آمریکا سازوکار صادرات کالاهای انسان‌دوستانه به ایران را آغاز کرد  

این مجوز به شرکت‌ها اجازه ارسال غذا، دارو و مایحتاج ضروری به ایران را می‌دهد

خبرها حاکی از کمبود شدید امکانات و تهمیدات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در در ایران دارد - عکس از امیر حسامی‌نژاد، خبرگزاری تسنیم

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه مجوز برخی مراودات تجاری با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را- که در فهرست تحریم واشینگتن است- امضا کرد. طبق این مجوز، اقدام اخیر گامی در جهت ایجاد کانال تجاری سوییس برای ارسال کالاهای انسان‌دوستانه به ایران است. 

این کانال جدید، که به گفته وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، روز پنجشنبه کاملا اجرایی شد، به شرکت‌ها اجازه ارسال غذا، دارو و دیگر مایحتاج ضروری به ایران را می‌دهد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت:‌ «سازوکار تجاری انسان‌دوستانه سوییس برای کمک به این امر است که کالاهای انسان‌دوستانه، بدون انحراف از سوی رژیم تهران، حتما به مردم ایران برسد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا برای مسائل ایران، گفت که شرکت‌های دارویی علاقه زیادی به استفاده از کانال تجاری سوییس برای ارسال کالاهای انسان‌دوستانه به ایران دارند. این کانال ماه گذشته با ارسال یک محموله دارویی به ایران به شکل آزمایشی آغاز به کار کرد.

این سازوکار اطمینان حاصل می‌کند که صادرکنندگان مستقر در سوییس و شرکت‌های تجاری خوراکی، دارویی و پزشکی یک کانال ایمن پرداخت در یک بانک سوییسی دارند که از طریق آن پرداخت‌ها و مراودات مالی صادراتشان به ایران تضمین می‌شود. 

به دنبال خروج دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان امضا شد، واشینگتن تحریم‌هایی را بر تهران اعمال کرد که دارو و دیگر ملزومات انسان‌دوستانه را در برنمی‌گیرد. 

اما تمهیدات واشینگتن که از فروش نفت تا نقل و انتقال و فعالیت‌های مالی را هدف قرار می‌دهد، باعث شد تا چند بانک از کار با جمهوری اسلامی، حتی در امور انسان‌دوستانه هم پرهیز کنند. 

سوییس از نظر سیاسی موضع خنثی دارد و مشغول کار با مسئولان ایالات متحده و جمهوری اسلامی بوده است. این کشور برای تسهیل فعالیت کانال جدید، بانک‌ها و شرکت‌های سوییسی را در برنامه گنجانده است. 

© Reuters

بیشتر از