تظاهرات در حمایت از آسانژ؛ ویوین وست‌وود و راجر واترز در صف اول

معترضان خواهان لغو استرداد بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به آمریکا هستند

ویوین وست‌وود طراح معروف لباس در تجمع هواداران جولیان آسانژ در شهر لندن فوریه ۲۰۲۰ - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

صدها نفر در اعتراض به استرداد بالقوه جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس به ایالات متحده آمریکا، در مرکز لندن تظاهرات کردند.

حامیان همیشگی او از جمله یانیس واروفاکیس، اقتصاددان وزیر سابق دارایی یونان،  راجر واترز از گروه موسیقی پینک‌فلوید، و ویوین وست‌وود، طراح لباس، از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ای بودند که در تظاهرات حاضر شدند. آنان قبل از برگزاری جلسه بررسی استرداد آسانژ در روز دوشنبه، از مقابل سفارت استرالیا تا میدان پارلمان تظاهرات و راهپیمایی کردند. 

 شرکت‌کنندگان در تظاهرات روی پلاکاردهایی که در دست داشتند نوشته بودند «آسانژ را مسترد نکنید» و «نه به نمایش استرداد». 

آسانژ ۴۸ ساله درایالات متحده با ۱۸ اتهام در ارتباط با انتشار اسناد حساس در وب‌سایت ویکی‌لیکس در طی یک دهه گذشته مواجه است. آقای آسانژ در حال حاضر در زندان شدیدا امنیتی بلمارش در لندن نگهداری می‌شود و ممکن است در صورت محکومیت در آمریکا، تا ۱۷۵ سال حکم حبس دریافت کند. 

وست‌وود که یک حلقه‌ نور دور خود درست کرده بود، در سخنانی که در جریان تظاهرات لندن ایراد کرد خود را «فرشته دموکراسی» توصیف کرد و گفت:‌ «این مهمترین پرونده تاریخ است، در تاریخ بشر، در تاریخ حیوانات و در تاریخ تمام موجودات زنده در این سیاره.»

او گفت:‌ «اگر بتوانیم جولیان را آزاد کنیم، می‌توانیم دیوار فساد را بشکنیم. آسانژ را آزاد کنید.» 

جان شیپتون، پدر جولیان آسانژ، گفت از درک این که چرا پسرش در بریتانیا زندانی است عاجز است. او تمامی شرکت‌کنندگان در تظاهرات را به مبارزه برای «آزادی جولیان از سیل بدخواهی ناشی از نظام قضایی بریتانیا» ترغیب کرد. 

کریستین هرافنسون، سردبیر ویکی‌لیکس گفت که بنیانگذار این وب‌سایت، با «نیروهای تاریکی» مواجه است. 

 او گفت‌: «باید جلو آن را بگیریم. باید جلو این نیرو را بگیریم. مسئله چپ و راست در سیاست مطرح نیست، باید بر سر این مسئله متحد شویم. این نیروی تاریکی علیه ماست.»

آقای آسانژ در ماه آوریل در سفارت اکوادور در لندن بازداشت شد. او هفت سال پیش از آن برای آن که بر سر اتهامات جنسی به سوئد مسترد نشود، به سفارت اکوادور پناهنده شده بود. آسانژ اتهامات تعرض جنسی در سوئد را همواره رد کرده است. 

سوئد به دلیل طولانی شدن زمان از وقتی که اتهامات مطرح شد، تحقیقات درباره اتهامات آسانژ را رها کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از اتهامات مطرح شده علیه جولیان آسانژ در ایالات متحده، به ایجاد و کار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس مرتبط است که اسناد حساس و طبقه‌بندی‌شده‌ای را منتشر کرد، از جمله بیش از یک میلیون سندی که چلسی منینگ، تحلیلگر امنیتی ارتش آمریکا به بیرون درز داده بود. 

سازمان‌های مدافع حقوق بشر درباره طول دوران حبس آقای آسانژ ابراز نگرانی کرده‌اند، از جمله دوره‌ای که در زندان بلمارش و در سفارت اکوادور سپری کرده است. 

در ماه مه، نیلز ملزر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امر شکنجه، «ماهیت عامدانه، هماهنگ، و معلق آزار تحمیل شده بر آقای آسانژ را محکوم کرد.» 

او گفت:‌ «طی ۲۰ سال کار با قربانیان جنگ، خشونت و آزارهای سیاسی، هرگز ندیده‌ام که گروهی از کشورهای دموکراتیک، برای مدتی چنین طولانی و بدون در نظر گرفتن کرامت انسانی و حاکمیت قانون، علیه یک فرد متحد شوند. آزار و اذیت جولیان آسانژ باید در اینجا و اکنون خاتمه یابد.»

© The Independent