعد از قرنطینه کردن عده زیادی از مردم، روی نقشه‌های ناسا مشخص است- VIVEK PRAKASH / AFP

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و لغو سفرها در چین، تصاویر ماهواره‌ای این کشور نشان از کاهش شدید آلودگی هوا دارد.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) گفته است که دست کم بخشی از این تغییرات به علت تعطیلی اقتصاد آن کشور در نتیجه تلاش برای مهار ویروس کرونا رخ داده است.

روند کاهش میزان گاز دی‌اکسید نیتروژن، قبل و بعد از قرنطینه کردن عده زیادی از مردم، روی نقشه‌های ناسا مشخص است. دی‌اکسید نیتروژن گازی سمی ناشی از دود وسایل نقلیه، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها است.

محققان پیش از این نیز دریافته بودند که شیوع ویروس کرونا در طول دو هفته میانی ماه فوریه باعث کاهش دستکم یک چهارم از گازهای گلخانه‌ای مضر چین شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعطیلی صنایع و درخواست از مردم برای ماندن در خانه‌ها باعث کاهش شدید مصرف سوخت‌های فسیلی (که علت اصلی بحران تغییرات اقلیمی‌اند) در این بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان شده است.

حدود ۸۰ هزار مورد مبتلا به ویروس کرونا درچین که نقطه آغاز شیوع این ویروس بوده است، ثبت شده است. این کشور با حدود ۲۹۰۰ نفر تلفات، تا کنون بیشترین تعداد مبتلایان را در کل کشورهای جهان داشته است.  

در نقشه‌های ناسا میزان آلودگی در سه هفته اول سال و نیز آلودگی در بازه دهم تا بیست و پنجم ماه فوریه مقایسه شده است.

محققان ناسا گفته‌اند که کاهش آلودگی هوا ابتدا در اطراف ووهان که منشأ شیوع این ویروس بود مشاهده شده است و در نهایت به کل کشور کشیده است.

فِی لی‌یو، پژوهشگر کیفیت هوا در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا، گفت: «این اولین بار است که به خاطر رویدادی خاص شاهد چنین کاهش شدیدی در منطقه‌ای با این وسعت هستم.»

 او گفت، شاهد کاهش میزان دی‌اکسید نیتروژن در دوره رکورد اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز بوده است، اما کاهش در آن دوره کندتر رخ داده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی