واکنش‌ شمخانی به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره شیوع کرونا در ایران

پمپئو گفته بود که دولت ایران درباره آمار شیوع ویروس کرونا پنهان‌کاری می‌کند

علی شمخانی مدعی‌ست که راهبرد فشارحداکثری بر ایران با کلیدواژه کرونا تکمیل شود- ASIF HASSAN / AFP

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا درباره رویکرد مقامات جمهوری اسلامی به شیوع ویروس کرونا در ایران واکنش نشان داد. 

علی شمخانی  یک روز پس از اظهارات مایک پمپئو که گفته بود «دولت ایران در زمینه آمار شیوع ویروس کرونا در کشور پنهان‌کاری می‌کند» مدعی شد که «کاخ سفید از مدت‌ها قبل درباره برخی وقایع مهم دست به پنهان‌کاری زده است».

علی شمخانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به اظهارات پمپئو در یک پیام توئیتری نوشت: «این وزیر آمریکایی درحالی به دروغ درباره آمار شیوع کرونا در ایران ابراز نگرانی می‌کند که کاخ سفید هنوز آمارهای دقیق مربوط به حمله موشکی ایران به عین‌الاسد، سرنگونی هواپیمای جاسوسی سیا در افغانستان، آمار قربانیان آنفلوآنزا و ... را منتشر نکرده است.»

شمخانی در توئیت دیگری نیز نوشت که: «قرار است راهبرد فشارحداکثری بر ایران با کلیدواژه کرونا تکمیل شود. فشار روانی به کشورها برای بستن مرزهای زمینی و هوایی و دروغ پردازی در مورد پنهان‌کاری ایران نقشه راه جدید است.»

پیش از این مایک پامپئو در جمع خبرنگاران گفته بود که «آمریکا عمیقا نگران است که ایران اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا را پنهان کرده است». پمپئو هم‌چنین  از همه کشورها خواسته بود که در مورد این اپیدمی حقایق را بگویند.

وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود که «ایالات متحده عمیقا نگران اطلاعاتی است که حاکی از احتمال مخفی کردن جزئیات حساس در مورد شیوع بیماری در این کشور توسط رژیم ایران است».

این سخنان وزیر خارجه آمریکا واکنش حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را نیز در برداشت. روحانی کمی پس از سخنان وزیر خارجه آمریکا گفته بود که «آمریکایی‌ها به فکر هزاران کشته آنفلوانزا در کشور خودشان باشند».

حسن روحانی ادعا کرده بود که «ویروس آنفلوآنزا هر سال در دنیا می‌آید و هر سال هم کشته می‌گیرد. در سال‌های اخیر و در آمریکا، آمار نشان می‌دهد بین ۱۲ هزار در سال تا سالی بوده ۱۰۰ هزار کشته آنفلوآنزا بوده است. آنفلوآنزای مختلف آمده و عده‌ای هم از بین رفتند».

روحانی هم‌چنین گفته بود که «کرونا نباید به سلاح دشمنان ما برای به تعطیلی کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود».

رئیس جمهور ایران تاکید کرده بود که «هیچ تصمیمی برای قرنطینه‌سازی شهرهای ایران در دستور کار دولت نیست». 

امروز دکتر هاشم رفیعی‌تبار، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خطاب به مسئولان کشور گفت که «امروز در شرایطی قرار داریم که شهرهای بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیراین‌صورت شیوع این بیماری سونامی‌وار پیش می‌رود».

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید «دولت باید تمام مراکز تجمع اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، اماکن مقدس و سینماها را تا اطلاع ثانوی دربست تعطیل کند» گفت: «باید از نیروی انتظامی برای کنترل عبور و تردد بین شهری استفاده شود و شهروندان هم باید به اجبار باید از ماسک ‌و دستکش استفاده کنند.»

دکتر هاشم رفیعی‌تبار از «مدیریت قطره‌چکانی» مسئولان نیز شکایت کرد و گفت که « مسئولان با مدیریت قطره‌چکانی کنونی راهی به جایی نخواهند برد». 

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی «نقش وزارت بهداشت در این شرایط تنها نصیحت و ارشاد نیست و با وضعیت رو به بحران جامعه این اقدامات قطره چکانی جوابگو نخواهد بود». 

این درحالی‌ست که امروز، چهارشنبه، آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در ایران دوباره جهش داشت و براساس آمار منتشر شده تاکنون ۱۹ نفر بر اثر کرونا جان باختند و ۱۳۹ نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. 

بیشتر از