نامه خانواده زندانیان سیاسی به قوه قضاییه: یا مرخصی دهید یا آزادی

هرانا: یک نفر با «علایم مشکوک به کرونا» در زندانی در تهران جان باخته است

ابراهیم رییسی، در واکنش به درخواست‌های متعدد درباره ضرورت اعطای مرخصی به زندانیان در اثنای شیوع کرونا سکوت کرده است - ATTA KENARE / AFP

جمعی از اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان قضایی، خواستار آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران کرونا در کشور شده‌اند. این در حالی است که خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش داده است که یک زندانی با «علایم مشکوک به کرونا» در زندانی در تهران جان باخته است.

از سوی دیگر حسین دائمی، پدر آتنا دائمی، ‌از امضا کنندگان نامه به ابراهیم رئیسی در توییتی نوشته است: «من نگران حال دخترم آتنا و دیگر زندانیان هستم. زندانی‌ها هیچ دفاعی از خود در مقابل این ویروس کرونا ندارند. بیش از سی نفر در یک بند نگهداری می‌شوند و هیچگونه خدماتی برای پیشگیری از این ویروس ندارند. یا بچه‌های ما را آزاد کنید یا تا پایان این اپیدمی ‌به مرخصی بفرستید.»

این نامه که متن آن در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، به امضای ۲۴ نفر از خانواده‌های زندانیان سیاسی رسیده است. آنها خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، نوشته‌اند: «با توجه به اخبار نگران‌کننده در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور و نظر به اینکه زندانیان ضمن عدم برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی مناسب و قابل قبول، به دلیل زندگی جمعی و تنگاتنگ به شدت در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند، ما، جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران هستیم.»

این خانواده‌ها همچنین گفته‌اند: «بدیهی است در صورت کوتاهی در این امر مسئولیت هرگونه خطر احتمالی متوجه مسئولان ذی‌ربط خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسامی‌امضاکنندگان این نامه به این شرح است: «محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، نرگس محمدی، امیرسالار داودی، فرهاد میثمی، رویین عطوفت، جعفر عظیم زاده، شهناز اکملی، مجید آذرپی، آتنا دائمی، سام رجبی، مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، عبدالرضا کوهپایه، امیرحسین خالقی، هوشنگ جوکار، طاهر قدیریان، ندا ناجی، مهرداد محمد نژاد، محمد ابوالحسنی، پیمان کوشک باغی، ارس امیری، جعفر فاضل.»

روز گذشته نیز، وکیل مدافع محمدعلی نجفی با ابراز نگرانی نسبت به احتمال ابتلای موکلش به ویروس کرونا در زندان، از قوه قضاییه خواست که با قبول وثیقه به او مرخصی بدهند. 

حمیدرضا گودرزی به ایسنا گفت: «با توجه به این که موکلم به درمانگاه زندان مراجعه کرده و اقدامات درمانی را انجام داده و علائم‌سرماخوردگی او ادامه دارد، و با توجه به اینکه بیماری‌های زمینه‌ای مثل قلبی و دیابت از مواردی است که در صورت بیماری کرونا خطر مرگ برای افراد دارد و موکلم تحت عمل جراحی قرار گرفته است و دیابت دارد؛ لذا خطر مرگ بیش از همیشه او را تهدید می‌کند.»

پیشتر هم محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس ایران که مبتلا به کرونا تشخیص داده شد خطاب به رئیس قوه قضاییه ایران از وی برای زندانیان امنیتی و سیاسی درخواست مرخصی کرده بود. آقای صادقی در توییتر خود خطاب به رییس قوه قضاییه نوشته است: «آقای رئیسی، خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی ‌را پشت سر بگذارند.»

 در پی آن علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های ایران، خواستار توقف موقت انتقال زندانیان به زندان‌های دیگر و محدود شدن ملاقات‌ها به‌ دلیل جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها شد.

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه، هفتم اسفند، در گزارشی نوشت، آقای جهانگیر خطاب به مدیران زندان‌های سراسر کشور گفته است با توجه به شیوع کرونا در ایران «از اعزام غیرضروری زندانیان به مراجع قضایی بدون هماهنگی‌های لازم خودداری» شود.

جهانگیر، دستور لغو «تمامی ‌بازدیدها از زندان‌ها به جز مراجع قضایی و مراجع بهداشتی و درمانی»، توقف «انتقال زندانیان به زندان دیگر» و محدود کردن ملاقات با خانواده‌ها به «ملاقات کابینی تا زمان گذر از این شرایط» را صادر کرده است.

وی در عین حال خواستار «کنترل کامل اماکن بهداشتی، درمانی و همچنین اماکن طبخ غذای زندانیان» و «گزارش روزانه» مدیران کل استان‌ها درباره «وضعیت سلامتی زندانیان» شد.

طی دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی اخبار تائیدنشده‌ای مبنی بر شیوع ویروس کرونا در برخی زندان‌های ایران، از جمله زندان اوین و زندان کرج، منتشر شده است که سازمان زندان‌ها و وزارت بهداشت آن را تایید نکرده‌اند. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی‌ و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «تاکنون گزارش خاصی مبنی بر تشخیص قطعی بیماری کرونا ویروس در زندان نداشتیم.» از سوی دیگر اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان‌ها، روز دوشنبه، پنج اسفند، اعلام کرد بخشنامه ویژه‌ای به منطور حفاظت از زندان‌های کشور در مقابل شیوع ویروس کرونا تنظیم خواهد شد و به مسئولان مربوطه ابلاغ می‌شود. ‎

بیشتر از