توییت‌های خلیل‌زاد، مزاج تیم ثبات و همگرایی را بهم زده است

تیم دولت‌ساز مصمم به ادای سوگند است، و در این رابطه به نحوی چراغ سبز آمریکا و بریتانیا را نیز به دست آورده

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان از تعویق برگزاری مراسم سوگند رئیس جمهوری تا تاریخ ۱۹ اسفند خبر داده است. پیش از این قرار بود که این مراسم در روز پنجشنبه ۸ اسفند برگزار شود و حالا با یازده روز تاخیر در ۱۹ اسفند برگزار خواهد شد. 

در صفحه فیس بوک و و‌ب‌سایت ارگ ریاست جمهوری آمده است: «شایعات شیوع ویروس کرونا، تنگنای زمانی برای حضور مهمانان عالیرتبه خارجی و نیاز به آمادگی‌های بیشتر فنی برای برگزاری مراسمی باشکوه از دلایل عمده تاخیر این برنامه ملی و بزرگ است. رئیس جمهوری از ملت شریف افغانستان به‌خاطر حوصله‌مندی و درک والا از مصالح علیای کشور ابراز سپاس و امتنان می‌‌کند.»

پیش از این، دولت امریکا با توجه به حساسیت‌های موجود در پیوند با توافق صلح میان طالبان و امریکا از دولت افغانستان خواسته بود تا این مراسم را به تاخیر بیندازد. از دید دولت امریکا، برگزاری مراسم سوگند رئیس جمهوری می‌توانست بر توافق صلح تاثیر منفی بگذارد. 

در پی اعلام تاخیر در مراسم سوگند ریاست جمهوری، امریکا و بریتانیا از آن تاخیر استقبال کردند. خبرگزاری بی بی سی نوشت که لرد طارق احمد، معاون وزارت خارجه بریتانیا، گفته است که این کشور در جریان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار گرفته است. به گفته آقای احمد، به نگرانی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری از مسیر قانونی آن، باید خاتمه داده شود و از هرگونه عملی که یکپارچگی افغانستان را خدشه‌دار کند، باید اجتناب شود. 

وزارت خارجه امریکا نیز پیش از این  تاخیر در اجرای مراسم ادای سوگند را بر روند توافق سیاسی (با طالبان) تاثیر‌گذار دانسته بود. هم‌زمان با آن، زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه دولت امریکا در امور صلح أفغانستان، در توییتی نوشته بود که حالا که نتایج انتخابات اعلام شده است و اشرف غنی برنده این انتخابات شده است، سایر رهبران سیاسی افغانستان باید آگاه باشند که یک حکومت فراگیر در افغانستان ایجاد می‌شود که منعکس کننده آرمان همه است. 

از قراین چنین بر‌می‌آید که دولت امریکا به شدت نگران اثرگذاری مراسم سوگند ریاست جمهوری افغانستان بر امضای توافقنامه صلح با طالبان بوده است. طالبان نیز مخالفت خود را با اعلام نتایج انتخابات علنی کرده بودند و می‌گفتند که آن امر بر روند صلح تاثیر خواهد گذارد. در واقع، طالبان خواهان ایجاد یک حکومت موقت بودند. از دید آنان، مشخص شدن نتیجه انتخابات و انتخاب یک رئیس جمهوری، امید برای ایجاد یک حکومت موقت و احتمالِ در دست گرفتن رهبری آن را کاملا از بین می‌برد و آنان را مجبور می‌کرد که پس از آن، با یک حکومت مشروع و قانونی که در پنج سال آینده قدرت را در دست دارد، مذاکره کنند. از منظر طالبان رسیدن به یک توافق جامع با دولت افغانستان، باعث نمی‌شد تا این حکومت کنار برود. به همین دلیل، اعلام نتایج انتخابات خشم طالبان را به شدت برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما چالش‌های پس از اعلام نتایج تا حدی این خوش‌بینی را دوباره ایجاد کرد که شاید مخالفت دکترعبدالله با دولت آقای غنی، مانعی برای ایجاد حکومتی آرام در افغانستان شود. بر آن مبنا، ادای سوگند ریاست جمهوری می‌توانست در بین دسته های گوناگون طالبان و هواداران منطقه ای آنها ایجاد بحران ایجاد کند. به همین خاطر، دولت امریکا از آقای غنی خواست که اجرای مراسم را تا پس از امضای توافق به تعویق اندازد. توییت‌های خلیل‌زاد، وزارت خارجه امریکا و وزارت خارجه بریتانیا، به نحوی حامل این خبرند که این کشور‌ها ریاست جمهوری آقای غنی را به رسمیت شناخته‌اند.

در کنار آن، کشور‌های هند، کویت و امارات متحده عربی هم انتخاب آقای غنی برای دور جدید ریاست جمهوری را به وی تبریک گفته‌اند. از قرائن چنین برمی‌آید که دولت امریکا، متحد استراتژیک أفغانستان، نیز ریاست جمهوری اشرف غنی را به رسمیت شناخته است. اما از آنجایی که توییت‌های زلمای خلیل‌زاد به مزاج تیم ثبات و همگرایی خوش نیامده است، در پاسخ فضل احمد معنوی، مسئول فنی تیم ثبات و همگرایی، در توییترش نوشت که توییت‌های خلیلزاد صرفا در حکم داروی مسکنی برای تیم دولت‌ساز است و موضع وزارت خارجه امریکا همان چیزی است که در بیانیه آن نوشته شده است.

اما مسلما خلیل‌زاد بدون مشورت وزارت خارجه امریکا چنان توییتی را نمی‌نوشت. حتی بشیر احمد تینج، سخنگوی حزب جنبش اسلامی ‌به رهبری ژنرال دوستم که متحد قوی دکترعبدالله است، با تندی از توییت‌های خلیل‌زاد انتقاد کرده است و آن را جانب‌دارانه دانسته است. 

در هر حال، چه تاخیر در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری به خاطر توافق صلح طالبان و امریکا صورت گرفته باشد و چه به منظور ایجاد فرصتی تا تنش‌ها میان تیم‌های انتخاباتی توسط میانجی‌ها یا وزیر خارجه امریکا از بین برده شود، یک نکته روشن است و آن این که تیم دولت‌ساز مصمم به ادای سوگند است، و در این رابطه به نحوی چراغ سبز آمریکا و بریتانیا را نیز به دست آورده است. 

بیشتر از